Bedrijfsvoering
Door de concernstaf als geheel is in 1995 veel tijd besteed aan de coördinatie en
uitvoering van diverse activiteiten rond de veranderingsoperatie Leeuwarden In
Stelling (LIS). Terzake wordt verwezen naar de paragrafen 3 t/m 5 van dit hoofdstuk.
Ten gevolge van het vertrek van de directeur Bedrijfsvoering is de concernstaf vanaf
oktober tijdelijk aangestuurd door de directeur Stadsontwikkeling. De aansturing van
het LIS-project is daarbij in handen gelegd van de directeur Welzijn. Per 31 december
1995 is aan deze situatie een einde gekomen en zijn voornoemde activiteiten overge
gaan naar respectievelijk de directeur Bedrijfsvoering a.i. en gemeentesecretaris a.i.
9.2 Beleidsstaf
De werkzaamheden van het onderdeel Beleid van de concernstaf zijn direct afgeleid
van de beleidscoördinerende rol die door de gemeentesecretaris en de directeur be
drijfsvoering worden vervuld. Daarbij liggen de hoofdaccenten op:
- de schakelfunctie tussen het bestuur en de gemeentelijke organisatie en de daarmee
verband houdende beleidsadvisering en
- het functioneren van de organisatie als concern en de projecten en producten die in
dat kader worden ontwikkeld.
Het werkpakket van de betrokken vier medewerkers is in 1995 in sterke mate bepaald
door actuele ontwikkelingen op de lokaal-politiek niveau, waarbij een ondersteunende
rol werd verlangd. Gedacht moet worden aan de werkzaamheden van de Onderzoeks
commissie Stadskantoor, het aantreden van een nieuw college en de daaruit voorvloei
ende herziening van het collegeprogramma, overdrachtsdocumenten, functiewisselin
gen in de ambtelijke top en de voortgang van het project Leeuwarden in Stelling.
Naast reguliere werkzaamheden is uitvoering gegeven aan (langlopende) projecten en
concern-activiteiten, waaronder:
- bestuurlijke organisatie (politiek-bestuurlijke visie op de vernieuwing van het
bestuur in Friesland, rol van Leeuwarden als centrumgemeente, regionale sturing);
- het ontwikkelen van een strategische visie voor Leeuwarden in het jaar 2030;
- het uitbrengen van een Plan van Aanpak voor de verbetering van de relatie
bestuur-bestuurden als onderdeel van de bestuurlijke vernieuwing, en de voorberei
ding van een onderzoek naar bestaande opvattingen (zgn. 'nul'-meting);
- beleids- en beheerscyclus: evaluatie van de totstandkoming van de Perspectiefnota
en het doorvoeren van voorstellen voor verbetering.
Aan deze taakuitoefening wordt invulling gegeven door vier staffunctionarissen (3,9
fte). Een ervan is gedurende het jaar 1995 voor 50% van de werktijd als interim
manager gedetacheerd geweest bij de dienst Algemene Zaken (Communicatie).
36
Bedrijfsvoering
9.3 Afdeling Concern-Financiën
De afdeling (6,0 FTE exclusief secretariaat) heeft naast de reguliere werkzaamheden
ondersteuning geboden bij de volgende activiteiten:
- renteverdeling jaarrekening 1994;
- onderzoekscommissie Stadskantoor;
- samenvoeging administraties Welzijn - ESZ;
- DSW;
- opzet en begeleiding onderzoek reserves en voorziening;
- herziening Financiële Verhoudingswet;
- deelname aan de LIS-werkgroep Financiën en wel in het bijzonder het terrein van
treasury, financiële spelregels.
De tweede helft van het jaar heeft de afdeling - wegens ziekte van het afdelingshoofd
- op interim basis onder leiding gestaan van de controller a.i. van de dienst Stadsbe
heer.
Wegens dit ziektegeval moest ook de trekkersrol van de LIS-werkgroep Financiën
worden overgedragen. Het hoofd van de afdeling Vastgoed was bereid deze taak op
zich te nemen.
9.4 Afdeling Personeel, Organisatie en Informatie
Cluster P&O
De cluster (3,0 FTE exclusief secretariaat) heeft zich naast de reguliere taken met
name beziggehouden met:
- LIS-P&O;
- wisseling topmanagement;
- voorbereiding en implementatie Wet op de OndememingsRaden (WOR);
- functiewaardering;
- arbeidsvoorwaardenoverleg;
- nieuwe regelgeving rond arbeidsongeschiktheid (aansluiting bij de marktsector);
- voorbereiding keuze Arbo-dienst;
- begeleiding uitvoering Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeelname Allochtonen
(WBEAA).
Cluster O&l
De cluster O&I (1,0 FTE) heeft zich naast de reguliere taken de beginperiode van
1995 vooral bezig gehouden met:
- leiding van het automatiseringsproject BAUT, wat staat voor Burgerzaken automa
tisering;
- informering, advisering en ondersteuning van de diensten welke in 1995 nog niet
over eigen O-, I- A- adviescapaciteit beschikten;
- de coördinatie van de LIS-werkgroep O&I, en wel in het bijzonder de beheersor
ganisatie O&I, de Richtlijn Produkt-specificatie, de Richtlijn Informatie-Infrastruc
tuur;
- de deelname aan de LIS-werkgroep Financiën en wel met name de opstelling van
Productenlijst en het ontwerp van een plannings- en control-tijdschema;
- LIS-project-coördinatie en het opstellen van een plannings- en control-cyclus.
37