58 59 Bijlagen 18. Financiering methadonverstrekking In de middelen die van het Rijk naar de gemeente zijn overgeheveld in verband met de decentralisatie van de verslaafdenzorg, zijn onvoldoende middelen opgenomen voor de financiering van de methadonverstrekking. De minister heeft onlangs besloten dat de verstrekking van de methadon moet vallen onder de AWBZ. Dit zou inhouden dat de financiering van de verstrek king plaatsvindt via de zorgverzekeraars. Of hiermee een structurele oplossing is gevonden inzake de financiering van de methadonverstrekking zal eerst in de loop van 1996 duidelijk zijn. 19. B3-instellingen Ten aanzien van de zgn. B3-stichtingen heeft de gemeente uiteindelijk een verdergaande verplichting dan de eventueel toegekende exploitatiesubsidie sec. De Stichting Cultureel Centrum De Harmonie, de Stichting Zalen Schaaf en de Stichting MCL vallen hieronder. Door de landelijke ontwikkelingen in de gezondheidssector moet (strikt formeel) rekening gehouden worden met de risico's die in principe gelopen kunnen worden, danwel met kosten die gepaard gaan met het afkopen van de B3-status. 20. Sociale zaken Kwijtscheldingsbeleid De gebruikmaking van de mogelijkheid tot verruiming van het kwijtscheldings beleid gaat gepaard met het risico dat er een stijging zal plaatsvinden van het aantal gehonoreerde kwijtscheldingsverzoeken. Het risico heeft echter alleen betrekking op de kwijtschelding voor wat betreft onroerende-zaakbelastingen. Door de politiek moet hier een keuze gemaakt worden (in februari 1996 heeft de raad een besluit genomen omtrent het minimabeleid). Bijzondere bijstandsverlening Met de invoering van de nABW per 1 januari 1996 vallen een aantal kostencom ponenten, welke voorheen als "algemene bijstand" konden worden beschouwd, thans onder de "Bijzondere bijstandsverlening". De belangrijkste verschuivingen zijn de woonkostentoeslagen, premies particuliere ziektekostenverzekering en de toeslagen in bijzondere situaties op landelijke normen voor personen van 18-21 jaar. In dit verband vindt er tevens een herschikking van middelen van algemeen naar bijzondere bijstand plaats. Vanaf 1997 komen de kosten van taakwijzigin- gen tussen Rijk en gemeenten geheel voor rekening van de gemeente. In hoeverre het budget voor de "bijzondere bijstand" in de toekomst toereikend zal zijn is thans is thans moeilijk te beantwoorden. Verwacht mag worden dat een en ander nadelige financiële consequenties zal hebben. Geraamde uitkeringsbedragen De geraamde uitkeringsbedragen zijn gebaseerd op een tweetal kengetallen: a. het verwachte gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden op jaarbasis b. het verwachte gemiddelde uitkeringsbedrag. Bijlagen ad a. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is sterk afhankelijk van de economische situatie c.q. de ontwikkeling van de werkgelegenheid. In totaliteit wordt over de beleidsperiode per jaar rekening gehouden met 6115 uitkeringsgerechtigden (exclusief WBO), verdeeld over de verschil lende uitkeringsregelingen. Een variatie van bijv. 100 uitkeringsgerechtigden betekent een aanpassing op de geraamde bedragen van ongeveer f2,2 miljoen en heeft voor 10% (dit is het gemeentelijk aandeel) invloed op de gemeentebegroting. ad b. Het gemiddelde uitkeringsbedrag per cliënt op jaarbasis is gebaseerd op gegevens van voorgaande jaren, aangepast aan de loon- en prijsontwikke ling. Schommelingen in de samenstelling van het cliëntenbestand als ook aanpassingen in de feitelijke uitkeringsniveaus kunnen invloed hebben op het gemiddelde uitkeringsbedrag. 21. Additionele werkgelegenheid Financiering Melkert Experimentbanen Er moet sterk rekening gehouden worden met het niet toekennen van ESF- subsidie door het RBA. Binnen de sector AW wordt een voorstel voorbereid over welke consequenties er verbonden moeten worden aan het eventueel achterwege blijven van de geraamde ESF-subsidie. Wachtgelden PMZW/Opstap Er komt een aangepast voorstel dekking wachtgelden PMZW, zodra zekerheid is over de beslissing van de Bezwaarschriftencommissie over het bezwaar van de Stichting PMZW. Met de in eerste instantie voorgestelde dekking (ten laste van het Fonds Additio nele Werkgelegenheid) is de Commissie Economische en Sociale Zaken geadvi seerd de kosten ten laste van de algemene middelen te brengen. Ook voor mogelijke wachtgeldverplichtingen voor personeel van de Opstap zou een reservering moeten komen ten laste van de algemene middelen. Financiering ITB-projekt Dit samenwerkingsprojekt tussen gemeente en RBA heeft ten doel om in 2'A jaar tijd (periode juli 1995 - december 1997) 1000 mensen extra te laten uitstromen uit het uitkeringsbestand van Sociale Zaken naar regulier betaald werk. Het project wordt voornamelijk met ESF-middelen gefinancierd. Voor een deel zijn ook middelen uit de Sociale Vernieuwing ingezet. Deze financieringsstromen zijn gegarandeerd tot eind 1996. Er moet rekening gehouden worden met de mogelijkheid dat de ESF-financiering in 1997 niet of tot een aanzienlijk lager bedrag tot stand komt. De financiering vanuit het Fonds Sociale Vernieuwing zal wellicht langs andere weg (bijv. via Gemeentefonds) wel kunnen worden gecontinueerd. Om te voorkomen dat de uitstroomdoelstelling uit het SOZA- bestand niet gehaald wordt, zullen er te zijner tijd maatregelen genomen moeten worden om (in het uiterste geval) zonder ESF-subsidie het projekt te voltooien.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 290