Dienst Welzijn
Daarnaast is binnen de staf van de dienst Welzijn een schakelfunctionaris openbaar
onderwijs werkzaam.
Wat de extern gerichte werkzaamheden betreft heeft in 1995 de nadruk gelegen op de
volgende aspecten:
- de komende decentralisatie van diverse onderwijstaken;
- de financiële en materiële aspecten van het onderwijs;
- de volwasseneneducatie;
- het leerplichtbeleid, de bestrijding van het schoolverzuim en de RMC-vorming;
- de zorg voor kwetsbare leerlingen en de zorgstructuur in het primair en voortgezet
onderwijs;
- het Grote Stedenbeleid;
- de schoolbegeleiding.
Basisonderwijs
Het belangrijkste aandachtspunt voor het openbaar basisonderwijs in 1995 was het
fusieproces dat noodzakelijk was in het kader van de landelijke schaalvergrotingsope
ratie Toerusting en Bereikbaarheid. Nadat in 1994 al door de Raad was besloten
welke openbare scholen moesten fuseren per 1 augustus 1995, zijn de betrokken
scholen onder leiding van de inmiddels aangewezen toekomstige schoolleiders van de
gefuseerde scholen aan de slag gegaan met de voorbereidingen van de fusies.
In de raadsvergadering van 13 maart 1995 is na een lange aanloop en in een aantal
gevallen lange discussie een besluit genomen over de huisvesting van de fusiescholen
en de bepaling van de hoofdlocaties en dislocaties.
Speciaal ondenvijs
De discussie over de toekomst van het speciaal onderwijs is in 1995 verhevigd door
de nieuwe wettelijke voorschriften in het kader van de Startwet Weer Samen Naar
School (WSNS) en door de beleidsvoorstellen van de staatssecretaris over WSNS: de
volgende fase. Als gevolg van de Startwet is het vanaf 1 januari 1996 verplicht om
een leerling bij het speciaal onderwijs aan te melden via de Regionale Verwij
zingscommissies (RVC).
Voortgezet onderwijs
Wat het openbaar voortgezet onderwijs betreft, heeft de Bestuurscommissie op grond
van de desbetreffende verordening nagenoeg alle schoolbestuurlijke bevoegdheden
overgenomen van het College van B en W en de Raad. In het najaar heeft de Be
stuurscommissie op basis van de rapportage van de daartoe ingestelde werkgroep een
besluit genomen over de positie van de gymnasiale opleiding binnen de Delta.
Aangezien de Bestuurscommissie bij de vaststelling van het Financieel Statuut, dat de
financiële verantwoordelijkheden van de Bestuurscommissie ten opzichte van de
gemeente regelt, een voorbehoud heeft gemaakt ten aanzien van het gebou
wenonderhoud, is een gezamenlijke werkgroep van de gemeente en de scholen
gemeenschappen ingesteld om de omvang van het probleem in kaart te brengen. In
november heeft die werkgroep haar rapport uitgebracht aan de Bestuurscommissie en
aan het College van B. en W.
B. en W. hebben besloten nadere onderhandelingen met de Bestuurscommissie te gaan
voeren over de implicaties van de rapportage. Uitkomsten van die onderhandelingen
zijn nog niet te melden.
54
Dienst Welzijn
In het verslagjaar zijn de gemeentelijke contacten met de instellingen voor hoger
onderwijs in Leeuwarden weer geïntensiveerd, nadat zij als gevolg van formatieve
bezuinigingen in de afgelopen jaren op een laag pitje waren gezet. Dat heeft er onder
meer toe geleid dat er een kadernotitie is opgesteld, waarin de gemeentelijke uitgangs
punten voor het beleid ten aanzien van het hoger onderwijs in Leeuwarden zijn
verwoord. Het concept van die kadernotitie is in november om commentaar toegezon
den aan alle betrokkenen. Verwacht wordt dat de Kadernotitie in de loop van 1996
door de raad zal kunnen worden vastgesteld.
Overige onderwijsaangelegenheden
In het najaar is binnen de dienst Welzijn een werkgroep ingesteld die tot taak heeft
gekregen om te komen tot de formulering van integraal preventief gemeentelijk
jeugdbeleid. Aanleiding daartoe zijn een aantal landelijke ontwikkelingen, zoals de
decentralisatie van onderwijstaken en de daaruit voortvloeiende noodzaak om een
lokaal onderwijsbeleid en een gemeentelijk onderwijsachterstandsbeleid te ontwikke
len, het Grote Stedenbeleid, de regietaken die de ministeries van resp. Volksgezond
heid Welzijn en Sport, Onderwijs Cultuur en Wetenschappen, en Justitie ten aanzien
van jeugdbeleid, jeugdzorg, veiligheidsbeleid en jeugdcriminaliteit aan de gemeenten
willen opdragen. Volgens planning zal de concept-beleidsnota jeugdbeleid medio 1996
verschijnen.
Volwassenen-educatie
Per 1 januari 1996 treedt de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) in werking.
Deze wet beoogt alle huidige wetten op het terrein van de volwasseneneducatie en
beroepsonderwijs te vervangen. Het plannings- en uitvoeringsjaar 1996 van de vol
wasseneneducatie is een overgangsjaar.
In 1995 heeft de sector Onderwijs in samenwerking met de sector Samenlevingszaken
en Cultuur gewerkt aan de voorbereidingen voor de inburgering van nieuwkomers per
1 januari 1996. De educatieve component van de inburgering bestaat uit Nederlands
als tweede taal en maatschappelijke oriëntatie. De educatieve component is gebaseerd
op de WEB. Op basis van deze wet dient er een contract opgesteld te worden tussen
de instelling en de gemeente. Dit dient gerealiseerd te worden in het eerste kwartaal
van 1996.
11.2.5 Samenlevingszaken en Cultuur
Nieuw instituut Kunstzinnige Vorming
De aankoop en de verbouw van het nieuwe onderkomen van het nieuwe instituut heeft
langer op zich laten wachten dan was voorzien. Ook het beschikbaar gestelde krediet
bleek niet toereikend. Eind 1995 heeft de raad een extra krediet ad
f 0,9 miljoen beschikbaar gesteld. Er wordt van uit gegaan dat in de tweede helft van
1996 een aanvang gemaakt kan worden met de verbouw.
Buurt- en wijkaccommodaties
De implementatie van de herwaarderingstaakstelling op dit onderdeel heeft zeer veel
stof doen opwaaien. Na een stadsdebat over de drie verschillende scenario's is beslo
ten om in eerste instantie het huidige aantal accommodaties te handhaven. In de loop
van 1996 zal de Raad een definitief besluit nemen over het nieuwe subsidie-
verdeelsysteem.
55