Blad 4
zelf worden bezien. In zijn algemeenheid verdient het
aanbeveling in een vroegtijdig stadium contact op te
nemen met de betrokken bedrijven. De Algemene wet be
stuursrecht kent deze verplichting op grond van arti
kel 4:8.
2. Voor de gevallen waarin de gemeente gehouden kan wor
den geacht tot het vergoeden van de gemaakte kosten is
geen algemene norm aan te geven waaruit de hoogte of
de vorm van de vergoeding kan worden afgeleid.
3. Indien de wijziging bewoners betreft en er een korte
voorbereidingsperiode geldt, dan is het beschikbaar
stellen van een aantal adreswijzigingskaarten in de
meeste gevallen een redelijke vorm van schadeloosstel
ling.
4. Bedrijven die ook bij een voorbereidingsperiode van
één jaar onevenredig in hun belangen worden getroffen
kunnen een aanspraak maken op vergoeding van een deel
van de door hen te maken kosten. Daarbij zijn de vol
gende aspecten te wegen:
a. de bevoegdheid van de gemeente om tot wijziging te
besluiten;
b. het maatschappelijk risico dat een bedrijf dien
tengevolge is toe te rekenen;
c. de lengte van de voorbereidingsperiode;
d. de specifieke aspecten van het bedrijf;
ede voorraad naar buiten gerichte kantoorbescheiden
en produktonderdelen met adresvermelding;
f. de actualiteit van de onder e genoemde zaken;
g. het gemiddelde gebruik of de omzet per tijdsperio
de van de onder e genoemde zaken;
h. de mogelijkheid tot bedrijfseconomische en fiscale
afschrijving van de onder e genoemde zaken.
De in het tweede lid gehanteerde formulering sluit niet uit
dat burgers een aanvraag tot het benoemen van de openbare
ruimte bij burgemeester en wethouders indienen. Een derge
lijke aanvraag kan in de regel worden aangemerkt als een
verzoek van een belanghebbende een besluit te nemen in de
zin van artikel 1:3 derde lid van de Awb. Op de afwikkeling
van de aanvraag zijn in ieder geval de hoofdstukken 3 en 4
van de Awb van toepassing (algemene en bijzondere bepalin
gen over besluiten)
Blad 5
Artikel 5.6.2.2
Dit artikel regelt het toekennen van nummers aan bouwwer
ken, gebouwen, complexen, afgebakende terreinen, ligplaat
sen en standplaatsen door het college van burgemeester en
wethouders. Hier is niet voor de term "huisnummer" gekozen
omdat bij een afgebakend terrein of ligplaatsen en stand
plaats niet kan worden gesproken van een "huisnummer"
Het toekennen van nummers aan lig- en standplaatsen raakt
meer in zwang. Dit wordt mede veroorzaakt door een verzoek
van het Ministerie van Financiën aan de gemeenten om lig
plaatsen en standplaatsen te nummeren in verband met de
uitkering uit het GemeentefondsBij het bepalen van het
aantal woonboten en woonwagens wordt gebruik gemaakt van
het PTT-afgiftebestand. Gemeenten wordt aangeraden aan elke
lig- en standplaats een afzonderlijk nummer toe te kennen.
Hierdoor wordt voorkomen dat verschillende woonschepen of
woonwagens op één afgiftepunt zijn afgemeerd hetgeen tot
gevolg heeft dat gemeenten financiële middelen uit het Ge
meentefonds mislopen.
Veelal bestaat een gebouw uit verschillende zelfstandige
delen. Voor een goede bereikbaarheid in het kader van de
dienstverlening (postbezorging, brandbestrijding, politie-
hulp, ambulancediensten etcetera) is het noodzakelijk deze
zelfstandige delen van een afzonderlijk huisnummer te voor
zien. De registratie van woonadressen in de GBA noodzaakt
in de meeste gevallen al tot het afzonderlijk nummeren van
de delen. Daarnaast strekt het tot duidelijkheid bij de
registratie van woningen, onder andere in het kader van de
uitkering uit het Gemeentefonds, als aan deze delen nummers
worden toegekend.
De in het eerste lid gehanteerde formulering sluit niet uit
dat burgers een aanvraag tot nummertoekenning bij burge
meester en wethouders kunnen indienen. Ook deze aanvraag
kan in de regel worden aangemerkt als een verzoek van een
belanghebbende een besluit te nemen in de zin van artikel
1:3, derde lid, van de Awb. Op de afwikkeling van de aan
vraag zijn dan ook wederom in ieder geval de hoofdstukken 3
en 4 van de Awb van toepassing (algemene en bijzondere be
palingen over besluiten)
In het tweede lid is vastgelegd dat een object een door het
college van burgemeester en wethouders toegekend nummer ook
feitelijk moet dragen. Daarmee wordt het college van burge
meester en wethouders de mogelijkheid geboden toe te zien
op de naleving van het aanbrengen van nummers aan objecten.
Met het oog op de dienstverlening is het immers noodzake
lijk dat de nummers, die door het college van burgemeester
en wethouders zijn toegekend, ook ter plaatse zijn terug te
vinden