50 51 Bijlagen Inmiddels ligt er een voorstel om in overeenstemming met de comptabiliteitsvoor- schriften het krediet in één keer af te schrijven ten laste van de algemene reserve. Dit betekent derhalve dat de afschrijving vanaf 1997 vrijvalt. Per saldo betekent dit een besparing van f 167.000,-. Nieuwe iaarschiif (saldo mutatie! De ervaring leert dat door autonome ontwikkelingen de extra uitgaven hoger zijn dan de extra inkomsten. Dit wordt ondermeer veroorzaakt door hogere kosten van vervangingsinvesteringen, gangbare periodieke verhogingen, areaaluitbreidingen, e.d. Voor de jaarschijf 2000 is een bedrag van f 500.000,- opgevoerd. BIJLAGE 2 RISICOPARAGRAAF Op grond van artikel 13 van de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften geldt vanaf dit jaar de verplichting om bij de financiële documenten, zoals begroting, meerjaren perspectief, jaarrekening e.d. inzicht te geven in de financiële risico's die de gemeente loopt. Om voor de dienst een kader te scheppen welke onderdelen wel/niet in de risicoparagraaf genoemd moeten worden, zijn de navolgende criteria gehan teerd, zoals die in de wet zijn opgenomen. Gevolgen onzeker omvang onzeker doch taxeerbaar omvang onzeker niet taxeerbaar omvang bekend voorziening risicoparagraaf voorziening Gevolgen zeker omvang onzeker doch taxeerbaar omvang onzeker niet taxeerbaar omvang bekend voorziening risocoparagraaf raming opnemen in exploitatie Naast het via de balans gegeven beeld is het belangrijk, dat op hoofdlijnen de risico's in beeld worden gebracht, die van invloed (kunnen) zijn voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Hierbij dient met name te worden gedacht aan de volgende aspecten: 1. Onderhoud Het onderhoud aan kunstwerken (bruggen, viaducten enz.), verhardingen, oeververdediging, vijverpartijen e.d. zal in de komende periode een aanzienlijk groter bedrag gaan vergen dan hiervoor in de begroting aan middelen is opgeno men. 2. Personeelskosten afvalinzameling De toekomstige wettelijke eisen welke grenzen stellen aan de belastbaarheidsduur en leeftijden van de inzamelaars van huishoudelijke- en bedrijfsafvalstoffen zullen de inzamelkosten doen toe nemen. De wijze waarop en de mate waarin deze financiële effecten via de tarieven kunnen worden verhaald, valt nog niet te overzien. 3. Personeelslasten LIS De aanbevelingen uit de LIS-rapportage zullen aanpassingen in de formatie nodig maken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 286