Toelichting op de balans 4.1.2 Vlottende activa Voorraden Bouwgrondexploitatie Goutum-Noord Eind 1995 is het bestemmingsplan rechtsgeldig geworden en is begonnen met de uitvoering. Door de lange winter is het werk enigszins vertraagd maar de verwachting is dat in 1996 nagenoeg het hele plan bouwrijp wordt gemaakt. Op een ca. 35 vrije kavels na (verloting onder de particulieren op 30 mei a.s.) zijn alle uitgeefbare gronden contractueel toegewezen aan ontwikkelaars c.q. bouwbedrijven. Hempens- Teems Het ontwerp-bestemmingsplan is nagenoeg afgerond en kan in procedure worden gebracht. Directe verwerving van de gronden ten behoeve van de grondexploitatie stagneert in verband met hoge (voor de gemeente onaanvaardbare) grondprijzen. Momenteel wordt onderhandeld met marktpartijen over een gezamenlijke ontwikke ling en realisatie van fase 1 van het gebied. Hemrik De grond uitgifte van de Hemrik is structureel van een te laag niveau terwijl de gemiddelde uitgifte prijs van f60,-/m2 in de praktijk niet haalbaar blijkt. Een financi ële herwaardering van de exploitatie Hemrik is onontkoombaar. Als oplossing voor de financiële problematiek met betrekking tot de exploitatie van het bedrijven- terrein de Hemrik wordt .in het kader van de (concept-)Perspectiefnota 1997 voorgesteld om de Egalisatie-reserve te voeden met een bedrag van f 20 miljoen uit de Algemene Reser ve. Dit bedrag wordt gevoegd bij een bedrag van f 16 miljoen uit de Egalisatiereserve (totaal dus f 36 miljoen) en wordt bestemd voor het verstrekken van werkgelegen heidssubsidies. Het uitgangspunt voor deze subsidies is dat de hoogte daarvan bepaald wordt door het verschil tussen kostprijs en marktprijs. Nog te ontvangen bedragen Ten opzichte van 31 december 1994 is het saldo nog te ontvangen bedragen gedaald. Dit wordt veroorzaakt, doordat ultimo 1994 van NUON voor de aandelen Telekabel N.V. f31 miljoen nog moest worden ontvangen. 4.2 Passiva 4.2.1 Eigen vermogen en voorzieningen Tot het eigen vermogen van de gemeente behoren: - de algemene reserve f 15,3 miljoen - overige reserves zonder bestemming f 48,7 miljoen - bestemmingsreserves f 66,2 miljoen De hierboven beschreven reserves, waarin het resultaat 1995 is meegenomen, zijn om uiteenlopende redenen vastgelegd. Aan een deel van de reserves is een bestemming gegeven. Van een ander deel van de reserves wordt de rente als algemeen dekkings middel ten gunste van de begroting gebruikt. 14 Toelichting op de balans Een herbezinning op de aard en omvang van de verschillende posten kan aanleiding zijn prioriteiten te herschikken en nieuwe keuzes te maken. In de Perspectiefnota 1997 wordt dit nader uitgewerkt en aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorge legd. Vooralsnog geeft alleen de ontwikkeling van de algemene reserve enige duidelijkheid over de manier waarop onze vermogenspositie weerstand biedt aan plotselinge tegen vallers. Om te voorkomen dat de algemene reserve daalt beneden het afgesproken minimum van f 3 miljoen (afgesproken bandbreedte f 3 tot 8 miljoen), blijven stortin gen in de algemene reserve in de komende jaren nodig. Deze conclusie lijkt ook na de uitkomst van het rekeningresultaat 1995 nog steeds gerechtvaardigd. Uit de analyse van het resultaat blijkt, dat dit resultaat met name incidenteel is. Reserves additionele werkgelegenheid Deze post omvat de volgende posten: 1. reserve additionele werkgelegenheid 2. reserve Melkert I regeling 3. reserve Melkert Experiment regeling f 1,8 miljoen f 0,4 miljoen f 0,4 miljoen Toelichting: 1. Deze middelen zijn bestemd voor het garanderen en/of (voor) financieren (inci denteel) van projecten in het kader van additionele arbeid, o.a. Banenpool en JWG. Door middel van ingediende projectvoorstellen worden middelen toegewe zen aan daarvoor in aanmerking komende instellingen. Daarnaast zijn in voorgaan de jaren verplichtingen aangegaan ten laste van dit fonds. Op dit moment zijn nog niet alle verplichtingen daadwerkelijk afgewikkeld. Tenslotte is binnen de sector een aantal, nog niet te berekenen, risico's te voorzien. Te denken valt aan tijdelijke financiering van een op te zetten projectorganisatie Melkert Experiment banen, (gedeeltelijke) financiering ITB. 2. De voor 1995 toegewezen banen (32) zijn in het verslagjaar niet volledig inge vuld. De financiering vanuit de rijksoverheid was daar wel op gebaseerd. De resterende middelen worden in 1996 volledig benut. 3. De voor 1995 toegewezen banen (50) zijn in het verslagjaar niet volledig inge vuld. De financiering vanuit de rijksoverheid was daar wel op gebaseerd. De resterende middelen worden in 1996 volledig benut. 4.2.2. Langlopende en kortlopende schulden Om haar taken uit te kunnen oefenen heeft de gemeente Leeuwarden financiële middelen nodig. Naast de beschikbare eigen middelen, worden jaarlijks financiële middelen aangetrokken ter financiering van deze taken. Een deel van de financiële middelen heeft betrekking op de korte termijn. Dit betreft o.a. de rekening-courantsal- di bij bank- en giroinstellingen en crediteurensaldi. Voorzover er financiële middelen worden aangetrokken met een looptijd langer dan twee jaar wordt gesproken van langlopende schulden. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 420