Dienst Stedelijke Werkvoorziening
Daarnaast is er een meevaller ad f 0,2 miljoen ontstaan door een lagere rente reke
ning-courant.
3) Hogere diverse lasten -/- f 1,0 miljoen
De aanzienlijke omvang van deze post wordt grotendeels veroorzaakt door de in
1995 toegepaste inhaalafschrijving ad f 0,9 miljoen als gevolg van het omzetten van
de ten aanzien van de bedrijfspanden aan de Orionweg toegepaste afschrijvingsmetho
de van annuïteiten naar lineair. Hiermee wordt enerzijds beoogd om budgettaire
ruimte te creëren voor de stijgende onderhoudslasten van de panden en bijbehorende
voorzieningen (de vrijkomende budgettaire ruimte als gevolg van de lineaire afschrij
vingsmethode kan worden benut voor onderhoudsdoeleinden). Anderzijds wordt door
de wijziging in de afschrijvingsmethode de aanzienlijke discrepantie tussen de
boekwaarde en de marktwaarde van de panden enigszins teruggebracht.
Voorts is onder de post diverse lasten een mogelijk door het Rijk op te leggen sanctie
ten bedrage van f 0,1 miljoen opgenomen als gevolg van het feit dat tijdens het
boekjaar noodgedwongen is afgeweken van de door het Rijk voorgeschreven regels
met betrekking tot de volgorde waarin nieuwe werknemers vanaf de wachtlijst mogen
instromen (de zgn. fifo-methode). Ook in 1995 is de DSW-Leeuwarden er niet aan
ontkomen om in een grotere mate dan is toegestaan af te wijken van de fifo-methode,
teneinde een verantwoorde vervulling van de vacatures te realiseren.
4) Hogere diverse baten ad f 0,2 miljoen
In 1995 zijn enkele SW-geïndiceerde personen afkomstig van "Friesland Dairy
Foods" bij de DSW-Leeuwarden aangesteld. Hiermee is het aantal FTE's uitgekomen
boven het aantal dat door het Rijk voor 1995 subsidiabel is gesteld. Ter compensatie
hiervoor is met FDF een vergoeding overeengekomen voor de jaren 1995 en 1996
waarvan de hoogte voor 1995 circa 0,3 bedraagt. Deze inkomsten zijn verantwoord
onder "diverse baten" waarmee de meevaller ten opzichte van de begroting groten
deels wordt verklaard.
5) Lagere diverse bijdragen f 0,3 miljoen
De tegenvaller uit hoofde van deze post wordt in overwegende mate veroorzaakt door
teruglopende inkomsten uit de activiteiten van het Arbeids onderzoek centrum (AOC)
en de test- en trainingsafdeling (TTA), alsmede door het feit dat de door de gemeente
beschikbaar gestelde subsidies voor de coördinatie van werkgelegenheidsprojecten op
begrotingsbasis zijn opgenomen onder de post diverse bijdragen terwijl deze opbreng
sten op rekeningbasis zijn verantwoord onder de post "opbrengsten"
14.2 Ontwikkelingen
14.2.1 Resultaat
Ondanks het feit dat op 1 januari 1995 de gereorganiseerde DSW operationeel werd
heeft de dienst over 1995 een aansprekend resultaat behaald. Ondanks een aantal
aanloopproblemen die gebruikelijk zijn na een reorganisatie heeft de dienst haar draai
gevonden. Het gunstige resultaat ten opzichte van de begroting wordt met name
veroorzaakt door een stijging van 9% van de netto toegevoegde waarde. Met name
de vergroting van de efficiency en flexibiliteit en afname van het percentage niet
gewerkte uren zijn hiervoor verantwoordelijk.
74
Dienst Stedelijke Werkvoorziening
Ook qua kosten is de DSW in 1995 ten opzichte van de begroting in de pas geble
ven. Vooral het terughoudende uitgavebeleid en de stringente kostenbeheersing
hebben daarvoor zorg gedragen. Dit gegeven krijgt nog meer reliëf in het licht van
het feit dat in 1995 de afschrijvingsmethodiek is veranderd, waardoor eenmalig een
(niet begrote) aanzienlijk hogere afschrijvingspost moest worden geaccepteerd.
Door de gunstige bedrijfsresultaten is de gemeentelijke bijdrage in de exploitatie van
de DSW in totaal f 418.255,- lager uitgevallen dan begroot. Desondanks blijft de
exploitatie van de DSW gevoelig voor externe verstoringen (rijksmaatregelen, con
junctuur e.d.). De minister heeft al laten weten de voorgenomen bezuinigingen op de
sociale werkvoorziening te handhaven en ook maatregelen als de nieuwe ziektewet en
de kosten verbonden aan de invoering van de 36-urige werkweek zullen het resultaat
van de DSW beïnvloeden. Dat gevoegd bij een aantal exploitatierisico's, zoals
wachtgelden/flankerend beleid en de te hoge boekwaarde van het bedrijfspand aan de
Orionweg, betekent dat de DSW de toekomst niet geheel zonder zorgen tegemoet kan
zien. Dit is overigens geen exclusief DSW-probleem, maar het geldt voor vele
SW-bedrijven in Nederland en zeker ook in Friesland.
14.2.2 Interne ontwikkelingen
Bij de reorganisatie zijn voor de verdere ontwikkeling en versterking van de dienst
een drietal speerpunten gedefinieerd: positionering van de dienst als spilorganisatie
bij de uitvoering van het werkgelegenheidsbeleid, herbevestiging van de sociale
hoofddoelstelling van de DSW en verbeteren van de acquisitie en de marktpositie van
de DSW. Hierna worden deze onderwerpen kort behandeld.
De ingezette koers om de DSW te positioneren als spilorganisatie bij de uitvoering
van het werkgelegenheidsbeleid heeft het afgelopen jaar meer vorm en inhoud gekre
gen. Niet alleen in de faciliterende activiteiten van de DSW bij de uitvoering van in
totaal 7 JWG-projecten maar ook omdat de uitvoering van de Melkert II regeling aan
de Dienst is opgedragen. De samenwerking met de Stichting Werkwijzer, waarbij
een deel van de beleids- en beheerstaken van DSW en Werkwijzer gezamenlijk
worden uitgevoerd onder één management is in 1995 gerealiseerd en zal verder
worden uitgebouwd en uitgediept. Deze verdere uitbouw zal met name in het kader
worden geplaatst van een tweetal belangrijke ontwikkelingen:
- de nieuwe wetgeving met betrekking tot gesubsidieerde arbeid (Wet Inschakeling
Werkzoekenden, WIW) per 1 januari 1997. In aansluiting hierop zal een herori
ëntatie plaatsvinden in afstemming met het gehele beleidsterrein van gesubsidieer
de arbeid en het werkterrein van de Dienst Stedelijke Werkvoorziening.
- de keuze van een nieuw geautomatiseerd systeem voor de DSW. In het selectie
proces voor een nieuw systeem zullen ook de integratiemogelijkheden met de
Stichting Werkwijzer een belangrijke rol spelen.
Een tweede hoofdlijn bij de reorganisatie betrof de herbevestiging van de sociale
hoofddoelstelling van de DSW. Aspecten die in dat verband van belang werden
geacht waren: de groei van de SW-werkgelegenheid, het bevorderen van scholing en
doorstroommogelijkheden, het doen vervullen van kaderfuncties door SW-medewer-
kers, maar ook zaken als werkoverleg, medezeggenschap, werkomstandigheden en
Arbo-beleid horen daarbij.
75