Dienst Stadsbeheer
Al geruime tijd wordt aangegeven dat bij een nog steeds groeiende fysieke infrastruc
tuur van de stad de reguliere budgetten niet toereikend zijn. Dit beeld wordt nog
aanzienlijk verslechterd door de niet aflatende reeks van bezuinigingsronden. Het
beleid wordt weliswaar zoveel als mogelijk op de nieuwe situatie aangepast. Het
realiseren van een onderhoudsarmere infrastructuur is hier een voorbeeld van. On
danks deze maatregelen valt uit de onderzoeksrapporten en middels inventarisatie
vanuit de beheerssystemen nu al te voorzien, dat de onderhoudsbehoefte aan de
bestaande voorzieningen in de komende beleidsperiode sterk zal stijgen. De conclusie
kan dan ook alleen maar zijn, dat èn de leefbaarheid èn de dienstverlening zwaar
onder druk staan en zullen blijven. Zaak, om op korte termijn meer financiële ruimte
te creëren met name voor het onderhoud van de openbare ruimte.
In het kader van perspectief 1997 is -middels.de lijst van tegen- en meevallers- het
voornemen uitgesproken om in ieder geval financiële ruimte te scheppen voor de
renovatie van de Vlietster-, Ooster- en Wirdumerpoortsbrug. Feit blijft dat op basis
van voornoemde rapporten en inventarisaties in de komende - pakweg- 10 jaar vele
miljoenen guldens voor achterstallig onderhoud nodig zullen zijn, om hiermee te
voorkomen dat een veelvoud door kapitaalvernietiging verloren gaat.
Voor de bedrijfsvoering vormt de operationalisering van de beheerssystemen een pré.
Echter de keerzijde van de medaille is, dat meer dan ooit zichtbaar wordt gemaakt,
wat de consequenties zijn.
Consequenties die moeilijk in financiële zin behapbaar blijken te zijn. In het kader
van perspectief 1997 wordt uitgebreid op deze materie verder ingegaan.
10.2.3 Openbare verlichting
kerngegevens 1995 1994
aantal lichtmasten 16.900 15.600
In het verslagjaar is een begin gemaakt met het ontwikkelen van een nieuw beleids
plan. In de loop van 1996 zal dit plan aan het bestuur ter goedkeuring worden voorge
legd. Voor het uitvoeren van het vervangingsplan, zoals vermeld in het (ontwerp)
beleidsplan openbare verlichting, zal gedurende ongeveer 15 jaar, jaarlijks een bedrag
van f700.000,- moeten worden geïnvesteerd. Van het jaarlijks te investeren bedrag is
thans binnen de begroting van de diensten DSO/DSB
f 475.000,- beschikbaar, zodat een aanvullend bedrag van f225.000,- gedurende 15
jaar nodig zal zijn. Daarnaast wordt in het beleidsplan voorgesteld om ter verbetering
van de sociale veiligheid, de avondbranders te wijzigen in nachtbranders.
10.2.4 Zwembaden
Oorzaak van de ontbrekende overeenkomstige gegevens in de kolom 1994 is, dat
dit soort gegevens van Sport en Recreatie niet bij de voormalige dienst Welzijn
werden geregistreerd.
kerngegevens 1995 1994
bezoekers recreatief zwemmen 330.000
verhuur wedstrijdbad (uren) 2.400
verhuur doelgroepenbad (uren) 850
42
Dienst Stadsbeheer
Met name met betrekking tot het recreatief zwemmen valt een dalende trend in het
aantal bezoekers waar te nemen. Het gebruik door alle overige groepen loopt van
redelijk tot licht stijgend. Het op rekeningsbasis berekend animocijfer komt uit op 4,
wat nagenoeg overeen komt met het landelijke cijfer.
In het verslagjaar is een onderzoek opgestart naar de zwembadconfiguratie in Leeuw
arden. In het eerste kwartaal 1996 zal het onderzoeksresultaat bekend zijn en naar
verwachting in het najaar van 1996 de besluitvorming. De tussentijd zal worden benut
voor "hoorzittingen" e.d. om te komen tot een zorgvuldige afweging van belangen en
analoge besluitvorming.
10.2.5 Sportvelden/-hallen
Oorzaak van de ontbrekende overeenkomstige gegevens in de kolom 1994 is, dat
dit soort gegevens van Sport en Recreatie niet bij de voormalige dienst Welzijn
werden geregistreerd.
kerngegevens 1995 1994
Sportvelden:
aantal sportvelden 47 47
aantal verlichte trainingsvelden 23 23
schoolgebruik (uren) 2.500
gebruik verenigingen (uren) 40.000
aantal teams 405 396
Sporthallen:
verhuur (uren):
sporthal Aldlan 620
Bilgaard 2.450
Kalverdijkje 2.600
Nijlan 2.350
De situatie rond de vraag en het aanbod aan sportvelden werd met behulp van een
ingenieursbureau nader uitgewerkt. In tegenstelling tot vergelijkbare en vele andere
grotere gemeenten kent onze gemeente geen overschot, maar eerder een licht tekort
aan wedstrijdvelden. Het tekort aan trainingsaccommodatie is op een aantal sportvel
den zelfs hinderlijk te noemen.
In het verslagjaar is begonnen met de voorbereiding van de renovatie van een wed
strijd- en trainingsveld op het sportpark "De Greuns", alsmede de vervangende nieuw
bouw van was- en kleedruimte. De volledige voorbereiding is als experimenteel
intersectoraal samenwerkingsproject binnen de eigen dienst opgepakt en tot uitvoering
gebracht. Middels deelrapportages zal in de komende tijd zowel de beleids- als de
beheersmatige aspecten in kaart worden gebracht. De achterliggende gedachte hiervan
is om de vraag en het aanbod aan sportvoorzieningen doelmatig en effectief op elkaar
af te stemmen.
De activiteiten op het terrein van de sportdeelname hebben zich in 1995 in belangrijke
mate geconcentreerd op de zgn. sociale vemieuwingswijken en -buurten. Daarnaast
vormden activiteiten voor asielzoekers en randgroepjongeren een belangrijk onderdeel
van het activiteitenaanbod. Hierbij was de sociale integratie op grond waarvan aanslui
ting bij Leeuwarder Sportorganisaties plaatsvindt een belangrijke doelstelling.
43