104
105
Risicoparagraaf
Aanscherping vervoersregels leerlingenvervoer
Regelmatig verschijnen er momenteel artikelen over de veiligheid, rijtijd, etc. met
betrekking tot het leerlingenvervoer. Er zal niet te ontkomen zijn aan overleg en/of
inspectie van het leerlingenvervoer in opdracht van de gemeente Leeuwarden. Of er
aanpassingen nodig zijn en wat de (financiële) gevolgen hiervan zullen zijn is thans
nog niet te zeggen.
Samenlcvingszakcn en cultuur
Zalen Schaaf
In verband met de afwikkeling van het fiscaal onderzoek moet rekening gehouden
worden met te betalen boetes. Omtrent de hoogte van het vermogen van de stichting
alsmede het bij te betalen deel door de gemeente bestaat thans nog geen duidelijk
heid.
Algemene gezondheidszorg
Regelmatig wordt de Regiobegroting 1996 gewijzigd. Wijzigingen van exogene aard
kunnen niet door de sektor zelf opgevangen worden.
Overige algemene uitgaven
De sector wordt in toenemende mate geconfronteerd met ingewikkelde juridische
zaken. Regelmatig moet dan ook een externe advocaat ingehuurd worden. Dekking
van deze kosten is niet in de begroting opgenomen.
Maatschappelijke opvang
Het Rijk is voornemens tot een herverdeling van de financiële middelen t.b.v. M.O.
en deze over te hevelen naar het gemeentefonds. Tevens is er nog sprake van een
rijksbezuiniging. Derhalve bestaat er grote onzekerheid over de toekomstige financie
ring van de MO, hetgeen een risico voor onze gemeente inhoudt.
Financiering methadonverstrekking
In de middelen die van het Rijk naar de gemeente zijn overgeheveld i.v.m. de
decentralisatie van de verslaafdenzorg, zijn onvoldoende middelen opgenomen voor
de financiering van de methadonverstrekking.
De minister heeft onlangs besloten dat de verstrekking van de methadon moet vallen
onder de AWBZ. Dit zou inhouden dat de financiering van de verstrekking plaats
vindt via de zorgverzekeraars. Of hiermee een strukturele oplossing is gevonden
inzake de financiering van de methadonverstrekking zal eerst in de loop van 1996
duidelijk zijn.
B3-instellingen
Ten aanzien van de zgn. B3-stichtingen heeft de gemeente uiteindelijk een verder
gaande verplichting dan de eventueel toegekende exploitatiesubsidie sec. De Stichting
Cultureel centrum De Harmonie, de Stichting Zalen Schaaf en de Stichting MCL
vallen hieronder. Door de landelijke ontwikkelingen in de gezondheidssector moet
(strikt formeel) rekening gehouden worden met de risico's die in principe gelopen
kunnen worden, danwel met kosten die gepaard gaan met het afkopen van de B3-
status.
Risicoparagraaf
Sociale zaken
Kwijtscheldingsbeleid
De gebruikmaking van de mogelijkheid tot verruiming van het kwijtscheldingsbeleid
gaat gepaard met het risico dat er een stijging zal plaatsvinden van het aantal
gehonoreerde kwijtscheldingsverzoeken. Het risico heeft echter alleen betrekking op
de kwijtschelding voor wat betreft onroerende-zaakbelasting. Door de politiek moet
hier een keuze gemaakt worden (in februari 1996 heeft de raad een besluit genomen
omtrent het minimabeleid).
Bijzondere bijstandsverlening
Met de invoering van de nABW per 1 januari 1996 vallen een aantal kostencompo
nenten, welke voorheen als "algemene bijstand" konden worden beschouwd, thans
onder de "Bijzondere bijstandsverlening". De belangrijkste verschuivingen zijn de
woonkostentoeslagen, premies particuliere ziektekostenverzekering en de toeslagen in
bijzondere situaties op landelijke normen voor personen van 18-21 jaar. In dit
verband vindt er tevens een herschikking van middelen van algemeen naar bijzondere
bijstand plaats. Vanaf 1997 komen de kosten van taakwijzigingen tussen Rijk en
gemeenten geheel voor rekening van de gemeente. In hoeverre het budget voor de
"bijzondere bijstand" in de toekomst toereikend zal zijn is thans is thans moeilijk te
beantwoorden. Verwacht mag worden dat één en ander nadelige financiële consequen
ties zal hebben.
Geraamde uitkeringsbedragen
De geraamde uitkeringsbedragen zijn gebaseerd op een tweetal kengetallen:
a. het verwachte gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden op jaarbasis
b. het verwachte gemiddelde uitkeringsbedrag.
ad a.
Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is sterk afhankelijk van de economische
situatie c.q. de ontwikkeling van de werkgelegenheid.
In totaliteit wordt over de beleidsperiode per jaar rekening gehouden met 6115
uitkeringsgerechtigden (exclusief WBO), verdeeld over de verschillende uitkeringsre
gelingen.
Een variatie van bijv. 100 uitkeringsgerechtigden betekent een aanpassing op de
geraamde bedragen van ongeveer f2,2 min. en heeft voor 10% (dit is het gemeente
lijk aandeel) invloed op de gemeentebegroting.
ad b.
Het gemiddelde uitkeringsbedrag per kliënt op jaarbasis is gebaseerd op gegevens van
voorgaande jaren, aangepast aan de loon- en prijsontwikkeling.
Schommelingen in de samenstelling van het kliëntenbestand als ook aanpassingen in
de feitelijke uitkeringsniveaus kunnen invloed hebben op het gemiddelde uitkerings
bedrag.
Additionele werkgelegenheid
Financiering Melkert Experimentbanen
Er moet sterk rekening gehouden worden met het niet toekennen van ESF-subsidie
door het RBA. Binnen de sector AW wordt een voorstel voorbereid over welke
consequenties er verbonden moeten worden aan het eventueel achterwege blijven van