100 101 Risicoparagraaf - de onroerendgoedbelasting kan niet volledig ingevorderd worden ten gevolge van bodemverontreiniging. Waterbodemverontreiniging Financiële gevolgen bij de uitvoering van het baggerbeleidsplan. Overige milieu-eisen Het niet kunnen verkopen van gronden door milieu-eisen inzake zonering. Garantie geldleningen De gemeente stelt zich garant voor aan particulieren verstrekte geldleningen; er moet met een verhoogd risico rekening gehouden worden i.v.m. de verslechterende economische situatie, waardoor burgers niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. De garanties voor de aankoop van woningen is overgenomen door de Stichting Nationale Hypotheekgarantie. De nog lopende verplichtingen zijn door ons afgekocht. Personeel Door de reorganisatie van de brandweer is een minimale bezetting van personeel ontstaan. Hierdoor zal het veel moeite kosten de ploegen van een voldoende sterkte te blijven voorzien. Hiervoor zullen wellicht extra kosten moeten worden gemaakt. Arbeidsomstandigheden Eind 1993 -en begin 1994 is een quick scan gemaakt op het gebied van de arbeidsom standigheden bij de Brandweer. Mogelijk dat er in 1996 uitvoering aan bepaalde projecten moet worden gegeven. Te denken valt hierbij aan aanpassingen aan het gebouw en het materieel. Bedrijfsinterne milieuzorg Met betrekking tot het milieu moet rekening worden gehouden met investeringen ten aanzien van de eigen dieselpomp en de opslag van sloopauto's ten behoeve van opleiding en oefening. Over het schoonmaken van de weg, een taak die officieel bij de wegbeheerder thuis hoort zal met de Dienst Stadsbeheer overleg moeten worden gevoerd. Op dit moment beschikt de brandweer niet over de juiste middelen om op een verantwoorde manier vervuiling op te ruimen. Sociale Werkvoorziening In de exploitatie van de DSW is aan de inkomstenkant een tweetal posten aanwezig die vanwege hun aard en impact per definitie financiële risico's in zich dragen. In feite kan gesproken worden van een structureel bedrijfsrisico, dat enerzijds wordt veroorzaakt door de onzekerheden rondom de te ontvangen jaarlijkse rijkssubsidie en anderszijds zijn oorsprong heeft in de risico's die verbonden zijn aan de marktgerich te activiteiten van de DSW. Aangezien de hoogte van de subsidie tot stand komt via een complexe verdeelsyste matiek, waarbij een aantal moeilijk beheersbare variabelen een rol spelen, waaronder mogelijke bezuinigingsmaatregelen van het Rijk, kan gesproken worden van een inkomstenpost met een hoog risico-gehalte. Dezelfde kwalificatie is van toepassing op de netto-opbrengsten, waarbij deels tevens sprake is van nauwelijks te beïnvloeden Risicoparagraaf exogene ontwikkelingen, gelegen op de afzetmarkten van de DSW. Daarenboven kunnen voor de komende beleidsplanperiode nog de volgende ontwikke lingen worden gesignaleerd. - Als gevolg van de recentelijk doorgevoerde reorganisatie krijgt de dienst de komende jaren te kampen met aanzienlijke extra verplichtingen in de sfeer van wachtgeld-vut, boventalligheid en mogelijke herplaatsingskosten. De hieraan verbonden kosten zijn zo nauwkeurig mogelijk ingeschat en in de meerjarenraming verwerkt. Deze schatting is evenwel ondermeer gebaseerd op een aanname m.b.t. het tempo waarmee de ontstane boventalligheid kan worden afgebouwd. De feitelijke ontwikkeling van deze kostenpost is derhalve onzeker. - Op dit moment worden door de Regering plannen ontwikkeld gericht op een vergaande herziening van de ziektewet, waardoor het risico voor ziektekosten in beginsel volledig bij de werkgever wordt gelegd. Hoewel de plannen op dit moment nog te prematuur zijn om hieraan concrete conclusies te verbinden betreft het hier een ontwikkeling die ook consequenties kan hebben voor de DSW en derhalve nauwlettend zal worden gevolgd. Onderwijs Decentralisatie huisvestingsvoorzieningen primair en voortgezet onderwijs Ten aanzien van het voornemen de gemeenten met ingang van 1 januari 1997 verantwoordelijk te maken voor de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs zijn nog geen nieuwe feiten bekend. Op grond van de (voorlopige) verdeling van de beschikbare middelen zou af te leiden zijn, dat de gemeente Leeuwarden er flink op vooruit gaat. De gepresenteerde getallen (met name de inkomensverschillen oud en nieuw) houden echter geen rekening met de nieuwe uitgaven die ten laste van de gemeente zullen komen. Zolang nog geen volledig beeld bestaat ten aanzien van de komende ver plichtingen voor zowel het primair als voortgezet onderwijs, kunnen de uitkomsten hiervan nog voor onaangename verrassingen zorgen. Zoals eerder gemeld zal de uitvoering aanzienlijk meer werkzaamheden met zich meebrengen voor de sector onderwijs van de dienst Welzijn. Uit publikaties in vakbladen valt af te leiden, dat met de decentralisatie van alle ter discussie staande verantwoordelijkheden op onderwijs gebied een middelgrote gemeente rekening moet houden met gemiddeld 5 formatie-plaatsen. Aannemende, dat met het Leeuwarder deel van de beschikbare f 50 miljoen voor uitvoeringskosten van de decentralisatie van de huisvestingsvoorzieningen één formatieplaats kan worden bekostigd, betekent dit, dat 4 formatieplaatsen voor rekening van de gemeente komen. De bedrijfsvoeringskosten zullen dan per saldo met circa f 650.000,- toenemen. Lokaal Onderwijsbeleid De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft recentelijk in een nota de beleidsvoornemens van het rijk weergegeven op het gebied van het lokaal onderwijsbeleid. Hierin is aangegeven, dat het rijk voornemens is een aantal taken te decentraliseren naar de gemeenten. Het is de bedoeling zowel de taak, de bevoeghe- den als de middelen over te dragen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 400