Blad 2
Indien een aanvraag tot straatnaamgeving of huisnummering
zou moeten worden afgewezen of een besluit tot straatnaam
geving of huisnummering een belanghebbende zou treffen,
moet worden bezien of artikel 4:7 of 4:8 van de Awb van
toepassing is. Deze artikelen houden de verplichting in de
aanvrager of belanghebbende te horen voordat het besluit
wordt genomen.
3. Artikelsgewijze toelichting
Artikel 5.6.1.1
In artikel 5.6.1.1 is een nummer gedefinieerd als een num
mer bestaande uit één of meer Arabische cijfers, al dan
niet met toevoeging van een letter of een cijfercombinatie.
Het is ongebruikelijk in het nummer Romeinse cijfers op te
nemen. Desondanks laat het "Logisch ontwerp GBA" - een uit
voeringsmaatregel gebaseerd op de Wet GBA- deze mogelijk
heid open.
Artikel 5.6.2.1
In het kader van de Volkstelling 1971 is tussen gemeenten,
de provinciale planologische diensten en het CBS een ge
biedsindeling overeengekomen, die wordt aangeduid met de
"CBS wijk- en buurtindeling"Deze indeling werd noodzake
lijk geacht omdat op provinciaal en landelijk niveau be
hoefte bestond aan inzicht in de onderverdeling van het
gemeentelijk grondgebied. Sinds 1971 heeft het echter ont
broken aan systematisch interbestuurlijk overleg waardoor
onduidelijkheid kon ontstaan over de hanteren wijk- en
buurtindeling. Zo is gebleken dat tal van veranderingen in
de wijk- en buurtindeling, die door gemeenten zijn doorge
voerd niet bekend zijn bij het CBS. Ook is gebleken dat
veel van de veranderingen in de wijk- en buurtindeling die
wel bij het CBS bekend zijn, door het CBS zijn afgeleid uit
de sinds 1980 ingevoerde jaarlijkse opgave van gemeenten.
Op provinciaal en landelijk niveau heeft een en ander ge
leid tot het ontstaan van onzekerheid over de actualiteits
waarde en de vergelijkbaarheid van een wijk- en buurtinde-
lingen gerelateerde gegevens van verschillende gemeenten.
Dit heeft het Interprovinciaal overleg voor de ruimtelijke
ordening ertoe aangezet de Minister van Economische Zaken
te vragen het CBS te verzoeken zijn coördinerende rol met
betrekking tot de wijk- en buurtindeling te reactiveren. De
Minister heeft dit verzoek ingewilligd. Dit heeft echter
tot op heden nog niet geleid tot nadere bijhoudingsregels
Blad 3
voor de wijk- en buurtindeling. Gemeenten dienen zich dan
ook te houden aan de CBS wijk- en buurtindeling uit 1970.
In de verordening komt derhalve het benoemen van de wijken
en buurten terug hetgeen tot de bevoegdheid van het college
van burgemeester en wethouders kan worden gerekend.
In veel gemeenten wordt de wijk- en buurtindeling verfijnd
tot bouwblokken. Een indeling naar bouwblok is van belang
voor de verwerving van onroerende zaken, voor bouwblokon-
derzoek, het opstellen en wijzigen van bestemmingsplannen,
het opstellen van voorbereidingsbesluiten, voor stratenta-
bellen en voor statistisch onderzoek, maar ook voor de
vuilophaaldienst, inentingsdistricten, gebiedsindeling van
sociale instellingen etcetera.
Er bestaan geen voorschriften voor de aanduiding van bouw
blokken. Dit betekent dat gemeenten die de wijk- en buurt
indeling willen verfijnen tot bouwblokken, naar eigen in
zicht nummers kunnen hanteren bij het aanduiden van de
bouwblokken
In het tweede lid is het benoemen van de openbare ruimte
geregeld. De openbare ruimte omvat meer dan alleen straten,
plantsoenen en wegen. Zo worden bijvoorbeeld ook waterlo
pen, sierwater, bruggen, viaducten, metrostations, dijken,
meren en plassen veelal van een naam voorzien.
Het benoemen van de openbare ruimte is een facultatieve be
voegdheid van het college van burgemeester en wethouders.
Zij benoemen de openbare ruimte indien dat naar hun oordeel
nodig is
Bij het gebruik van de bevoegdheid tot straatnaamgeving en
huisnummering moeten burgemeester en wethouders rekening
houden met de belangen van met name bewoners en bedrijven.
Wijziging van de straatnaam of van het huisnummer treft de
belangen van bewoners en bedrijven. In bepaalde gevallen
kan er sprake zijn van een gemeentelijke gehoudenheid tot
het regelen van de gevolgen van de wijzigingsbesluiten. Een
aantal punten is hierbij van belang:
1. Tussen het besluit tot wijziging en de uitvoering van
de wijziging dient voldoende tijd te liggen zodat de
bewoners en de bedrijven zich op de gewijzigde straat
naam of het veranderde huisnummer kunnen voorbereiden.
Hoe langer de periode is, hoe minder de gemeente ge
houden is tot compenserende maatregelen. In artikel
5.6.5.1, is een periode van één jaar genoemd waarbin
nen de oude en de nieuwe straatnaam of huisnummer
naast elkaar kunnen worden gebruikt. Deze periode kan
voor gewone gevallen als een redelijke voorbereidings
periode worden gezien. Gevallen die hiervan afwijken,
zoals bijvoorbeeld sterk naar buiten tredende bedrij
ven met een groot klantenpotentieelmoeten op zich-