104 105 Risicoparagraaf Aanscherping vervoersregels leerlingenvervoer Regelmatig verschijnen er momenteel artikelen over de veiligheid, rijtijd, etc. met betrekking tot het leerlingenvervoer. Er zal niet te ontkomen zijn aan overleg en/of inspectie van het leerlingenvervoer in opdracht van de gemeente Leeuwarden. Of er aanpassingen nodig zijn en wat de (financiële) gevolgen hiervan zullen zijn is thans nog niet te zeggen. Samenlcvingszakcn en cultuur Zalen Schaaf In verband met de afwikkeling van het fiscaal onderzoek moet rekening gehouden worden met te betalen boetes. Omtrent de hoogte van het vermogen van de stichting alsmede het bij te betalen deel door de gemeente bestaat thans nog geen duidelijk heid. Algemene gezondheidszorg Regelmatig wordt de Regiobegroting 1996 gewijzigd. Wijzigingen van exogene aard kunnen niet door de sektor zelf opgevangen worden. Overige algemene uitgaven De sector wordt in toenemende mate geconfronteerd met ingewikkelde juridische zaken. Regelmatig moet dan ook een externe advocaat ingehuurd worden. Dekking van deze kosten is niet in de begroting opgenomen. Maatschappelijke opvang Het Rijk is voornemens tot een herverdeling van de financiële middelen t.b.v. M.O. en deze over te hevelen naar het gemeentefonds. Tevens is er nog sprake van een rijksbezuiniging. Derhalve bestaat er grote onzekerheid over de toekomstige financie ring van de MO, hetgeen een risico voor onze gemeente inhoudt. Financiering methadonverstrekking In de middelen die van het Rijk naar de gemeente zijn overgeheveld i.v.m. de decentralisatie van de verslaafdenzorg, zijn onvoldoende middelen opgenomen voor de financiering van de methadonverstrekking. De minister heeft onlangs besloten dat de verstrekking van de methadon moet vallen onder de AWBZ. Dit zou inhouden dat de financiering van de verstrekking plaats vindt via de zorgverzekeraars. Of hiermee een strukturele oplossing is gevonden inzake de financiering van de methadonverstrekking zal eerst in de loop van 1996 duidelijk zijn. B3-instellingen Ten aanzien van de zgn. B3-stichtingen heeft de gemeente uiteindelijk een verder gaande verplichting dan de eventueel toegekende exploitatiesubsidie sec. De Stichting Cultureel centrum De Harmonie, de Stichting Zalen Schaaf en de Stichting MCL vallen hieronder. Door de landelijke ontwikkelingen in de gezondheidssector moet (strikt formeel) rekening gehouden worden met de risico's die in principe gelopen kunnen worden, danwel met kosten die gepaard gaan met het afkopen van de B3- status. Risicoparagraaf Sociale zaken Kwijtscheldingsbeleid De gebruikmaking van de mogelijkheid tot verruiming van het kwijtscheldingsbeleid gaat gepaard met het risico dat er een stijging zal plaatsvinden van het aantal gehonoreerde kwijtscheldingsverzoeken. Het risico heeft echter alleen betrekking op de kwijtschelding voor wat betreft onroerende-zaakbelasting. Door de politiek moet hier een keuze gemaakt worden (in februari 1996 heeft de raad een besluit genomen omtrent het minimabeleid). Bijzondere bijstandsverlening Met de invoering van de nABW per 1 januari 1996 vallen een aantal kostencompo nenten, welke voorheen als "algemene bijstand" konden worden beschouwd, thans onder de "Bijzondere bijstandsverlening". De belangrijkste verschuivingen zijn de woonkostentoeslagen, premies particuliere ziektekostenverzekering en de toeslagen in bijzondere situaties op landelijke normen voor personen van 18-21 jaar. In dit verband vindt er tevens een herschikking van middelen van algemeen naar bijzondere bijstand plaats. Vanaf 1997 komen de kosten van taakwijzigingen tussen Rijk en gemeenten geheel voor rekening van de gemeente. In hoeverre het budget voor de "bijzondere bijstand" in de toekomst toereikend zal zijn is thans is thans moeilijk te beantwoorden. Verwacht mag worden dat één en ander nadelige financiële consequen ties zal hebben. Geraamde uitkeringsbedragen De geraamde uitkeringsbedragen zijn gebaseerd op een tweetal kengetallen: a. het verwachte gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden op jaarbasis b. het verwachte gemiddelde uitkeringsbedrag. ad a. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is sterk afhankelijk van de economische situatie c.q. de ontwikkeling van de werkgelegenheid. In totaliteit wordt over de beleidsperiode per jaar rekening gehouden met 6115 uitkeringsgerechtigden (exclusief WBO), verdeeld over de verschillende uitkeringsre gelingen. Een variatie van bijv. 100 uitkeringsgerechtigden betekent een aanpassing op de geraamde bedragen van ongeveer f2,2 min. en heeft voor 10% (dit is het gemeente lijk aandeel) invloed op de gemeentebegroting. ad b. Het gemiddelde uitkeringsbedrag per kliënt op jaarbasis is gebaseerd op gegevens van voorgaande jaren, aangepast aan de loon- en prijsontwikkeling. Schommelingen in de samenstelling van het kliëntenbestand als ook aanpassingen in de feitelijke uitkeringsniveaus kunnen invloed hebben op het gemiddelde uitkerings bedrag. Additionele werkgelegenheid Financiering Melkert Experimentbanen Er moet sterk rekening gehouden worden met het niet toekennen van ESF-subsidie door het RBA. Binnen de sector AW wordt een voorstel voorbereid over welke consequenties er verbonden moeten worden aan het eventueel achterwege blijven van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 402