Toelichting op de balans
4.1.2 Vlottende activa
Voorraden
Bouwgrondexploitatie
Goutum-Noord
Eind 1995 is het bestemmingsplan rechtsgeldig geworden en is begonnen met de
uitvoering. Door de lange winter is het werk enigszins vertraagd maar de verwachting
is dat in 1996 nagenoeg het hele plan bouwrijp wordt gemaakt. Op een ca. 35 vrije
kavels na (verloting onder de particulieren op 30 mei a.s.) zijn alle uitgeefbare
gronden contractueel toegewezen aan ontwikkelaars c.q. bouwbedrijven.
Hempens- Teems
Het ontwerp-bestemmingsplan is nagenoeg afgerond en kan in procedure worden
gebracht. Directe verwerving van de gronden ten behoeve van de grondexploitatie
stagneert in verband met hoge (voor de gemeente onaanvaardbare) grondprijzen.
Momenteel wordt onderhandeld met marktpartijen over een gezamenlijke ontwikke
ling en realisatie van fase 1 van het gebied.
Hemrik
De grond uitgifte van de Hemrik is structureel van een te laag niveau terwijl de
gemiddelde uitgifte prijs van f60,-/m2 in de praktijk niet haalbaar blijkt. Een financi
ële herwaardering van de exploitatie Hemrik is onontkoombaar. Als oplossing voor de
financiële problematiek met betrekking tot de exploitatie van het bedrijven- terrein de
Hemrik wordt .in het kader van de (concept-)Perspectiefnota 1997 voorgesteld om de
Egalisatie-reserve te voeden met een bedrag van f 20 miljoen uit de Algemene Reser
ve. Dit bedrag wordt gevoegd bij een bedrag van f 16 miljoen uit de Egalisatiereserve
(totaal dus f 36 miljoen) en wordt bestemd voor het verstrekken van werkgelegen
heidssubsidies. Het uitgangspunt voor deze subsidies is dat de hoogte daarvan bepaald
wordt door het verschil tussen kostprijs en marktprijs.
Nog te ontvangen bedragen
Ten opzichte van 31 december 1994 is het saldo nog te ontvangen bedragen gedaald.
Dit wordt veroorzaakt, doordat ultimo 1994 van NUON voor de aandelen Telekabel
N.V. f31 miljoen nog moest worden ontvangen.
4.2 Passiva
4.2.1 Eigen vermogen en voorzieningen
Tot het eigen vermogen van de gemeente behoren:
- de algemene reserve f 15,3 miljoen
- overige reserves zonder bestemming f 48,7 miljoen
- bestemmingsreserves f 66,2 miljoen
De hierboven beschreven reserves, waarin het resultaat 1995 is meegenomen, zijn om
uiteenlopende redenen vastgelegd. Aan een deel van de reserves is een bestemming
gegeven. Van een ander deel van de reserves wordt de rente als algemeen dekkings
middel ten gunste van de begroting gebruikt.
14
Toelichting op de balans
Een herbezinning op de aard en omvang van de verschillende posten kan aanleiding
zijn prioriteiten te herschikken en nieuwe keuzes te maken. In de Perspectiefnota
1997 wordt dit nader uitgewerkt en aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorge
legd.
Vooralsnog geeft alleen de ontwikkeling van de algemene reserve enige duidelijkheid
over de manier waarop onze vermogenspositie weerstand biedt aan plotselinge tegen
vallers. Om te voorkomen dat de algemene reserve daalt beneden het afgesproken
minimum van f 3 miljoen (afgesproken bandbreedte f 3 tot 8 miljoen), blijven stortin
gen in de algemene reserve in de komende jaren nodig. Deze conclusie lijkt ook na
de uitkomst van het rekeningresultaat 1995 nog steeds gerechtvaardigd. Uit de analyse
van het resultaat blijkt, dat dit resultaat met name incidenteel is.
Reserves additionele werkgelegenheid
Deze post omvat de volgende posten:
1. reserve additionele werkgelegenheid
2. reserve Melkert I regeling
3. reserve Melkert Experiment regeling
f 1,8 miljoen
f 0,4 miljoen
f 0,4 miljoen
Toelichting:
1. Deze middelen zijn bestemd voor het garanderen en/of (voor) financieren (inci
denteel) van projecten in het kader van additionele arbeid, o.a. Banenpool en
JWG. Door middel van ingediende projectvoorstellen worden middelen toegewe
zen aan daarvoor in aanmerking komende instellingen. Daarnaast zijn in voorgaan
de jaren verplichtingen aangegaan ten laste van dit fonds. Op dit moment zijn nog
niet alle verplichtingen daadwerkelijk afgewikkeld. Tenslotte is binnen de sector
een aantal, nog niet te berekenen, risico's te voorzien.
Te denken valt aan tijdelijke financiering van een op te zetten projectorganisatie
Melkert Experiment banen, (gedeeltelijke) financiering ITB.
2. De voor 1995 toegewezen banen (32) zijn in het verslagjaar niet volledig inge
vuld. De financiering vanuit de rijksoverheid was daar wel op gebaseerd. De
resterende middelen worden in 1996 volledig benut.
3. De voor 1995 toegewezen banen (50) zijn in het verslagjaar niet volledig inge
vuld. De financiering vanuit de rijksoverheid was daar wel op gebaseerd. De
resterende middelen worden in 1996 volledig benut.
4.2.2. Langlopende en kortlopende schulden
Om haar taken uit te kunnen oefenen heeft de gemeente Leeuwarden financiële
middelen nodig. Naast de beschikbare eigen middelen, worden jaarlijks financiële
middelen aangetrokken ter financiering van deze taken. Een deel van de financiële
middelen heeft betrekking op de korte termijn. Dit betreft o.a. de rekening-courantsal-
di bij bank- en giroinstellingen en crediteurensaldi.
Voorzover er financiële middelen worden aangetrokken met een looptijd langer dan
twee jaar wordt gesproken van langlopende schulden.
15