58
59
Bijlagen
18. Financiering methadonverstrekking
In de middelen die van het Rijk naar de gemeente zijn overgeheveld in verband
met de decentralisatie van de verslaafdenzorg, zijn onvoldoende middelen
opgenomen voor de financiering van de methadonverstrekking.
De minister heeft onlangs besloten dat de verstrekking van de methadon moet
vallen onder de AWBZ. Dit zou inhouden dat de financiering van de verstrek
king plaatsvindt via de zorgverzekeraars. Of hiermee een structurele oplossing is
gevonden inzake de financiering van de methadonverstrekking zal eerst in de
loop van 1996 duidelijk zijn.
19. B3-instellingen
Ten aanzien van de zgn. B3-stichtingen heeft de gemeente uiteindelijk een
verdergaande verplichting dan de eventueel toegekende exploitatiesubsidie sec.
De Stichting Cultureel Centrum De Harmonie, de Stichting Zalen Schaaf en de
Stichting MCL vallen hieronder. Door de landelijke ontwikkelingen in de
gezondheidssector moet (strikt formeel) rekening gehouden worden met de
risico's die in principe gelopen kunnen worden, danwel met kosten die gepaard
gaan met het afkopen van de B3-status.
20. Sociale zaken
Kwijtscheldingsbeleid
De gebruikmaking van de mogelijkheid tot verruiming van het kwijtscheldings
beleid gaat gepaard met het risico dat er een stijging zal plaatsvinden van het
aantal gehonoreerde kwijtscheldingsverzoeken. Het risico heeft echter alleen
betrekking op de kwijtschelding voor wat betreft onroerende-zaakbelastingen.
Door de politiek moet hier een keuze gemaakt worden (in februari 1996 heeft de
raad een besluit genomen omtrent het minimabeleid).
Bijzondere bijstandsverlening
Met de invoering van de nABW per 1 januari 1996 vallen een aantal kostencom
ponenten, welke voorheen als "algemene bijstand" konden worden beschouwd,
thans onder de "Bijzondere bijstandsverlening". De belangrijkste verschuivingen
zijn de woonkostentoeslagen, premies particuliere ziektekostenverzekering en de
toeslagen in bijzondere situaties op landelijke normen voor personen van 18-21
jaar. In dit verband vindt er tevens een herschikking van middelen van algemeen
naar bijzondere bijstand plaats. Vanaf 1997 komen de kosten van taakwijzigin-
gen tussen Rijk en gemeenten geheel voor rekening van de gemeente. In
hoeverre het budget voor de "bijzondere bijstand" in de toekomst toereikend zal
zijn is thans is thans moeilijk te beantwoorden. Verwacht mag worden dat een
en ander nadelige financiële consequenties zal hebben.
Geraamde uitkeringsbedragen
De geraamde uitkeringsbedragen zijn gebaseerd op een tweetal kengetallen:
a. het verwachte gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden op jaarbasis
b. het verwachte gemiddelde uitkeringsbedrag.
Bijlagen
ad a. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is sterk afhankelijk van de
economische situatie c.q. de ontwikkeling van de werkgelegenheid.
In totaliteit wordt over de beleidsperiode per jaar rekening gehouden met
6115 uitkeringsgerechtigden (exclusief WBO), verdeeld over de verschil
lende uitkeringsregelingen.
Een variatie van bijv. 100 uitkeringsgerechtigden betekent een aanpassing
op de geraamde bedragen van ongeveer f2,2 miljoen en heeft voor 10%
(dit is het gemeentelijk aandeel) invloed op de gemeentebegroting.
ad b. Het gemiddelde uitkeringsbedrag per cliënt op jaarbasis is gebaseerd op
gegevens van voorgaande jaren, aangepast aan de loon- en prijsontwikke
ling. Schommelingen in de samenstelling van het cliëntenbestand als ook
aanpassingen in de feitelijke uitkeringsniveaus kunnen invloed hebben op
het gemiddelde uitkeringsbedrag.
21. Additionele werkgelegenheid
Financiering Melkert Experimentbanen
Er moet sterk rekening gehouden worden met het niet toekennen van ESF-
subsidie door het RBA. Binnen de sector AW wordt een voorstel voorbereid
over welke consequenties er verbonden moeten worden aan het eventueel
achterwege blijven van de geraamde ESF-subsidie.
Wachtgelden PMZW/Opstap
Er komt een aangepast voorstel dekking wachtgelden PMZW, zodra zekerheid is
over de beslissing van de Bezwaarschriftencommissie over het bezwaar van de
Stichting PMZW.
Met de in eerste instantie voorgestelde dekking (ten laste van het Fonds Additio
nele Werkgelegenheid) is de Commissie Economische en Sociale Zaken geadvi
seerd de kosten ten laste van de algemene middelen te brengen.
Ook voor mogelijke wachtgeldverplichtingen voor personeel van de Opstap zou
een reservering moeten komen ten laste van de algemene middelen.
Financiering ITB-projekt
Dit samenwerkingsprojekt tussen gemeente en RBA heeft ten doel om in 2'A jaar
tijd (periode juli 1995 - december 1997) 1000 mensen extra te laten uitstromen
uit het uitkeringsbestand van Sociale Zaken naar regulier betaald werk. Het
project wordt voornamelijk met ESF-middelen gefinancierd. Voor een deel zijn
ook middelen uit de Sociale Vernieuwing ingezet. Deze financieringsstromen
zijn gegarandeerd tot eind 1996. Er moet rekening gehouden worden met de
mogelijkheid dat de ESF-financiering in 1997 niet of tot een aanzienlijk lager
bedrag tot stand komt. De financiering vanuit het Fonds Sociale Vernieuwing zal
wellicht langs andere weg (bijv. via Gemeentefonds) wel kunnen worden
gecontinueerd. Om te voorkomen dat de uitstroomdoelstelling uit het SOZA-
bestand niet gehaald wordt, zullen er te zijner tijd maatregelen genomen moeten
worden om (in het uiterste geval) zonder ESF-subsidie het projekt te voltooien.