52
53
Bijlagen
4. Arbeidsvoorwaardenbeleid
De ontwikkelingen in het arbeidsvoorwaardenbeleid zijn onzeker alsmede de
effecten voor de exploitatie.
5. Sport
De exploitatieresultaten van de zwembaden/sportaccommodaties worden voor
een belangrijk deel beïnvloed door inkomsten van bezoekers/gebruikers. Een
juiste raming van de bezoekersaantallen blijft een moeilijke zaak. Er wordt altijd
een zeker risico gelopen om het op begrotingsbasis geraamde bedrag aan
inkomsten ook daadwerkelijk te genereren.
6. Herstructurering
Voor de herstructurering van de dienst Stadsbeheer dienen financiële middelen te
worden vrijgemaakt. Lettend op de overige taakstellingen (o.a. 10% optimalise
ringsoperatie) waar de dienst zich voor geplaatst ziet, is het ondenkbeeldig dat
het te investeren bedrag in kwaliteitsverbetering niet geheel vanuit de eigen
middelen kan worden voorgefinancierd.
7. Bodemverontreiniging
Voor de uit het baggerbeleidsplan aangegeven minimum/maximum investerings
scenario's zijn nog geen gelden gereserveerd.
Als eigenaar van gronden is de gemeente voor 100% aansprakelijk voor het
saneren van haar verontreinigde terreinen.
Verplichte bijdragen bij de uitvoering van de Wet Bodembeheer.
Verplichte aankoop van huizen die op verontreinigde grond staan.
De onroerendgoedbelasting kan niet volledig ingevorderd worden ten
gevolge van bodemverontreiniging.
8. Waterbodemverontreiniging
Financiële gevolgen bij de uitvoering van het baggerbeleidsplan.
9. Overige milieu-eisen
Het niet kunnen verkopen van gronden door milieu-eisen inzake zonering.
10. Garantie geldleningen
De gemeente stelt zich garant voor aan particulieren verstrekte geldleningen; er
moet met een verhoogd risico rekening gehouden worden in verband met de
verslechterende economische situatie, waardoor burgers niet meer aan hun
verplichtingen kunnen voldoen.
De garanties voor de aankoop van woningen is overgenomen door de Stichting
Nationale Hypotheekgarantie. De nog lopende verplichtingen zijn door ons
afgekocht.
11. Personeel
Door de reorganisatie van de Brandweer is een minimale bezetting van personeel
ontstaan. Hierdoor zal het veel moeite kosten de ploegen van een voldoende
sterkte te blijven voorzien. Hiervoor zullen wellicht extra kosten moeten worden
gemaakt.
Bijlagen
12. Arbeidsomstandigheden
Eind 1993 en begin 1994 is een quick scan gemaakt op het gebied van de
arbeidsomstandigheden bij de Brandweer. Mogelijk dat er in 1996 uitvoering aan
bepaalde projecten moet worden gegeven. Te denken valt hierbij aan aanpassin
gen aan het gebouw en het materieel.
13. Bedrijfsinterne milieuzorg
Met betrekking tot het milieu moet rekening worden gehouden met investeringen
ten aanzien van de eigen dieselpomp en de opslag van sloopauto's ten behoeve
van opleiding en oefening.
Over het schoonmaken van de weg, een taak die officieel bij de wegbeheerder
thuis hoort zal met de dienst Stadsbeheer overleg moeten worden gevoerd.
Op dit moment beschikt de Brandweer niet over de juiste middelen om op een
verantwoorde manier vervuiling op te ruimen.
13. Sociale Werkvoorziening
In de exploitatie van de DSW is aan de inkomstenkant een tweetal posten
aanwezig die vanwege hun aard en impact per definitie financiële risico's in zich
dragen. In feite kan gesproken worden van een structureel bedrijfsrisico, dat
enerzijds wordt veroorzaakt door de onzekerheden rondom de te ontvangen
jaarlijkse rijkssubsidie en anderszijds zijn oorsprong heeft in de risico's die
verbonden zijn aan de marktgerichte activiteiten van de DSW.
Aangezien de hoogte van de subsidie tot stand komt via een complexe verdeelsy
stematiek, waarbij een aantal moeilijk beheersbare variabelen een rol spelen,
waaronder mogelijke bezuinigingsmaatregelen van het Rijk, kan gesproken
worden van een inkomstenpost met een hoog risico-gehalte. Dezelfde kwalifica
tie is van toepassing op de netto-opbrengsten, waarbij deels tevens sprake is van
nauwelijks te beïnvloeden exogene ontwikkelingen, gelegen op de afzetmarkten
van de DSW.
Daarenboven kunnen voor de komende beleidsplanperiode nog de volgende
ontwikkelingen worden gesignaleerd.
Als gevolg van de recentelijk doorgevoerde reorganisatie krijgt de dienst de
komende jaren te kampen met aanzienlijke extra verplichtingen in de sfeer
van wachtgeld-vut, boventalligheid en mogelijke herplaatsingskosten. De
hieraan verbonden kosten zijn zo nauwkeurig mogelijk ingeschat en in de
meerjarenraming verwerkt. Deze schatting is evenwel ondermeer gebaseerd
op een aanname met betrekking tot het tempo waarmee de ontstane boven
talligheid kan worden afgebouwd. De feitelijke ontwikkeling van deze
kostenpost is derhalve onzeker.
Op dit moment worden door de Regering plannen ontwikkeld gericht op
een vergaande herziening van de ziektewet, waardoor het risico voor
ziektekosten in beginsel volledig bij de werkgever wordt gelegd. Hoewel de
plannen op dit moment nog te prematuur zijn om hieraan concrete conclu
sies te verbinden betreft het hier een ontwikkeling die ook consequenties
kan hebben voor de DSW en derhalve nauwlettend zal worden gevolgd.