Blad 4 lagere intensiteit dan 2450 motorvoertuigen. Voor enkele minder drukke wegen in de wijk zijn dan ook geluidbereke ningen uitgevoerd. De tekst met betrekking tot sanering verkeerslawaai en railverkeerslawaai is aangepast aan de laatste stand van zaken. Hierbij is aansluiting gezocht bij het recent (eind 1995) uitgevoerde onderzoek ten behoeve van het samenstellen van A- en B-lijsten voor sanering (re spectievelijk urgente en minder urgente saneringssitua ties) Ook de tekst met betrekking tot industrielawaai is aangevuld met de laatste stand van zaken met betrekking tot het saneringsonderzoek. Wij merken verder nog op, dat de Kanaalstraat behoort tot de straten in het plangebied waar van de verkeersintensiteit zodanig laag is (minder dan 350 auto's per etmaal) dat de geluidsniveaus op de gevels van de woningen langs deze straten lager is dan 50 dB(A)zodat geen onderzoek nodig is. Naar aanleiding van de opmerkingen over de paragraaf Toe komstige ontwikkeling merken wij op, dat een bestemmings plan zich er niet voor leent om het gebruik van woningen voor kamerverhuur te regelen. Alhoewel bedoelde zinsnede in deze paragraaf misschien min der gelukkig geformuleerd is, kan niet gesteld worden dat hierdoor de kamerverhuur zou worden gestimuleerd. Aan de andere kant hoeven we onze ogen niet te sluiten voor de realiteit. Het is een feit dat het aantal kamerbewoners in de Oranjewijk, in verhouding tot andere wijken in de gemeente, hoog ligt. Dit blijkt althans uit een in opdracht van de gemeente door de stichting Woonconsumenten Belangen Leeuwarden ingesteld onderzoek naar het voorkomen van (be drijfsmatige) kamerverhuur binnen de rondweg en de daarmee verbonden klachten van wijkbewoners. Dit onderzoek heeft geleid tot de notitie kamergewijze verhuur in Leeuwarden, die op 28 november jl. in de Commissie voor Stadsontwikke ling is behandeld. Na de commissiebehandeling en de in spraakprocedure zal aan ons college een voorstel worden voorgelegd over de aan de hand van genoemde notitie te ne men maatregelen en de daarvoor benodigde dekking. Dit voor stel zal na behandeling door ons college worden voorgelegd aan de raadsadviescommissie De bezwaren moeten naar onze mening ongegrond worden ge acht, met uitzondering van de opmerkingen die betrekking hebben op de paragraaf Bedrijfsaspecten en de meting van het verkeerslawaai in de Kanaalstraat Blad 5 Onder mededeling, dat de Commissie voor Stadsontwikkeling u in haar op 19 maart 1996 gehouden vergadering heeft geadvi seerd zich met het vorenstaande te verenigen stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-be- sluit Leeuwarden, 4 april 1996. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 32