Dienst Welzijn 11.2.3 Additionele werkgelegenheid Algemeen De werkgelegenheid behoort tot de hoofdaandachtspunten van het regeringsbeleid. De groei van de werkgelegenheid wordt onder meer gezocht in het met behulp van subsidiegelden ontwikkelen van nieuw werk. In de sociale zekerheidswetgeving wordt steeds meer het accent verlegd van uitkeringsverstrekking naar uitstroom-bevordering en toeleiding naar (gesubsidieerde) arbeid. In het verslagjaar deden zich enkele nieuwe ontwikkelingen voor op het gebied van aanpassing van wetgeving. Ook kwamen nieuwe voorstellen in discussie tot stroomlij ning van regelgeving met betrekking tot gesubsidieerde arbeid. Te noemen zijn de discussienota Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW), een voorstel tot herziening van de Wet Sociale Werkvoorziening, een voorstel voor een nieuwe Arbeidsvoorzie ningswet en een nieuwe Algemene Bijstandswet. Kernpunt in deze ontwikkelingen is, dat de gemeentelijke regie-rol op het gebied van uitstroombevordering uit de uitkeringssituatie wordt versterkt. Ook wordt van de gemeente verwacht, dat zij goed samenwerkt met Arbeidsvoorziening en andere uitkeringsinstanties, zoals de bedrijfsverenigingen. Verder krijgt de gemeente steeds meer een sturende taak bij het ontwikkelen van nieuwe vormen van gesubsidieerde arbeid. Deze ontwikkelingen hebben niet alleen invloed op het te voeren beleid, maar zullen ook gevolgen hebben voor de organisatie van het gemeentelijk werkgelegenheidsbe leid. In 1995 werd door het college een projectgroep ingesteld, die een voorstel moet voorbereiden over hoe de activiteiten op het gebied van de gesubsidieerde arbeid in de toekomst georganiseerd moeten gaan worden. Andere belangrijke ontwikkelingen in 1995 waren: 1. Intensivering Trajectontwikkeling en Bemiddeling (ITB). De al sinds 1992 bestaande samenwerking met het RB A-Friesland op het gebied van individuele trajectbemiddeling werd opnieuw vorm gegeven in het project ITB. Doel van het project is om in 2,5 jaar tijd 1000 langdurig werklozen extra (dat wil zeggen boven de reguliere taakstelling van 200 per jaar) te bemiddelen naar reguliere arbeid. De samenwerking met het RBA en de wederzijdse verantwoordelijkheden binnen het ITB-project werden vastgelegd in een overeenkomst, waarin ook op een aantal andere punten nadere samenwerkingsafspraken werden gemaakt. Het project is per 1 juli 1995 van start gegaan. De eerste resultaten (tweede halfjaar 1995) laten zien dat de taakstelling van in totaal 300 bemiddelingen in 1995 niet is gehaald. Er werden 430 deelnemers in traject genomen (doel was 900), waarvan er 120 bemiddeld werden naar een baan (doel was 300). De oorzaken voor het achter blijven op de taakstelling lagen op organisatorisch terrein (koppeling van bestanden RBA/gemeente) en hielden verband met aanloop- en doorstromingsproblemen. 50 Dienst Welzijn 2. Nieuwe werkgelegenheidsinstrumenten Bevordering van werkgelegenheid is de eerste prioriteit van het huidige kabinetsbe leid. Het Rijk heeft daarom ook nieuwe instrumenten ontworpen om de werkgelegenheid voor langdurig werklozen te verruimen, met name aan de onderkant van de arbeids markt. Melker t-1 banen In het kader van het Grote Stedenbeleid zullen binnen de kabinetsperiode 40.000 extra arbeidsplaatsen kunnen worden verdeeld over de 19 grote steden. Voor de helft zullen deze in de zorgsector worden ingevuld; voor de andere helft kunnen ze door de gemeente worden verdeeld over andere sectoren. Voor 1995 waren dat de sectoren veiligheid, toezicht en kinderopvang. Van deze zgn. Melkert-1 banen zijn er afgelopen jaar 32 aan Leeuwarden toegewezen. Doordat de invulling pas vanaf 1 juli kon plaatsvinden, is voor 1995 uitgegaan van 64 banen. Het aantal Melkert-1 banen in de zorgsector bedroeg in 1995 voor de Leeuw arder instellingen ongeveer 70. De werving en selectie van de kandidaten voor deze banen werd verzorgd door het ITB-project in samenwerking met het Arbeids bureau. Met veel creativiteit is door alle betrokkenen gezocht naar functies, die passen binnen de criteria van de regelgeving. Zo werden functies ontwikkeld van politiesurveillant, medewerker publieksopvang, groepshulp kinderopvang, onderhoudsmedewerker, transportmedewerker, medewerker huishoudelijke dienst, assistent tussenschoolse opvang. Melkert experimentbanen In het kader van de regeling "Experimenten met inzet van uitkeringsgelden" werd aan de gemeente een subsidie toegekend voor in totaal 300 experimentbanen, te beginnen met 50 banen in 1995. Het gaat om arbeidsplaatsen die kunnen worden ontwikkeld met de inzet van loonkostensubsidies van maximaal f 18.000,- per jaar. De subsidie wordt voor maximaal 2 jaar verleend. Voor de coördinatie en uitvoering van de werkzaamheden die nodig zijn om de experiment-banen te vinden, is een project-organisatie opgezet onder verantwoorde lijkheid van de sector Additionele Werkgelegenheid. In deze projectorganisatie werken gemeente en Arbeidsbureau met elkaar samen. Per 1 oktober is de projectorganisatie van start gegaan. Er zijn verschillende acquisitie-methoden gebruikt. In totaal zijn 26 vacatures voor een Melkert-experimentbaan binnengehaald. Hiervan komen er 18 voor rekening van de gemeente en 8 voor het Arbeidsbureau. Het zoeken van geschikte kandidaten werd verzorgd door het ITB-project. Zowel het aantal binnengehaalde vacatures als het aantal plaatsingen is achtergebleven bij de planning en de taakstelling voor 1995. Dat komt omdat eerst tijd geïnvesteerd moest worden in informatieverspreiding en contactopbouw met werkgevers. Pas later kan dan de vacature worden genoteerd. Ook moest er eerst inzicht ontstaan in de doelgroep die voor dit type banen in aanmerking komt. In totaal zijn er in de eerste weken van het project 2 kandidaten geplaatst op een 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 438