100
101
Risicoparagraaf
- de onroerendgoedbelasting kan niet volledig ingevorderd worden ten gevolge van
bodemverontreiniging.
Waterbodemverontreiniging
Financiële gevolgen bij de uitvoering van het baggerbeleidsplan.
Overige milieu-eisen
Het niet kunnen verkopen van gronden door milieu-eisen inzake zonering.
Garantie geldleningen
De gemeente stelt zich garant voor aan particulieren verstrekte geldleningen; er moet
met een verhoogd risico rekening gehouden worden i.v.m. de verslechterende
economische situatie, waardoor burgers niet meer aan hun verplichtingen kunnen
voldoen.
De garanties voor de aankoop van woningen is overgenomen door de Stichting
Nationale Hypotheekgarantie. De nog lopende verplichtingen zijn door ons afgekocht.
Personeel
Door de reorganisatie van de brandweer is een minimale bezetting van personeel
ontstaan.
Hierdoor zal het veel moeite kosten de ploegen van een voldoende sterkte te blijven
voorzien. Hiervoor zullen wellicht extra kosten moeten worden gemaakt.
Arbeidsomstandigheden
Eind 1993 -en begin 1994 is een quick scan gemaakt op het gebied van de arbeidsom
standigheden bij de Brandweer. Mogelijk dat er in 1996 uitvoering aan bepaalde
projecten moet worden gegeven.
Te denken valt hierbij aan aanpassingen aan het gebouw en het materieel.
Bedrijfsinterne milieuzorg
Met betrekking tot het milieu moet rekening worden gehouden met investeringen ten
aanzien van de eigen dieselpomp en de opslag van sloopauto's ten behoeve van
opleiding en oefening.
Over het schoonmaken van de weg, een taak die officieel bij de wegbeheerder thuis
hoort zal met de Dienst Stadsbeheer overleg moeten worden gevoerd.
Op dit moment beschikt de brandweer niet over de juiste middelen om op een
verantwoorde manier vervuiling op te ruimen.
Sociale Werkvoorziening
In de exploitatie van de DSW is aan de inkomstenkant een tweetal posten aanwezig
die vanwege hun aard en impact per definitie financiële risico's in zich dragen. In
feite kan gesproken worden van een structureel bedrijfsrisico, dat enerzijds wordt
veroorzaakt door de onzekerheden rondom de te ontvangen jaarlijkse rijkssubsidie en
anderszijds zijn oorsprong heeft in de risico's die verbonden zijn aan de marktgerich
te activiteiten van de DSW.
Aangezien de hoogte van de subsidie tot stand komt via een complexe verdeelsyste
matiek, waarbij een aantal moeilijk beheersbare variabelen een rol spelen, waaronder
mogelijke bezuinigingsmaatregelen van het Rijk, kan gesproken worden van een
inkomstenpost met een hoog risico-gehalte. Dezelfde kwalificatie is van toepassing op
de netto-opbrengsten, waarbij deels tevens sprake is van nauwelijks te beïnvloeden
Risicoparagraaf
exogene ontwikkelingen, gelegen op de afzetmarkten van de DSW.
Daarenboven kunnen voor de komende beleidsplanperiode nog de volgende ontwikke
lingen worden gesignaleerd.
- Als gevolg van de recentelijk doorgevoerde reorganisatie krijgt de dienst de
komende jaren te kampen met aanzienlijke extra verplichtingen in de sfeer van
wachtgeld-vut, boventalligheid en mogelijke herplaatsingskosten. De hieraan
verbonden kosten zijn zo nauwkeurig mogelijk ingeschat en in de meerjarenraming
verwerkt. Deze schatting is evenwel ondermeer gebaseerd op een aanname m.b.t.
het tempo waarmee de ontstane boventalligheid kan worden afgebouwd. De
feitelijke ontwikkeling van deze kostenpost is derhalve onzeker.
- Op dit moment worden door de Regering plannen ontwikkeld gericht op een
vergaande herziening van de ziektewet, waardoor het risico voor ziektekosten in
beginsel volledig bij de werkgever wordt gelegd. Hoewel de plannen op dit
moment nog te prematuur zijn om hieraan concrete conclusies te verbinden betreft
het hier een ontwikkeling die ook consequenties kan hebben voor de DSW en
derhalve nauwlettend zal worden gevolgd.
Onderwijs
Decentralisatie huisvestingsvoorzieningen primair en voortgezet onderwijs
Ten aanzien van het voornemen de gemeenten met ingang van 1 januari 1997
verantwoordelijk te maken voor de huisvesting van het primair en voortgezet
onderwijs zijn nog geen nieuwe feiten bekend.
Op grond van de (voorlopige) verdeling van de beschikbare middelen zou af te leiden
zijn, dat de gemeente Leeuwarden er flink op vooruit gaat.
De gepresenteerde getallen (met name de inkomensverschillen oud en nieuw) houden
echter geen rekening met de nieuwe uitgaven die ten laste van de gemeente zullen
komen. Zolang nog geen volledig beeld bestaat ten aanzien van de komende ver
plichtingen voor zowel het primair als voortgezet onderwijs, kunnen de uitkomsten
hiervan nog voor onaangename verrassingen zorgen.
Zoals eerder gemeld zal de uitvoering aanzienlijk meer werkzaamheden met zich
meebrengen voor de sector onderwijs van de dienst Welzijn.
Uit publikaties in vakbladen valt af te leiden, dat met de decentralisatie van alle ter
discussie staande verantwoordelijkheden op onderwijs gebied een middelgrote
gemeente rekening moet houden met gemiddeld 5 formatie-plaatsen.
Aannemende, dat met het Leeuwarder deel van de beschikbare f 50 miljoen voor
uitvoeringskosten van de decentralisatie van de huisvestingsvoorzieningen één
formatieplaats kan worden bekostigd, betekent dit, dat 4 formatieplaatsen voor
rekening van de gemeente komen. De bedrijfsvoeringskosten zullen dan per saldo met
circa f 650.000,- toenemen.
Lokaal Onderwijsbeleid
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft recentelijk in een
nota de beleidsvoornemens van het rijk weergegeven op het gebied van het lokaal
onderwijsbeleid. Hierin is aangegeven, dat het rijk voornemens is een aantal taken te
decentraliseren naar de gemeenten. Het is de bedoeling zowel de taak, de bevoeghe-
den als de middelen over te dragen.