54 55 Bijlagen 14. Onderwijs Decentralisatie huisvestingsvoorzieningen primair en voortgezet onderwijs Ten aanzien van het voornemen de gemeenten met ingang van 1 januari 1997 verantwoordelijk te maken voor de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs zijn nog geen nieuwe feiten bekend. Op grond van de (voorlopige) verdeling van de beschikbare middelen zou af te leiden zijn, dat de gemeente Leeuwarden er flink op vooruit gaat. De gepresenteerde getallen (met name de inkomensverschillen oud en nieuw) houden echter geen rekening met de nieuwe uitgaven die ten laste van de gemeente zullen komen. Zolang nog geen volledig beeld bestaat ten aanzien van de komende verplichtingen voor zowel het primair als voortgezet onderwijs, kunnen de uitkomsten hiervan nog voor onaangename verrassingen zorgen. Zoals eerder gemeld zal de uitvoering aanzienlijk meer werkzaamheden met zich meebrengen voor de sector onderwijs van de dienst Welzijn. Uit publikaties in vakbladen valt af te leiden, dat met de decentralisatie van alle ter discussie staande verantwoordelijkheden op onderwijsgebied een middelgrote gemeente rekening moet houden met gemiddeld 5 formatieplaatsen. Aannemende, dat met het Leeuwarder deel van de beschikbare f 50 miljoen voor uitvoeringskosten van de decentralisatie van de huisvestingsvoorzieningen één formatieplaats kan worden bekostigd, betekent dit dat 4 formatieplaatsen voor rekening van de gemeente komen. Lokaal Onderwijsbeleid De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft recentelijk in een nota de beleidsvoornemens van het Rijk weergegeven op het gebied van het lokaal onderwijsbeleid. Hierin is aangegeven, dat het Rijk voornemens is een aantal taken te decentraliseren naar de gemeenten. Het is de bedoeling zowel de taak, de bevoegheden als de middelen over te dragen. Het betreft de volgende onderdelen: verantwoordelijkheid voor de instandhouding van schoolbegeleiding (SBD); middelen voor de onderwijsvoorrangsgebieden (OVG); middelen voor Nederlands als tweede taal (NT2); verantwoordelijkheid voor de huisvesting van scholen voor primair en voortgezet onderwijs (zie aparte notitie hierboven) en verantwoordelijkheid en middelen voor onderwijs in allochtone levende talen in het primair onderwijs (OALT). De gemeente zal niet alleen het beleid ten aanzien van de over te dragen onderdelen moeten ontwikkelen, maar ook veelal moeten (laten) uitvoeren. Daarnaast zal een lokaal "achterstandsplan" moeten worden vastgesteld. Wat de consequenties zullen zijn op zowel het gebied van de overhead (bedrijfs- voeringskosten), als de daadwerkelijke uitvoeringskosten, is in principe afhanke lijk van de keuzen die straks door de gemeente worden gemaakt. In grote lijnen is onder het bovenstaande onderdeel aangegeven wat kan worden verwacht. (Groot) Onderhoud van VO-schoolgebouwen Bij de vaststelling van het financiëel statuut heeft de Bestuurscommissie van de scholen voor Voortgezet Onderwijs een voorbehoud gemaakt met betrekking tot de overname van het onderhoud van de schoolgebouwen. In de visie van de Bestuurscommissie wordt er vanuit gegaan, dat ten behoeve van het regulier groot onderhoud - tot aan het moment van de overdracht, in casu 1 augustus 1993 - middelen beschikbaar moeten zijn/komen. Zonder deze middelen, die in principe hadden moeten worden opgebouwd uit jaarlijkse reserveringen, kan de Bestuurscommissie niet aan zijn toekomstige verplichtingen als gevolg van noodzakelijke onderhoudskosten voldoen. Binnen de gemeente Leeuwarden hebben in het verleden geen reserveringen plaatsgevonden ten behoeve van toekomstig onderhoud. Daarnaast is sprake van achterstallig onderhoud aan een aantal gebouwen, waarvoor de Bestuurscommissie ook geen middelen beschikbaar heeft. Of de kosten van dit achterstallig onderhoud nog op derden verhaald kunnen worden, zal worden onderzocht. Momenteel wordt door een tweede werkgroep een nader onderzoek gepleegd naar de omvang. Zodra dit onderzoek is afgerond zal nader worden gerappor teerd omtrent deze problematiek. In de eerdere rapportage is op basis van de toen bekende gegevens aangegeven dat het om een bedrag ging van f 3,7 miljoen. De bestuurscommissie heeft echter laten weten, dat nog geenszins vaststaat wat de omvang van het probleem is, maar zeker hoger zal uitvallen dan werd aangegeven. ARBO-voorzieningen Bij de voorstellen "nieuw beleid 1996", was ten behoeve van de uitvoering van de nieuwe arbo-wet een post van f 50.000,- opgenomen. Van dit bedrag, dat bestemd was voor zowel een betere ziektebegeleiding van het onderwijzend personeel als een aanvulling op de reguliere budgetten ten behoeve van de voorzieningen van het onderwijs, is enkel het tweede onderdeel gehonoreerd. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek naar de minimaal noodzakelijk te treffen voorzieningen en het overleg met de Arbeidsinspectie over de uitvoe ringsfasering, zal blijken of de regulier beschikbare middelen voldoende zijn. Gelet echter op de nu reeds bekende gegevens, moet worden aangenomen, dat dat niet het geval zal zijn. Het bij de voorstellen opgevoerde bedrag van f 25.000,- was dan ook een uiterst minimum. Zeker als de Arbeidsinspectie niet akkoord gaat met een gespreide uitvoering van de voorzieningen zal dat de eerste paar jaar tot nog veel grotere uitgaven leiden. Garantie Huisvesting Dependance Slauerhoffcollege te Dokkum Ten behoeve van de huisvesting van de dependance van het Slauerhoffcollege te Dokkum in één gebouw, heeft er - met instemming van het Rijk - een gebou- wenruil plaatsgevonden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 288