81 82 Toelichting op het resultaat TOELICHTING functie 541 oudheidkunde/musea OP DE Op deze functie worden verantwoord de lasten en baten van MIDDELEN het museum Het Princessehof en het GemeentearchiefOok het klokkenspel, de monumentenzorg en het onderhoud van monumentale gebouwen behoren tot deze functie. Het nadelig resultaat van f 106.000 is het gevolg van: - hogere kosten monumentenzorg - f 74000 - hogere kosten gemeentearchief - f 52.000 - minder kosten onderhoud monumentale f 20.000 gebouwen De hogere kosten monumentenzorg zijn vooral een gevolg van hogere kapitaallasten (f 42.000) en hogere apparaats kosten van de afdeling bouwen. Deze hogere kosten zijn een gevolg van meer adviezen bij aanvragen monumenten vergunningen en extra inzet voor het technisch toezicht. De hogere kosten van het Gemeentearchief zijn een gevolg van een hogere toerekening directiekosten en een ten onrechte geraamde negatieve (eenmalige) stelpost in ver band met subsidie Welzijn Volksgezondheid en Cultuur. De hogere directiekosten zijn het gevolg van de invoering van LISBij de dienst Algemene Zaken is toen een nieuwe directeursfunctie gecreëerd. De kosten hiervan zouden gedekt worden uit behaalde integratiewinst als gevolg van het samenvoegen van de voormalige diensten Economische en Sociale Zaken en Welzijn. De formalisering van de dekking van deze kosten heeft in werkelijkheid nooit via een begrotingswijziging plaatsgevonden. In de begroting stond ten onrechte een negatieve stelpost van f 28.000. Dit bedrag had betrekking op de kosten van het project materiële verzorging, waarvoor van het mini sterie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur een bij drage werd ontvangen. Deze post is ten onrechte als stel post bij het gemeentearchief geraamd. Museum Het Princessehof. Het saldo van museum Het Princessehof is per saldo nihil. Tegenover het hogere bedrag aan lasten ten bedrage van f 323.000 staat een even hoog bedrag aan baten. Het College van B&W heeft in haar vergadering van 21 augustus 1995 besloten tot het instellen van een bestem mingsreserve brandveiligheidsvoorzieningen museum Het Princessehof en tevens om hierin een bedrag te stor ten van f 227.000 ten laste van de algemene reserve. Verder moest volgens hetzelfde besluit bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen worden nagegaan in hoeverre, de ontvangen niet bestede rijksbijdrage voor dit doel mocht worden aangewend. Van het ministerie is hierop voor de gemeente een positief antwoord ontvangen. Ten laste van de exploitatie 1995 is derhalve een bedrag van f 50.000 in bovengenoemde bestemmingsreserve gestort, zodat in totaliteit een bedrag aan deze reserve is toe gevoegd van f 277.000. Het restant van de kosten van de brandveiligheidsvoorzieningen wordt geclaimd via de Perspectiefnota 1997 - 2000. In verband met de verzelfstandiging van het museum is naast de hierboven reeds genoemde reservering tevens rekening gehouden met nog te maken kosten van f 50.000. Toelichting op het resultaat OP DE Tot slot zijn er bij het museum Het Princessehof inkom sten gerealiseerd voor een bedrag van in totaal f 78.000, waarmee in de begroting geen rekening was gehouden o.a. van de Stichting Museumjaarkaarten (f 38.000), uit de verkoop van catalogi (f 30.000) en uit de sponsoring van de tentoonstelling Clarice Cliff (f 10.000). Daarnaast werd er een extra bijdrage van het rijk ontvangen van f 24.000. functie 560 Maatschappelijke leefbaarheid en openluchtrecreatie .Op deze functie worden verantwoord de lasten en baten van het onderhoud van parken, plantsoenen, openbaar groen, recreatie-oorden, de lasten en baten van de jachthaven en van kermissen. Ook vallen onder deze functie de lasten en baten van gemeentelijke activiteiten, zoals sociaal cultureel werk in het kader van de openluchtrecreatie, openbare vermake lijkheden en bijzondere gebeurtenissen, toerisme en ove rige maatschappelijke leefbaarheid en openluchtrecreatie. Het voordelige resultaat is ondermeer ontstaan door: - lagere kapitaallasten f 145.000 - lagere onderhoudslasten f 207.000 - hogere lasten toerisme - f 80.000 - correctie post 1993 - f 73.000 - hogere opbrengst kermissen f 46.000 Als gevolg van uitstel van investeringen zijn de kapi taallasten bij het onderhoud parken, plantsoenen, groen- beheer en recreatie f 145.000 lager dan geraamd. In de begroting wordt altijd rekening gehouden met rente en afschrijving op jaarbasis, terwijl vaak in de loop van het jaar de werkelijke investeringen plaatsvinden. Bij de recreatiegebieden waren de kapitaallasten bij de "Groene Ster" f 59.000 lager, terwijl er bij het "Leeuwarder Bos" sprake was van een overschrijding van f 3 0.000. De onderhoudskosten op deze functie zijn f 207.000 lager. Dit voordeel geeft een vertekend beeld, doordat de werke lijke kosten voor onderhoud van wandel- en fietspaden (f 45.000) worden verantwoord op functie 210.0. Op deze hoofdfunctie levert dit dus een voordeel op, maar het heeft geen effect op het gehele resultaat. Het resterende voordeel van f 162.000 bij de onderhouds kosten is het gevolg van een terughoudend uitgavenbeleid bij de afdeling Sport en Recreatie en lagere kosten als gevolg van de droge zomer bij de afdeling Groen, Recrea tiegebieden en Begraafplaatsen. De hogere kosten toerisme zijn een gevolg van hogere apparaatskosten. Als gevolg van de reorganisatie per 1 januari 1995 heeft een verschuiving plaatsgevonden van het budget voor toerisme. Daarbij zijn de kosten o.a. voor overhead te laag geraamd. In de begroting van 1996 worden de budgetten naar boven bijgesteld. In 1993 is ten onrechte een bedrag van f 73.000 als een investering bij de "Groene Ster" opgenomen. Dit bedrag had als kosten moeten worden verantwoord. In 1995 is dit gecorrigeerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 390