Dienst Welzijn Als gevolg van een lager aantal uitkeringen en een lager gemiddeld uitkeringsbedrag per uitkeringsgerechtigde zijn de bijstandsuitkeringen (RWW, ABW en overige bijstand) in totaal ruim f 18 miljoen lager dan geraamd. Het gemeentelijk voordeel bedraagt hierdoor f 1,8 miljoen Op onderwijs is per saldo een voordelig resultaat gerealiseerd van ruim f 0,4 miljoen. Dit is o.a. veroorzaakt door een hogere rijksvergoeding. Daarnaast was de gemeente lijke bijdrage aan de schoolbegeleidingsdienst lager. Tenslotte leidde een aanscherping van het beleid met betrekking tot het leerlingenvervoer eveneens tot een voordeel. De exploitatie van de stadsschouwburg De Harmonie geeft een hoger nadelig saldo dan geraamd. Door de nieuwbouw is daarnaast een hogere onroerende zaakbelasting verschuldigd. In totaal heeft dit geleid tot een nadeel van ruim f 0,7 miljoen Daarnaast zijn er als gevolg van problemen met diverse aannemers in verband met de nieuwbouw van stadsschouwburg De Harmonie extra kosten gemaakt voor juridische bijstand. Door lagere subsidies ten behoeve van het ouderenwerk, sociaal cultureel werk en het buurt- en clubhuiswerk is een voordeel ontstaan van f 0,5 miljoen. Deze lagere subsi dies zijn voornamelijk het gevolg van afrekeningen over voorgaande jaren. 11.2 Ontwikkelingen 11.2.1 Algemeen In 1995 hebben er in het kader van het LIS-project grote veranderingen plaatsgevon den voor de diensten Economische en Sociale Zaken (DESZ) en dienst Welzijn-oud (DWZ-oud). Van DESZ zijn de afdelingen Sociale Zaken en Additionele Werkgele genheid overgegaan naar de nieuwe dienst Welzijn. Van DWZ-oud zijn de afdelingen Onderwijs en Samenlevingszaken en Cultuur overgegaan. Daarnaast zijn diverse afdelingen van DESZ en DWZ-oud overgegaan naar de verschillende andere diensten binnen de gemeente. 1995 Is ook het jaar geweest van de overgang van de dienst naar het sectorenmodel. Naast de sectoren Sociale Zaken, Additionele Werkgelegenheid, Onderwijs en Samen levingszaken en Cultuur, is ook de afdeling Gebouwenbeheer en Onderhoud bij de dienst ondergebracht. Deze veranderingen maakte het onder anderen noodzakelijk dat ook de financiële beheersing beter georganiseerd moest worden. Om dit te bereiken is een werkgroep "Verbetering financieel beheer Dienst Welzijn" in het leven geroepen. Hierover is de raad door tussenkomst van de Commissie Bestuur en Middelen geïnformeerd. Als een van de resultaten van dit ingezette verbeteringstraject kan worden gezien de "Budget spelregels Arbeidskosten". In dit stuk wordt op een heldere wijze aangegeven hoe om te gaan met het budget voor personeelskosten en met formatie-eenheden. Voor 1996 is afgesproken dat genoemde spelregels als leidraad dienen. Een verdere verbetering is in gang gezet door het beschrijven van de Administratieve Organisatie (AO) van de afdelingen Personeel en Organisatie en Financiën. 48 Dienst Welzijn De AO voor de sectoren wordt in 1996 afgerond. Naast het beschrijven wordt uiter aard veel tijd besteed aan het implementeren van een en ander en het onderhouden van de beschrijvingen. De afdeling Interne Controle zal gevraagd en ongevraagd onderzoek verrichten naar de werking van de AO. De indeling in sectoren heeft er ook toe geleid dat het principe van integraal manage ment is ingevoerd. Als gevolg hiervan is in 1995 veel energie besteed om te komen tot een eerste aanzet van managementcontracten tussen de sectorhoofden en de direc teur van de dienst. In 1996 wordt een en ander verder ontwikkeld. Met bovenstaande maatregelen is de basis gelegd voor de LIS-conforme opzet van een productbegroting die het mogelijk moet maken een verbeterd inzicht te krijgen in het rendement van de ingezette begrotingsmiddelen zoals in het BBI-project zal worden uitgevoerd in 1997. 11.2.2 Sociale Zaken Het jaar 1995 was het voorbereidingsjaar voor de invoering van de nieuwe Algemene Bijstandswet (nABW). De gemeentelijke beleidsvrijheid werd ingevuld met een Toeslagenverordening, Incentive-verordening en een Beleids- en Uitvoeringsplan nABW. Het uitvoeringsapparaat bereidde zich voor met investeringen in hard- en software, de uitvoering van een uitgebreid scholingsprogramma en de opstelling van instructies. Het klantenbestand van de uitkeringsregelingen steeg licht, dit ondanks alle gemeente lijke werkgelegenheidsinspanningen. De werkloosheid in Leeuwarden blijft hardnek kig. Ten opzichte van de begroting werd een meevaller van totaal f 1,55 miljoen gerealiseerd door een daling van het gemiddelde uitkeringsbedrag. Voornaamste oorzaken hiervoor zijn de relatieve toename van alleenstaanden in de uitkeringsrege lingen en de volledige verrekening van inkomsten van uitkeringsgerechtigden. Ten opzichte van 1994 stegen de uitgaven voor Bijzondere Bijstand met f 0,1 miljoen. Gezien dit zich gestaag doorzettende uitgavenpatroon en de afschaffing van het drempelbedrag in 1996 blijft de verwachting gewettigd dat het budget voor 1996 de grens van toereikendheid heeft bereikt of zal overschrijden. Het overschot van de bijzondere bijstand over 1995 ten bedrage van f 0,3 miljoen is conform een raadsbe sluit gestort in het fonds Maatschappelijke Activiteiten voor de uitvoering van deze regeling in 1996. Dankzij een intensieve voorlichtingscampagne bedroegen de uitga ven uit dit Fonds in 1995 f 0,35 miljoen, wat een stijging betekent ten opzichte van 1994 van f 0,2 miljoen. In 1995 heeft een commissie uit de raad het minimabeleid geëvalueerd en aan het eind van het jaar haar eindrapportage met aanbevelingen uitgebracht. 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 437