Blad 2 Bij het opstellen van de begroting 1996 is niet onderkend dat de invoering van de Wet waardering onroerende zaken een groot effect op de werkzaamheden van de afdeling Belas tingen zou hebben. De afdeling Belastingen heeft daarom het "WOZ-invoeringsplan" opgesteld. Uit het plan blijkt dat het huidige bestand moet worden gewijzigd, gecontroleerd en aangevuld. Met deze extra acti viteit zullen gedurende 1996 gemiddeld circa zes mensen zijn betrokken. Voorts dienen de werkwijzen en procedures in detail te worden beschreven en te worden vastgesteld. Tevens dienen wijzigingen te worden aangebracht in de in frastructuur. Tenslotte is ten behoeve van het projectmana gement ondersteuning nodig. De geraamde incidentele kosten bedragen f 455.173,-. Met betrekking tot deze extra incidentele kosten stellen wij voor de kosten te activeren en af te schrijven over een periode van vijf jaar (de structurele lasten bedragen f 124.490,- per jaar). Naast deze initiële, incidentele lasten zal de afdeling Belastingen het geactualiseerde bestand moeten bijhouden en ten behoeve van de informatieverstrekking aan de water schappen en de Rijksbelastingdienst ook structureel maatre gelen moeten treffen. Hiervoor is een uitbreiding van de formatie en de geautomatiseerde gegevensverwerking nodig. De jaarlijkse extra last bedraagt f 293.000,-. Deze kosten zijn als volgt opgebouwd: toevoegen van 2,7 formatieplaatsen aan de afdeling: personele lasten, f 190.827,-; aanschaf van PC-apparatuurkredietaanvraag voor f 102.500,-, jaarlast f 28.463,-; inrichten van drie werkplekken: f 73.710,-. Dit bedrag moet worden verhoogd met de eerder genoemde f 124.490,-. De totale lasten bedragen f 417.490,-. Het totale aan te vragen krediet bedraagt f 557.673,-, f 455.173,- voor de incidentele kosten en f 102.500 voor de structurele kosten. De structurele lasten kunnen gedeeltelijk worden gedekt uit de hogere opbrengst van de informatieverstrekking aan de waterschappen en de Rijksbelastingdienst. De opbrengsten bedragen gemiddeld f 295.000,- per jaar. In eerdere begro tingen werd uitgegaan "van f 200.000,- per jaar. Blad 3 De feitelijke opbrengst volgt de genormeerde kosten die gedurende de vierjaarcyclus ten behoeve van de hertaxaties en de bezwaarprocedures moeten worden gemaaktEventuele overschotten en tekorten worden via een in te stellen re serve geëgaliseerd. De in eerste instantie geraamde opbrengst ad f 200.000,- werd benut voor de financiering van het automatiseringssy steem van de afdeling Burgerzaken. De aanleiding hiervoor is gelegen in het feit dat in 1993 een start is gemaakt met het project SIMBEL. Hiervoor is een totaal krediet aange vraagd ad f 2.250.300,-. De jaarlasten werden deels gedekt door een geraamde inkomst voor de levering van gegevens aan waterschappen/belastingdienst, in totaal f 200.000,-. In 1994 is eveneens een start gemaakt met het burgerza- kenautomatiseringssyteem (hierna BAUT)Gedurende deze pe riode werd duidelijk dat de benodigde dekking voor BAUT niet binnen de begroting kon worden opgevangen. Met de af deling Belastingen is onderzocht of het mogelijk was een deel van de dekking te realiseren. Gezien de ruimte welke op dat moment in het SIMBEL-krediet aanwezig was, is beslo ten het krediet respectievelijk de jaarlast te verlagen wat op begrotingsbasis f 205.000,- ruimte gaf voor een doorberekening ad. f 205.000,- door de afdeling Burgerza ken. Hier ligt een raadsbesluit aan ten grondslag. Wij stellen voor dit besluit te herzien en de bijdrage van de afdeling Belastingen aan BAUT te laten vervallen. Het gevolg is dat de afdeling Burgerzaken een jaarlijks tekort zal krijgen ter grootte van dit bedrag. De betreffende af deling zal hiervoor in een later stadium dekking moeten aangeven De aanwending van dit bedrag voor de invoering van de Wet waardering onroerende zaken biedt voor de afdeling Belas tingen dekking voor de structurele kosten, voor de inciden tele lasten f 124.490,- is geen dekking aanwezig. In prin cipe is dan ook, indien geen rekening wordt gehouden met de incidentele kosten, sprake van volledige dekking. Namelijk f 293.000,- (structurele)kosten tegenover f 295.000,- in komsten. Na een periode van vijf jaar zal het geheel dan ook volle dig kostendekkend zijn in verband met het feit dat de jaarlasten ad f 124.490,- voor de incidentele kosten na vijf jaar vervallen. Het krediet is dan volledig afgeschre ven. Indien bovenstaande niet wordt geaccepteerd kan dit er toe leiden dat het opstarttraject niet die aandacht kan krijgen die wenselijk is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 454