81
82
Toelichting op het resultaat
TOELICHTING functie 541 oudheidkunde/musea
OP DE Op deze functie worden verantwoord de lasten en baten van
MIDDELEN het museum Het Princessehof en het GemeentearchiefOok
het klokkenspel, de monumentenzorg en het onderhoud van
monumentale gebouwen behoren tot deze functie.
Het nadelig resultaat van f 106.000 is het gevolg van:
- hogere kosten monumentenzorg - f 74000
- hogere kosten gemeentearchief - f 52.000
- minder kosten onderhoud monumentale f 20.000
gebouwen
De hogere kosten monumentenzorg zijn vooral een gevolg
van hogere kapitaallasten (f 42.000) en hogere apparaats
kosten van de afdeling bouwen. Deze hogere kosten zijn
een gevolg van meer adviezen bij aanvragen monumenten
vergunningen en extra inzet voor het technisch toezicht.
De hogere kosten van het Gemeentearchief zijn een gevolg
van een hogere toerekening directiekosten en een ten
onrechte geraamde negatieve (eenmalige) stelpost in ver
band met subsidie Welzijn Volksgezondheid en Cultuur.
De hogere directiekosten zijn het gevolg van de invoering
van LISBij de dienst Algemene Zaken is toen een nieuwe
directeursfunctie gecreëerd. De kosten hiervan zouden
gedekt worden uit behaalde integratiewinst als gevolg van
het samenvoegen van de voormalige diensten Economische
en Sociale Zaken en Welzijn. De formalisering van de
dekking van deze kosten heeft in werkelijkheid nooit via
een begrotingswijziging plaatsgevonden.
In de begroting stond ten onrechte een negatieve stelpost
van f 28.000. Dit bedrag had betrekking op de kosten van
het project materiële verzorging, waarvoor van het mini
sterie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur een bij
drage werd ontvangen. Deze post is ten onrechte als stel
post bij het gemeentearchief geraamd.
Museum Het Princessehof.
Het saldo van museum Het Princessehof is per saldo nihil.
Tegenover het hogere bedrag aan lasten ten bedrage van
f 323.000 staat een even hoog bedrag aan baten.
Het College van B&W heeft in haar vergadering van 21
augustus 1995 besloten tot het instellen van een bestem
mingsreserve brandveiligheidsvoorzieningen museum
Het Princessehof en tevens om hierin een bedrag te stor
ten van f 227.000 ten laste van de algemene reserve.
Verder moest volgens hetzelfde besluit bij het ministerie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen worden nagegaan
in hoeverre, de ontvangen niet bestede rijksbijdrage voor
dit doel mocht worden aangewend. Van het ministerie is
hierop voor de gemeente een positief antwoord ontvangen.
Ten laste van de exploitatie 1995 is derhalve een bedrag
van f 50.000 in bovengenoemde bestemmingsreserve gestort,
zodat in totaliteit een bedrag aan deze reserve is toe
gevoegd van f 277.000. Het restant van de kosten van de
brandveiligheidsvoorzieningen wordt geclaimd via de
Perspectiefnota 1997 - 2000.
In verband met de verzelfstandiging van het museum is
naast de hierboven reeds genoemde reservering tevens
rekening gehouden met nog te maken kosten van f 50.000.
Toelichting op het resultaat
OP DE
Tot slot zijn er bij het museum Het Princessehof inkom
sten gerealiseerd voor een bedrag van in totaal f 78.000,
waarmee in de begroting geen rekening was gehouden o.a.
van de Stichting Museumjaarkaarten (f 38.000), uit de
verkoop van catalogi (f 30.000) en uit de sponsoring van
de tentoonstelling Clarice Cliff (f 10.000). Daarnaast
werd er een extra bijdrage van het rijk ontvangen van
f 24.000.
functie 560 Maatschappelijke leefbaarheid en
openluchtrecreatie
.Op deze functie worden verantwoord de lasten en baten van
het onderhoud van parken, plantsoenen, openbaar groen,
recreatie-oorden, de lasten en baten van de jachthaven en
van kermissen.
Ook vallen onder deze functie de lasten en baten van
gemeentelijke activiteiten, zoals sociaal cultureel werk
in het kader van de openluchtrecreatie, openbare vermake
lijkheden en bijzondere gebeurtenissen, toerisme en ove
rige maatschappelijke leefbaarheid en openluchtrecreatie.
Het voordelige resultaat is ondermeer ontstaan door:
- lagere kapitaallasten f 145.000
- lagere onderhoudslasten f 207.000
- hogere lasten toerisme - f 80.000
- correctie post 1993 - f 73.000
- hogere opbrengst kermissen f 46.000
Als gevolg van uitstel van investeringen zijn de kapi
taallasten bij het onderhoud parken, plantsoenen, groen-
beheer en recreatie f 145.000 lager dan geraamd.
In de begroting wordt altijd rekening gehouden met rente
en afschrijving op jaarbasis, terwijl vaak in de loop van
het jaar de werkelijke investeringen plaatsvinden. Bij de
recreatiegebieden waren de kapitaallasten bij de "Groene
Ster" f 59.000 lager, terwijl er bij het "Leeuwarder Bos"
sprake was van een overschrijding van f 3 0.000.
De onderhoudskosten op deze functie zijn f 207.000 lager.
Dit voordeel geeft een vertekend beeld, doordat de werke
lijke kosten voor onderhoud van wandel- en fietspaden
(f 45.000) worden verantwoord op functie 210.0. Op deze
hoofdfunctie levert dit dus een voordeel op, maar het
heeft geen effect op het gehele resultaat.
Het resterende voordeel van f 162.000 bij de onderhouds
kosten is het gevolg van een terughoudend uitgavenbeleid
bij de afdeling Sport en Recreatie en lagere kosten als
gevolg van de droge zomer bij de afdeling Groen, Recrea
tiegebieden en Begraafplaatsen.
De hogere kosten toerisme zijn een gevolg van hogere
apparaatskosten. Als gevolg van de reorganisatie per
1 januari 1995 heeft een verschuiving plaatsgevonden van
het budget voor toerisme. Daarbij zijn de kosten o.a.
voor overhead te laag geraamd. In de begroting van 1996
worden de budgetten naar boven bijgesteld.
In 1993 is ten onrechte een bedrag van f 73.000 als een
investering bij de "Groene Ster" opgenomen. Dit bedrag
had als kosten moeten worden verantwoord. In 1995 is dit
gecorrigeerd.