Blad 4 zelf worden bezien. In zijn algemeenheid verdient het aanbeveling in een vroegtijdig stadium contact op te nemen met de betrokken bedrijven. De Algemene wet be stuursrecht kent deze verplichting op grond van arti kel 4:8. 2. Voor de gevallen waarin de gemeente gehouden kan wor den geacht tot het vergoeden van de gemaakte kosten is geen algemene norm aan te geven waaruit de hoogte of de vorm van de vergoeding kan worden afgeleid. 3. Indien de wijziging bewoners betreft en er een korte voorbereidingsperiode geldt, dan is het beschikbaar stellen van een aantal adreswijzigingskaarten in de meeste gevallen een redelijke vorm van schadeloosstel ling. 4. Bedrijven die ook bij een voorbereidingsperiode van één jaar onevenredig in hun belangen worden getroffen kunnen een aanspraak maken op vergoeding van een deel van de door hen te maken kosten. Daarbij zijn de vol gende aspecten te wegen: a. de bevoegdheid van de gemeente om tot wijziging te besluiten; b. het maatschappelijk risico dat een bedrijf dien tengevolge is toe te rekenen; c. de lengte van de voorbereidingsperiode; d. de specifieke aspecten van het bedrijf; ede voorraad naar buiten gerichte kantoorbescheiden en produktonderdelen met adresvermelding; f. de actualiteit van de onder e genoemde zaken; g. het gemiddelde gebruik of de omzet per tijdsperio de van de onder e genoemde zaken; h. de mogelijkheid tot bedrijfseconomische en fiscale afschrijving van de onder e genoemde zaken. De in het tweede lid gehanteerde formulering sluit niet uit dat burgers een aanvraag tot het benoemen van de openbare ruimte bij burgemeester en wethouders indienen. Een derge lijke aanvraag kan in de regel worden aangemerkt als een verzoek van een belanghebbende een besluit te nemen in de zin van artikel 1:3 derde lid van de Awb. Op de afwikkeling van de aanvraag zijn in ieder geval de hoofdstukken 3 en 4 van de Awb van toepassing (algemene en bijzondere bepalin gen over besluiten) Blad 5 Artikel 5.6.2.2 Dit artikel regelt het toekennen van nummers aan bouwwer ken, gebouwen, complexen, afgebakende terreinen, ligplaat sen en standplaatsen door het college van burgemeester en wethouders. Hier is niet voor de term "huisnummer" gekozen omdat bij een afgebakend terrein of ligplaatsen en stand plaats niet kan worden gesproken van een "huisnummer" Het toekennen van nummers aan lig- en standplaatsen raakt meer in zwang. Dit wordt mede veroorzaakt door een verzoek van het Ministerie van Financiën aan de gemeenten om lig plaatsen en standplaatsen te nummeren in verband met de uitkering uit het GemeentefondsBij het bepalen van het aantal woonboten en woonwagens wordt gebruik gemaakt van het PTT-afgiftebestand. Gemeenten wordt aangeraden aan elke lig- en standplaats een afzonderlijk nummer toe te kennen. Hierdoor wordt voorkomen dat verschillende woonschepen of woonwagens op één afgiftepunt zijn afgemeerd hetgeen tot gevolg heeft dat gemeenten financiële middelen uit het Ge meentefonds mislopen. Veelal bestaat een gebouw uit verschillende zelfstandige delen. Voor een goede bereikbaarheid in het kader van de dienstverlening (postbezorging, brandbestrijding, politie- hulp, ambulancediensten etcetera) is het noodzakelijk deze zelfstandige delen van een afzonderlijk huisnummer te voor zien. De registratie van woonadressen in de GBA noodzaakt in de meeste gevallen al tot het afzonderlijk nummeren van de delen. Daarnaast strekt het tot duidelijkheid bij de registratie van woningen, onder andere in het kader van de uitkering uit het Gemeentefonds, als aan deze delen nummers worden toegekend. De in het eerste lid gehanteerde formulering sluit niet uit dat burgers een aanvraag tot nummertoekenning bij burge meester en wethouders kunnen indienen. Ook deze aanvraag kan in de regel worden aangemerkt als een verzoek van een belanghebbende een besluit te nemen in de zin van artikel 1:3, derde lid, van de Awb. Op de afwikkeling van de aan vraag zijn dan ook wederom in ieder geval de hoofdstukken 3 en 4 van de Awb van toepassing (algemene en bijzondere be palingen over besluiten) In het tweede lid is vastgelegd dat een object een door het college van burgemeester en wethouders toegekend nummer ook feitelijk moet dragen. Daarmee wordt het college van burge meester en wethouders de mogelijkheid geboden toe te zien op de naleving van het aanbrengen van nummers aan objecten. Met het oog op de dienstverlening is het immers noodzake lijk dat de nummers, die door het college van burgemeester en wethouders zijn toegekend, ook ter plaatse zijn terug te vinden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 76