Dienst Stadsbeheer Al geruime tijd wordt aangegeven dat bij een nog steeds groeiende fysieke infrastruc tuur van de stad de reguliere budgetten niet toereikend zijn. Dit beeld wordt nog aanzienlijk verslechterd door de niet aflatende reeks van bezuinigingsronden. Het beleid wordt weliswaar zoveel als mogelijk op de nieuwe situatie aangepast. Het realiseren van een onderhoudsarmere infrastructuur is hier een voorbeeld van. On danks deze maatregelen valt uit de onderzoeksrapporten en middels inventarisatie vanuit de beheerssystemen nu al te voorzien, dat de onderhoudsbehoefte aan de bestaande voorzieningen in de komende beleidsperiode sterk zal stijgen. De conclusie kan dan ook alleen maar zijn, dat èn de leefbaarheid èn de dienstverlening zwaar onder druk staan en zullen blijven. Zaak, om op korte termijn meer financiële ruimte te creëren met name voor het onderhoud van de openbare ruimte. In het kader van perspectief 1997 is -middels.de lijst van tegen- en meevallers- het voornemen uitgesproken om in ieder geval financiële ruimte te scheppen voor de renovatie van de Vlietster-, Ooster- en Wirdumerpoortsbrug. Feit blijft dat op basis van voornoemde rapporten en inventarisaties in de komende - pakweg- 10 jaar vele miljoenen guldens voor achterstallig onderhoud nodig zullen zijn, om hiermee te voorkomen dat een veelvoud door kapitaalvernietiging verloren gaat. Voor de bedrijfsvoering vormt de operationalisering van de beheerssystemen een pré. Echter de keerzijde van de medaille is, dat meer dan ooit zichtbaar wordt gemaakt, wat de consequenties zijn. Consequenties die moeilijk in financiële zin behapbaar blijken te zijn. In het kader van perspectief 1997 wordt uitgebreid op deze materie verder ingegaan. 10.2.3 Openbare verlichting kerngegevens 1995 1994 aantal lichtmasten 16.900 15.600 In het verslagjaar is een begin gemaakt met het ontwikkelen van een nieuw beleids plan. In de loop van 1996 zal dit plan aan het bestuur ter goedkeuring worden voorge legd. Voor het uitvoeren van het vervangingsplan, zoals vermeld in het (ontwerp) beleidsplan openbare verlichting, zal gedurende ongeveer 15 jaar, jaarlijks een bedrag van f700.000,- moeten worden geïnvesteerd. Van het jaarlijks te investeren bedrag is thans binnen de begroting van de diensten DSO/DSB f 475.000,- beschikbaar, zodat een aanvullend bedrag van f225.000,- gedurende 15 jaar nodig zal zijn. Daarnaast wordt in het beleidsplan voorgesteld om ter verbetering van de sociale veiligheid, de avondbranders te wijzigen in nachtbranders. 10.2.4 Zwembaden Oorzaak van de ontbrekende overeenkomstige gegevens in de kolom 1994 is, dat dit soort gegevens van Sport en Recreatie niet bij de voormalige dienst Welzijn werden geregistreerd. kerngegevens 1995 1994 bezoekers recreatief zwemmen 330.000 verhuur wedstrijdbad (uren) 2.400 verhuur doelgroepenbad (uren) 850 42 Dienst Stadsbeheer Met name met betrekking tot het recreatief zwemmen valt een dalende trend in het aantal bezoekers waar te nemen. Het gebruik door alle overige groepen loopt van redelijk tot licht stijgend. Het op rekeningsbasis berekend animocijfer komt uit op 4, wat nagenoeg overeen komt met het landelijke cijfer. In het verslagjaar is een onderzoek opgestart naar de zwembadconfiguratie in Leeuw arden. In het eerste kwartaal 1996 zal het onderzoeksresultaat bekend zijn en naar verwachting in het najaar van 1996 de besluitvorming. De tussentijd zal worden benut voor "hoorzittingen" e.d. om te komen tot een zorgvuldige afweging van belangen en analoge besluitvorming. 10.2.5 Sportvelden/-hallen Oorzaak van de ontbrekende overeenkomstige gegevens in de kolom 1994 is, dat dit soort gegevens van Sport en Recreatie niet bij de voormalige dienst Welzijn werden geregistreerd. kerngegevens 1995 1994 Sportvelden: aantal sportvelden 47 47 aantal verlichte trainingsvelden 23 23 schoolgebruik (uren) 2.500 gebruik verenigingen (uren) 40.000 aantal teams 405 396 Sporthallen: verhuur (uren): sporthal Aldlan 620 Bilgaard 2.450 Kalverdijkje 2.600 Nijlan 2.350 De situatie rond de vraag en het aanbod aan sportvelden werd met behulp van een ingenieursbureau nader uitgewerkt. In tegenstelling tot vergelijkbare en vele andere grotere gemeenten kent onze gemeente geen overschot, maar eerder een licht tekort aan wedstrijdvelden. Het tekort aan trainingsaccommodatie is op een aantal sportvel den zelfs hinderlijk te noemen. In het verslagjaar is begonnen met de voorbereiding van de renovatie van een wed strijd- en trainingsveld op het sportpark "De Greuns", alsmede de vervangende nieuw bouw van was- en kleedruimte. De volledige voorbereiding is als experimenteel intersectoraal samenwerkingsproject binnen de eigen dienst opgepakt en tot uitvoering gebracht. Middels deelrapportages zal in de komende tijd zowel de beleids- als de beheersmatige aspecten in kaart worden gebracht. De achterliggende gedachte hiervan is om de vraag en het aanbod aan sportvoorzieningen doelmatig en effectief op elkaar af te stemmen. De activiteiten op het terrein van de sportdeelname hebben zich in 1995 in belangrijke mate geconcentreerd op de zgn. sociale vemieuwingswijken en -buurten. Daarnaast vormden activiteiten voor asielzoekers en randgroepjongeren een belangrijk onderdeel van het activiteitenaanbod. Hierbij was de sociale integratie op grond waarvan aanslui ting bij Leeuwarder Sportorganisaties plaatsvindt een belangrijke doelstelling. 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 434