52 53 Bijlagen 4. Arbeidsvoorwaardenbeleid De ontwikkelingen in het arbeidsvoorwaardenbeleid zijn onzeker alsmede de effecten voor de exploitatie. 5. Sport De exploitatieresultaten van de zwembaden/sportaccommodaties worden voor een belangrijk deel beïnvloed door inkomsten van bezoekers/gebruikers. Een juiste raming van de bezoekersaantallen blijft een moeilijke zaak. Er wordt altijd een zeker risico gelopen om het op begrotingsbasis geraamde bedrag aan inkomsten ook daadwerkelijk te genereren. 6. Herstructurering Voor de herstructurering van de dienst Stadsbeheer dienen financiële middelen te worden vrijgemaakt. Lettend op de overige taakstellingen (o.a. 10% optimalise ringsoperatie) waar de dienst zich voor geplaatst ziet, is het ondenkbeeldig dat het te investeren bedrag in kwaliteitsverbetering niet geheel vanuit de eigen middelen kan worden voorgefinancierd. 7. Bodemverontreiniging Voor de uit het baggerbeleidsplan aangegeven minimum/maximum investerings scenario's zijn nog geen gelden gereserveerd. Als eigenaar van gronden is de gemeente voor 100% aansprakelijk voor het saneren van haar verontreinigde terreinen. Verplichte bijdragen bij de uitvoering van de Wet Bodembeheer. Verplichte aankoop van huizen die op verontreinigde grond staan. De onroerendgoedbelasting kan niet volledig ingevorderd worden ten gevolge van bodemverontreiniging. 8. Waterbodemverontreiniging Financiële gevolgen bij de uitvoering van het baggerbeleidsplan. 9. Overige milieu-eisen Het niet kunnen verkopen van gronden door milieu-eisen inzake zonering. 10. Garantie geldleningen De gemeente stelt zich garant voor aan particulieren verstrekte geldleningen; er moet met een verhoogd risico rekening gehouden worden in verband met de verslechterende economische situatie, waardoor burgers niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. De garanties voor de aankoop van woningen is overgenomen door de Stichting Nationale Hypotheekgarantie. De nog lopende verplichtingen zijn door ons afgekocht. 11. Personeel Door de reorganisatie van de Brandweer is een minimale bezetting van personeel ontstaan. Hierdoor zal het veel moeite kosten de ploegen van een voldoende sterkte te blijven voorzien. Hiervoor zullen wellicht extra kosten moeten worden gemaakt. Bijlagen 12. Arbeidsomstandigheden Eind 1993 en begin 1994 is een quick scan gemaakt op het gebied van de arbeidsomstandigheden bij de Brandweer. Mogelijk dat er in 1996 uitvoering aan bepaalde projecten moet worden gegeven. Te denken valt hierbij aan aanpassin gen aan het gebouw en het materieel. 13. Bedrijfsinterne milieuzorg Met betrekking tot het milieu moet rekening worden gehouden met investeringen ten aanzien van de eigen dieselpomp en de opslag van sloopauto's ten behoeve van opleiding en oefening. Over het schoonmaken van de weg, een taak die officieel bij de wegbeheerder thuis hoort zal met de dienst Stadsbeheer overleg moeten worden gevoerd. Op dit moment beschikt de Brandweer niet over de juiste middelen om op een verantwoorde manier vervuiling op te ruimen. 13. Sociale Werkvoorziening In de exploitatie van de DSW is aan de inkomstenkant een tweetal posten aanwezig die vanwege hun aard en impact per definitie financiële risico's in zich dragen. In feite kan gesproken worden van een structureel bedrijfsrisico, dat enerzijds wordt veroorzaakt door de onzekerheden rondom de te ontvangen jaarlijkse rijkssubsidie en anderszijds zijn oorsprong heeft in de risico's die verbonden zijn aan de marktgerichte activiteiten van de DSW. Aangezien de hoogte van de subsidie tot stand komt via een complexe verdeelsy stematiek, waarbij een aantal moeilijk beheersbare variabelen een rol spelen, waaronder mogelijke bezuinigingsmaatregelen van het Rijk, kan gesproken worden van een inkomstenpost met een hoog risico-gehalte. Dezelfde kwalifica tie is van toepassing op de netto-opbrengsten, waarbij deels tevens sprake is van nauwelijks te beïnvloeden exogene ontwikkelingen, gelegen op de afzetmarkten van de DSW. Daarenboven kunnen voor de komende beleidsplanperiode nog de volgende ontwikkelingen worden gesignaleerd. Als gevolg van de recentelijk doorgevoerde reorganisatie krijgt de dienst de komende jaren te kampen met aanzienlijke extra verplichtingen in de sfeer van wachtgeld-vut, boventalligheid en mogelijke herplaatsingskosten. De hieraan verbonden kosten zijn zo nauwkeurig mogelijk ingeschat en in de meerjarenraming verwerkt. Deze schatting is evenwel ondermeer gebaseerd op een aanname met betrekking tot het tempo waarmee de ontstane boven talligheid kan worden afgebouwd. De feitelijke ontwikkeling van deze kostenpost is derhalve onzeker. Op dit moment worden door de Regering plannen ontwikkeld gericht op een vergaande herziening van de ziektewet, waardoor het risico voor ziektekosten in beginsel volledig bij de werkgever wordt gelegd. Hoewel de plannen op dit moment nog te prematuur zijn om hieraan concrete conclu sies te verbinden betreft het hier een ontwikkeling die ook consequenties kan hebben voor de DSW en derhalve nauwlettend zal worden gevolgd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 287