Dienst Stedelijke Werkvoorziening Daarnaast is er een meevaller ad f 0,2 miljoen ontstaan door een lagere rente reke ning-courant. 3) Hogere diverse lasten -/- f 1,0 miljoen De aanzienlijke omvang van deze post wordt grotendeels veroorzaakt door de in 1995 toegepaste inhaalafschrijving ad f 0,9 miljoen als gevolg van het omzetten van de ten aanzien van de bedrijfspanden aan de Orionweg toegepaste afschrijvingsmetho de van annuïteiten naar lineair. Hiermee wordt enerzijds beoogd om budgettaire ruimte te creëren voor de stijgende onderhoudslasten van de panden en bijbehorende voorzieningen (de vrijkomende budgettaire ruimte als gevolg van de lineaire afschrij vingsmethode kan worden benut voor onderhoudsdoeleinden). Anderzijds wordt door de wijziging in de afschrijvingsmethode de aanzienlijke discrepantie tussen de boekwaarde en de marktwaarde van de panden enigszins teruggebracht. Voorts is onder de post diverse lasten een mogelijk door het Rijk op te leggen sanctie ten bedrage van f 0,1 miljoen opgenomen als gevolg van het feit dat tijdens het boekjaar noodgedwongen is afgeweken van de door het Rijk voorgeschreven regels met betrekking tot de volgorde waarin nieuwe werknemers vanaf de wachtlijst mogen instromen (de zgn. fifo-methode). Ook in 1995 is de DSW-Leeuwarden er niet aan ontkomen om in een grotere mate dan is toegestaan af te wijken van de fifo-methode, teneinde een verantwoorde vervulling van de vacatures te realiseren. 4) Hogere diverse baten ad f 0,2 miljoen In 1995 zijn enkele SW-geïndiceerde personen afkomstig van "Friesland Dairy Foods" bij de DSW-Leeuwarden aangesteld. Hiermee is het aantal FTE's uitgekomen boven het aantal dat door het Rijk voor 1995 subsidiabel is gesteld. Ter compensatie hiervoor is met FDF een vergoeding overeengekomen voor de jaren 1995 en 1996 waarvan de hoogte voor 1995 circa 0,3 bedraagt. Deze inkomsten zijn verantwoord onder "diverse baten" waarmee de meevaller ten opzichte van de begroting groten deels wordt verklaard. 5) Lagere diverse bijdragen f 0,3 miljoen De tegenvaller uit hoofde van deze post wordt in overwegende mate veroorzaakt door teruglopende inkomsten uit de activiteiten van het Arbeids onderzoek centrum (AOC) en de test- en trainingsafdeling (TTA), alsmede door het feit dat de door de gemeente beschikbaar gestelde subsidies voor de coördinatie van werkgelegenheidsprojecten op begrotingsbasis zijn opgenomen onder de post diverse bijdragen terwijl deze opbreng sten op rekeningbasis zijn verantwoord onder de post "opbrengsten" 14.2 Ontwikkelingen 14.2.1 Resultaat Ondanks het feit dat op 1 januari 1995 de gereorganiseerde DSW operationeel werd heeft de dienst over 1995 een aansprekend resultaat behaald. Ondanks een aantal aanloopproblemen die gebruikelijk zijn na een reorganisatie heeft de dienst haar draai gevonden. Het gunstige resultaat ten opzichte van de begroting wordt met name veroorzaakt door een stijging van 9% van de netto toegevoegde waarde. Met name de vergroting van de efficiency en flexibiliteit en afname van het percentage niet gewerkte uren zijn hiervoor verantwoordelijk. 74 Dienst Stedelijke Werkvoorziening Ook qua kosten is de DSW in 1995 ten opzichte van de begroting in de pas geble ven. Vooral het terughoudende uitgavebeleid en de stringente kostenbeheersing hebben daarvoor zorg gedragen. Dit gegeven krijgt nog meer reliëf in het licht van het feit dat in 1995 de afschrijvingsmethodiek is veranderd, waardoor eenmalig een (niet begrote) aanzienlijk hogere afschrijvingspost moest worden geaccepteerd. Door de gunstige bedrijfsresultaten is de gemeentelijke bijdrage in de exploitatie van de DSW in totaal f 418.255,- lager uitgevallen dan begroot. Desondanks blijft de exploitatie van de DSW gevoelig voor externe verstoringen (rijksmaatregelen, con junctuur e.d.). De minister heeft al laten weten de voorgenomen bezuinigingen op de sociale werkvoorziening te handhaven en ook maatregelen als de nieuwe ziektewet en de kosten verbonden aan de invoering van de 36-urige werkweek zullen het resultaat van de DSW beïnvloeden. Dat gevoegd bij een aantal exploitatierisico's, zoals wachtgelden/flankerend beleid en de te hoge boekwaarde van het bedrijfspand aan de Orionweg, betekent dat de DSW de toekomst niet geheel zonder zorgen tegemoet kan zien. Dit is overigens geen exclusief DSW-probleem, maar het geldt voor vele SW-bedrijven in Nederland en zeker ook in Friesland. 14.2.2 Interne ontwikkelingen Bij de reorganisatie zijn voor de verdere ontwikkeling en versterking van de dienst een drietal speerpunten gedefinieerd: positionering van de dienst als spilorganisatie bij de uitvoering van het werkgelegenheidsbeleid, herbevestiging van de sociale hoofddoelstelling van de DSW en verbeteren van de acquisitie en de marktpositie van de DSW. Hierna worden deze onderwerpen kort behandeld. De ingezette koers om de DSW te positioneren als spilorganisatie bij de uitvoering van het werkgelegenheidsbeleid heeft het afgelopen jaar meer vorm en inhoud gekre gen. Niet alleen in de faciliterende activiteiten van de DSW bij de uitvoering van in totaal 7 JWG-projecten maar ook omdat de uitvoering van de Melkert II regeling aan de Dienst is opgedragen. De samenwerking met de Stichting Werkwijzer, waarbij een deel van de beleids- en beheerstaken van DSW en Werkwijzer gezamenlijk worden uitgevoerd onder één management is in 1995 gerealiseerd en zal verder worden uitgebouwd en uitgediept. Deze verdere uitbouw zal met name in het kader worden geplaatst van een tweetal belangrijke ontwikkelingen: - de nieuwe wetgeving met betrekking tot gesubsidieerde arbeid (Wet Inschakeling Werkzoekenden, WIW) per 1 januari 1997. In aansluiting hierop zal een herori ëntatie plaatsvinden in afstemming met het gehele beleidsterrein van gesubsidieer de arbeid en het werkterrein van de Dienst Stedelijke Werkvoorziening. - de keuze van een nieuw geautomatiseerd systeem voor de DSW. In het selectie proces voor een nieuw systeem zullen ook de integratiemogelijkheden met de Stichting Werkwijzer een belangrijke rol spelen. Een tweede hoofdlijn bij de reorganisatie betrof de herbevestiging van de sociale hoofddoelstelling van de DSW. Aspecten die in dat verband van belang werden geacht waren: de groei van de SW-werkgelegenheid, het bevorderen van scholing en doorstroommogelijkheden, het doen vervullen van kaderfuncties door SW-medewer- kers, maar ook zaken als werkoverleg, medezeggenschap, werkomstandigheden en Arbo-beleid horen daarbij. 75

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 450