Blad 2 De brief ligt voor u bij de stukken ter inzage. Hieronder vindt u de zienswijzen weergegeven en door ons van commentaar voorzien. Reclamanten maken allereerst bezwaar tegen de paragraaf Bedrijfsaspecten (3.3) op blz. 9 van de toelichting bij het bestemmingsplan. Deze passage zou slordig zijn opgesteld en zichzelf tegen spreken. Bovendien zijn sommige feiten ach terhaald. Zo wordt gesproken over beëindiging van een aan tal bedrijven (eierhandel Westra en schildersbedrijf Wits) terwijl deze inmiddels uit de wijk zijn verdwenen. Recla manten vragen zich af of de wijk erbij gebaat is dat het kantoor van schildersbedrijf Wits, dat nog wel in dit ge bied gevestigd is, met behulp van een bijdrage uit het stadsvernieuwingsfonds zou verdwijnen. De kantoorfunctie past naar hun mening in de bestemming "Gemengde Doelein den" Wat betreft het bandenbedrijf De Jong (aan de Verkor- teweg)is men van mening dat het op dit moment niet uit sluitend zou gaan om verkoop van autobanden, maar dat er sprake is van een reparatiewerkplaats. Dit bedrijf zou dan ook opgenomen moeten worden in het lijstje van bedrijven, waarbij gestreefd wordt naar beëindiging. Verder merken de reclamanten ten aanzien van de paragraaf Verkeersaspecten (3.4, blz. 10) op dat volgens hun gegevens de Emmakade en de Maria Louisastraat 3 0 km/u-zone zouden worden. De verkeersdrempels in de Emmakade hebben h.i. als gevolg dat er sprake is van een 3 0 km/u- zone. Ten aanzien van de paragraaf Milieu-aspecten (3.5, blz. 11) wordt opgemerkt, dat sinds de afsluiting van de eerste Ka- naalsbrug de meting van het verkeerslawaai in de Kanaal straat niet meer actueel is Tenslotte wordt naar aanleiding van de paragraaf Toekomsti ge ontwikkeling (3.6, blz. 13) opgemerkt, dat men de laat ste drie zinnen van de vijfde alinea graag uit het bestem mingsplan geschrapt zou willen zien: "Door de vermindering van de gezinsgrootte is een verdergaande daling van het aantal bewoners te verwachten. Dit laat zich wellicht com penseren door uitbreiding van het aantal kamerbewoners". Een woonwijk is niet gediend met een grote hoeveelheid ka merbewoners, aldus reclamanten, omdat bekend is dat ver krotting vaak het gevolg is. Sommige gemeenten hebben als beleid dat maximaal 10% van de woningen per straat als ka merverhuurpand mag worden gebruikt. Zij zouden graag zien dat voor de Oranjewijk een dergelijke regeling wordt toege past, aangezien "voor de Oranjewijk met zijn prachtige maar ruime panden de verkrotting door kamerverhuur één van de grootste bedreigingen vormt" Naar aanleiding van deze bezwaren merken wij het volgende op. Blad 3 Weliswaar is het in het algemeen zo dat alle veranderingen die liggen tussen het tijdstip van het schrijven van de toelichting bij een bestemmingsplan en de tervisielegging van een plan, niet steeds ingepast kunnen worden, maar toe gegeven moet worden dat de inhoud van de reeds genoemde paragraaf Bedrijfsaspecten nogal gedateerd is en zichzelf tegenspreekt. Teneinde aan deze bezwaren tegemoet te komen, stellen wij u voor het betreffende gedeelte van de toelich ting te actualiseren en te vervangen op de wijze zoals in het dictum van het besluit is aangegeven. Wij voegen hier nog aan toe, dat het kantoor van de Wits Groep aan de Ka naalstraat inderdaad past binnen de bestemming "Gemengde Doeleinden" en dat er geen enkele reden is waarom dit kan toor hier zou moeten verdwijnen. De opmerking in de toe lichting (oud) had betrekking op het schildersbedrijf als zodanig, dat enige jaren geleden is verplaatst. In samen hang met het feit dat bepaalde bedrijven uit de wijk zijn verdwenen (eierhandel, drukkerij en schildersbedrijf) dient de toelichting bij het plan ook overigens enigszins te wor den aangepast; hetzelfde geldt voor enkele van de planvoor- schrifen en de plankaart. Het bandenbedrijf P.B. de Jong wordt regelmatig door de afdeling Milieu gecontroleerd (ca. 3 keer per jaar)Bij deze controles is nooit geconstateerd dat andere werkzaam heden dan het verwisselen van banden plaatsvinden. (Mocht dit zich wel voordoen, dan zou een uitbreidingsvergunning (milieu) moeten worden gevraagd. Deze kan wèl worden ver leend. Het bedrijf blijft dan gewoon in categorie 2 (1 brug) danwel komt in categorie 3, naar de aard en hinder gelijk te stellen met categorie 2) Wat betreft de verkeersaspecten kan worden opgemerkt, dat de opmerkingen in het bestemmingsplan over de 3 0 km/u-zone correct zijn. De Emmakade (en ook de Maria Louisastraat) is hierin niet opgenomen. Wel zijn in de Emmakade enkele drempels aange bracht om het snelle rijden onmogelijk te maken. Alleen het binnengebied is 30 km/u-zone. In dit verband merken wij op, dat ten behoeve van het op stellen van het bestemmingsplan Oranjewijk akoestisch on derzoek is verricht naar verkeerslawaai, industrielawaai en het railverkeerslawaaiHet akoestisch onderzoek is be schreven in een aparte bijlage, die behoort bij het bestem mingsplan. In het bestemmingsplan zijn de resultaten van het akoestisch onderzoek samengevat in de paragraaf Milieu aspecten (3.5, blz. 11)In verband met de gewijzigde Wet geluidhinder is het akoestisch onderzoek ten behoeve van de vaststelling van het plan op een aantal onderdelen geactua liseerd, als gevolg waarvan ook de zojuist genoemde milieu paragraaf dient te worden vervangen. In het akoestisch on derzoek is nu ook aandacht besteed aan de wegen met een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 31