Blad 2
De brief ligt voor u bij de stukken ter inzage.
Hieronder vindt u de zienswijzen weergegeven en door ons
van commentaar voorzien.
Reclamanten maken allereerst bezwaar tegen de paragraaf
Bedrijfsaspecten (3.3) op blz. 9 van de toelichting bij het
bestemmingsplan. Deze passage zou slordig zijn opgesteld en
zichzelf tegen spreken. Bovendien zijn sommige feiten ach
terhaald. Zo wordt gesproken over beëindiging van een aan
tal bedrijven (eierhandel Westra en schildersbedrijf Wits)
terwijl deze inmiddels uit de wijk zijn verdwenen. Recla
manten vragen zich af of de wijk erbij gebaat is dat het
kantoor van schildersbedrijf Wits, dat nog wel in dit ge
bied gevestigd is, met behulp van een bijdrage uit het
stadsvernieuwingsfonds zou verdwijnen. De kantoorfunctie
past naar hun mening in de bestemming "Gemengde Doelein
den" Wat betreft het bandenbedrijf De Jong (aan de Verkor-
teweg)is men van mening dat het op dit moment niet uit
sluitend zou gaan om verkoop van autobanden, maar dat er
sprake is van een reparatiewerkplaats. Dit bedrijf zou dan
ook opgenomen moeten worden in het lijstje van bedrijven,
waarbij gestreefd wordt naar beëindiging.
Verder merken de reclamanten ten aanzien van de paragraaf
Verkeersaspecten (3.4, blz. 10) op dat volgens hun gegevens
de Emmakade en de Maria Louisastraat 3 0 km/u-zone zouden
worden. De verkeersdrempels in de Emmakade hebben h.i. als
gevolg dat er sprake is van een 3 0 km/u- zone.
Ten aanzien van de paragraaf Milieu-aspecten (3.5, blz. 11)
wordt opgemerkt, dat sinds de afsluiting van de eerste Ka-
naalsbrug de meting van het verkeerslawaai in de Kanaal
straat niet meer actueel is
Tenslotte wordt naar aanleiding van de paragraaf Toekomsti
ge ontwikkeling (3.6, blz. 13) opgemerkt, dat men de laat
ste drie zinnen van de vijfde alinea graag uit het bestem
mingsplan geschrapt zou willen zien: "Door de vermindering
van de gezinsgrootte is een verdergaande daling van het
aantal bewoners te verwachten. Dit laat zich wellicht com
penseren door uitbreiding van het aantal kamerbewoners".
Een woonwijk is niet gediend met een grote hoeveelheid ka
merbewoners, aldus reclamanten, omdat bekend is dat ver
krotting vaak het gevolg is. Sommige gemeenten hebben als
beleid dat maximaal 10% van de woningen per straat als ka
merverhuurpand mag worden gebruikt. Zij zouden graag zien
dat voor de Oranjewijk een dergelijke regeling wordt toege
past, aangezien "voor de Oranjewijk met zijn prachtige maar
ruime panden de verkrotting door kamerverhuur één van de
grootste bedreigingen vormt"
Naar aanleiding van deze bezwaren merken wij het volgende
op.
Blad 3
Weliswaar is het in het algemeen zo dat alle veranderingen
die liggen tussen het tijdstip van het schrijven van de
toelichting bij een bestemmingsplan en de tervisielegging
van een plan, niet steeds ingepast kunnen worden, maar toe
gegeven moet worden dat de inhoud van de reeds genoemde
paragraaf Bedrijfsaspecten nogal gedateerd is en zichzelf
tegenspreekt. Teneinde aan deze bezwaren tegemoet te komen,
stellen wij u voor het betreffende gedeelte van de toelich
ting te actualiseren en te vervangen op de wijze zoals in
het dictum van het besluit is aangegeven. Wij voegen hier
nog aan toe, dat het kantoor van de Wits Groep aan de Ka
naalstraat inderdaad past binnen de bestemming "Gemengde
Doeleinden" en dat er geen enkele reden is waarom dit kan
toor hier zou moeten verdwijnen. De opmerking in de toe
lichting (oud) had betrekking op het schildersbedrijf als
zodanig, dat enige jaren geleden is verplaatst. In samen
hang met het feit dat bepaalde bedrijven uit de wijk zijn
verdwenen (eierhandel, drukkerij en schildersbedrijf) dient
de toelichting bij het plan ook overigens enigszins te wor
den aangepast; hetzelfde geldt voor enkele van de planvoor-
schrifen en de plankaart.
Het bandenbedrijf P.B. de Jong wordt regelmatig door de
afdeling Milieu gecontroleerd (ca. 3 keer per jaar)Bij
deze controles is nooit geconstateerd dat andere werkzaam
heden dan het verwisselen van banden plaatsvinden. (Mocht
dit zich wel voordoen, dan zou een uitbreidingsvergunning
(milieu) moeten worden gevraagd. Deze kan wèl worden ver
leend. Het bedrijf blijft dan gewoon in categorie 2
(1 brug) danwel komt in categorie 3, naar de aard en hinder
gelijk te stellen met categorie 2)
Wat betreft de verkeersaspecten kan worden opgemerkt, dat
de opmerkingen in het bestemmingsplan over de 3 0 km/u-zone
correct zijn.
De Emmakade (en ook de Maria Louisastraat) is hierin niet
opgenomen. Wel zijn in de Emmakade enkele drempels aange
bracht om het snelle rijden onmogelijk te maken. Alleen het
binnengebied is 30 km/u-zone.
In dit verband merken wij op, dat ten behoeve van het op
stellen van het bestemmingsplan Oranjewijk akoestisch on
derzoek is verricht naar verkeerslawaai, industrielawaai en
het railverkeerslawaaiHet akoestisch onderzoek is be
schreven in een aparte bijlage, die behoort bij het bestem
mingsplan. In het bestemmingsplan zijn de resultaten van
het akoestisch onderzoek samengevat in de paragraaf Milieu
aspecten (3.5, blz. 11)In verband met de gewijzigde Wet
geluidhinder is het akoestisch onderzoek ten behoeve van de
vaststelling van het plan op een aantal onderdelen geactua
liseerd, als gevolg waarvan ook de zojuist genoemde milieu
paragraaf dient te worden vervangen. In het akoestisch on
derzoek is nu ook aandacht besteed aan de wegen met een