Dienst Algemene Zaken Daarnaast zijn werkzaamheden verricht voor de herdenking van 50 jaar bevrijding, de problematiek in de Jelle Bangastraat, de zogenaamde "warme winternacht" en de integrale aanpak van onveiligheid. Bij de eerste twee aangelegenheden heeft de coördinatie door een centrale contactpersoon goed gewerkt. Op het gebied van de bestuurlijke en juridische advisering zijn op grond van de klac htenregeling 34 klachten ingediend en verwerkt. Daarnaast is capaciteit geleverd voor het project "wegwijs op het stadhuis", de bewaking van de juiste toepassing van de Wet Persoonsregistraties door de gemeente, en is energie gestopt in een gedragscode voor ambtenaren in het kader van bestuurlijke en ambtelijke integriteit. 12.2.8 Afdeling Personeel en Organisatie De afdeling Personeel en Organisatie is nadrukkelijk betrokken geweest bij de inrich ting van de nieuwe dienst Algemene Zaken. Daarnaast heeft de inhaalslag functie waardering, de noodzakelijke werkzaamheden voortkomend uit de Wet op de identifi catieplicht, de Wet Bescherming Evenredige Arbeidsdeelname Allochtonen (WBE- AA) en de wijzigingen in de ABP-wet ten aanzien van langdurig zieken, een aanzien lijk tijdsbeslag op de afdeling gelegd. Zaken als ARBO-wetgeving, opleiding en arbeidsvoorwaarden zijn eveneens door de afdeling behandeld. In 1995 is ook ge werkt aan een programma ter verbetering van de introductie van nieuw personeel. Naast de interne dienstverlening verricht de afdeling ook externe dienstverlening. Dit houdt in dat de P O rol wordt ingevuld voor personeel van o.a. de Regio Noord- Friesland, de Alarmcentrale Friesland en het OLAF. De relatie met de laatstgenoem de organisatie is medio 1995 beëindigd in verband met de overgang naar een andere CAO. 12.2.9 Afdeling PersoneelsService en -Informatie De activiteiten zijn ondergebracht in een viertal clusters, namelijk de cluster functie waardering, de cluster personeelsinformatie, de cluster arbeidsvoorwaarden en het Intern ArbeidsBuro (IAB). De afdeling opereert gemeentebreed. De cluster functiewaardering begeleidt de voorbereiding en afhandeling van zittingen van de toetsingscommissie en de bezwaarschriftencommissie in het kader van de eerste inhaalslag functiewaardering. Daarnaast is gestart met het actualiseren van de ijkfuncties, van belang voor de functiewaardering. De cluster personeelsinformatie is verantwoordelijk voor de salarisverwerking inclu sief de gevolgen van functiewaardering, beheer en onderhoud van het personeelsin formatiesysteem (PRIS) en het initiëren en controleren van het uitvoeren van de Wet op de identificatieplichten de WBEAA. De cluster arbeidsvoorwaarden heeft zich onder meer beziggehouden met het ontwer pen van een arbeidsvoorwaardenregeling voor de zogenaamde Melkert-werknemers en het omvormen van het Algemeen Ambtenarenreglement tot een Arbeidsvoorwaar denregeling. 62 Dienst Algemene Zaken Ondersteuning naar de diensten is geleverd bij het beter motiveren van beslissingen door de gemeente in het kader van de in werking getreden Algemene Wet Bestuurs recht en over aangelegenheden als wachtgeld-rechten, -mogelijkheden en ontslag. In overleg is een pensioenregeling voor raadsleden getroffen. Het Intern ArbeidsBuro begeleidt herplaatsingskandidaten, bevordert de mobiliteit op eigen initiatief en onderhoudt netwerken en samenwerkingsverbanden met (mid delgrote instellingen in Leeuwarden en overheidsorganisaties. Dit alles met als doel de mobiliteit van de medewerkers te vergroten zodat het produktiemiddel personeel zo efficiënt als mogelijk wordt ingezet. 12.2.10 Afdeling Vastgoed De sector gebouwenbeheer en -onderhoud is in 1995 gestart als onderdeel van de Dienst Welzijn. Het ligt in de bedoeling om een centrale afdeling Vastgoed binnen de Dienst Algemene Zaken op te nemen. Taken en omvang van de afdeling zijn momen teel nog niet in detail uitgewerkt, en zullen de komende maanden onderwerp van discussie zijn. 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 444