Bedrijfsvoering Door de concernstaf als geheel is in 1995 veel tijd besteed aan de coördinatie en uitvoering van diverse activiteiten rond de veranderingsoperatie Leeuwarden In Stelling (LIS). Terzake wordt verwezen naar de paragrafen 3 t/m 5 van dit hoofdstuk. Ten gevolge van het vertrek van de directeur Bedrijfsvoering is de concernstaf vanaf oktober tijdelijk aangestuurd door de directeur Stadsontwikkeling. De aansturing van het LIS-project is daarbij in handen gelegd van de directeur Welzijn. Per 31 december 1995 is aan deze situatie een einde gekomen en zijn voornoemde activiteiten overge gaan naar respectievelijk de directeur Bedrijfsvoering a.i. en gemeentesecretaris a.i. 9.2 Beleidsstaf De werkzaamheden van het onderdeel Beleid van de concernstaf zijn direct afgeleid van de beleidscoördinerende rol die door de gemeentesecretaris en de directeur be drijfsvoering worden vervuld. Daarbij liggen de hoofdaccenten op: - de schakelfunctie tussen het bestuur en de gemeentelijke organisatie en de daarmee verband houdende beleidsadvisering en - het functioneren van de organisatie als concern en de projecten en producten die in dat kader worden ontwikkeld. Het werkpakket van de betrokken vier medewerkers is in 1995 in sterke mate bepaald door actuele ontwikkelingen op de lokaal-politiek niveau, waarbij een ondersteunende rol werd verlangd. Gedacht moet worden aan de werkzaamheden van de Onderzoeks commissie Stadskantoor, het aantreden van een nieuw college en de daaruit voorvloei ende herziening van het collegeprogramma, overdrachtsdocumenten, functiewisselin gen in de ambtelijke top en de voortgang van het project Leeuwarden in Stelling. Naast reguliere werkzaamheden is uitvoering gegeven aan (langlopende) projecten en concern-activiteiten, waaronder: - bestuurlijke organisatie (politiek-bestuurlijke visie op de vernieuwing van het bestuur in Friesland, rol van Leeuwarden als centrumgemeente, regionale sturing); - het ontwikkelen van een strategische visie voor Leeuwarden in het jaar 2030; - het uitbrengen van een Plan van Aanpak voor de verbetering van de relatie bestuur-bestuurden als onderdeel van de bestuurlijke vernieuwing, en de voorberei ding van een onderzoek naar bestaande opvattingen (zgn. 'nul'-meting); - beleids- en beheerscyclus: evaluatie van de totstandkoming van de Perspectiefnota en het doorvoeren van voorstellen voor verbetering. Aan deze taakuitoefening wordt invulling gegeven door vier staffunctionarissen (3,9 fte). Een ervan is gedurende het jaar 1995 voor 50% van de werktijd als interim manager gedetacheerd geweest bij de dienst Algemene Zaken (Communicatie). 36 Bedrijfsvoering 9.3 Afdeling Concern-Financiën De afdeling (6,0 FTE exclusief secretariaat) heeft naast de reguliere werkzaamheden ondersteuning geboden bij de volgende activiteiten: - renteverdeling jaarrekening 1994; - onderzoekscommissie Stadskantoor; - samenvoeging administraties Welzijn - ESZ; - DSW; - opzet en begeleiding onderzoek reserves en voorziening; - herziening Financiële Verhoudingswet; - deelname aan de LIS-werkgroep Financiën en wel in het bijzonder het terrein van treasury, financiële spelregels. De tweede helft van het jaar heeft de afdeling - wegens ziekte van het afdelingshoofd - op interim basis onder leiding gestaan van de controller a.i. van de dienst Stadsbe heer. Wegens dit ziektegeval moest ook de trekkersrol van de LIS-werkgroep Financiën worden overgedragen. Het hoofd van de afdeling Vastgoed was bereid deze taak op zich te nemen. 9.4 Afdeling Personeel, Organisatie en Informatie Cluster P&O De cluster (3,0 FTE exclusief secretariaat) heeft zich naast de reguliere taken met name beziggehouden met: - LIS-P&O; - wisseling topmanagement; - voorbereiding en implementatie Wet op de OndememingsRaden (WOR); - functiewaardering; - arbeidsvoorwaardenoverleg; - nieuwe regelgeving rond arbeidsongeschiktheid (aansluiting bij de marktsector); - voorbereiding keuze Arbo-dienst; - begeleiding uitvoering Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeelname Allochtonen (WBEAA). Cluster O&l De cluster O&I (1,0 FTE) heeft zich naast de reguliere taken de beginperiode van 1995 vooral bezig gehouden met: - leiding van het automatiseringsproject BAUT, wat staat voor Burgerzaken automa tisering; - informering, advisering en ondersteuning van de diensten welke in 1995 nog niet over eigen O-, I- A- adviescapaciteit beschikten; - de coördinatie van de LIS-werkgroep O&I, en wel in het bijzonder de beheersor ganisatie O&I, de Richtlijn Produkt-specificatie, de Richtlijn Informatie-Infrastruc tuur; - de deelname aan de LIS-werkgroep Financiën en wel met name de opstelling van Productenlijst en het ontwerp van een plannings- en control-tijdschema; - LIS-project-coördinatie en het opstellen van een plannings- en control-cyclus. 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 431