50
51
Bijlagen
Inmiddels ligt er een voorstel om in overeenstemming met de comptabiliteitsvoor-
schriften het krediet in één keer af te schrijven ten laste van de algemene reserve.
Dit betekent derhalve dat de afschrijving vanaf 1997 vrijvalt. Per saldo betekent dit
een besparing van f 167.000,-.
Nieuwe iaarschiif (saldo mutatie!
De ervaring leert dat door autonome ontwikkelingen de extra uitgaven hoger zijn dan
de extra inkomsten. Dit wordt ondermeer veroorzaakt door hogere kosten van
vervangingsinvesteringen, gangbare periodieke verhogingen, areaaluitbreidingen, e.d.
Voor de jaarschijf 2000 is een bedrag van f 500.000,- opgevoerd.
BIJLAGE 2
RISICOPARAGRAAF
Op grond van artikel 13 van de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften geldt vanaf dit
jaar de verplichting om bij de financiële documenten, zoals begroting, meerjaren
perspectief, jaarrekening e.d. inzicht te geven in de financiële risico's die de
gemeente loopt. Om voor de dienst een kader te scheppen welke onderdelen wel/niet
in de risicoparagraaf genoemd moeten worden, zijn de navolgende criteria gehan
teerd, zoals die in de wet zijn opgenomen.
Gevolgen onzeker
omvang onzeker doch taxeerbaar
omvang onzeker niet taxeerbaar
omvang bekend
voorziening
risicoparagraaf
voorziening
Gevolgen zeker
omvang onzeker doch taxeerbaar
omvang onzeker niet taxeerbaar
omvang bekend
voorziening
risocoparagraaf
raming opnemen in exploitatie
Naast het via de balans gegeven beeld is het belangrijk, dat op hoofdlijnen de
risico's in beeld worden gebracht, die van invloed (kunnen) zijn voor de continuïteit
van de bedrijfsvoering. Hierbij dient met name te worden gedacht aan de volgende
aspecten:
1. Onderhoud
Het onderhoud aan kunstwerken (bruggen, viaducten enz.), verhardingen,
oeververdediging, vijverpartijen e.d. zal in de komende periode een aanzienlijk
groter bedrag gaan vergen dan hiervoor in de begroting aan middelen is opgeno
men.
2. Personeelskosten afvalinzameling
De toekomstige wettelijke eisen welke grenzen stellen aan de belastbaarheidsduur
en leeftijden van de inzamelaars van huishoudelijke- en bedrijfsafvalstoffen zullen
de inzamelkosten doen toe nemen. De wijze waarop en de mate waarin deze
financiële effecten via de tarieven kunnen worden verhaald, valt nog niet te
overzien.
3. Personeelslasten LIS
De aanbevelingen uit de LIS-rapportage zullen aanpassingen in de formatie nodig
maken.