Blad 8 aan afnemers en derden in de zin van de Wet GBA en aan bij voorbeeld waterschappen en de Rijksbelastingdienst voor hun belastingheffing. In de vierde plaats is een goede regi stratie van straatnaam- en huisnummergegevens noodzakelijk om gemeentelijke bestanden te kunnen raadplegen en op el kaar af te stemmen. Tenslotte vervullen de adresgegevens een belangrijke rol bij de uitkering uit het Gemeentefonds. Tezamen redenen genoeg om uitvoeringsvoorschriften te for muleren. Bij de stukken zijn ter kennisneming een drietal uitvoeringsvoorschriften gevoegd Artikel 5.6.5.1 Het principe van het benoemen van de openbare ruimte en het nummeren van bouwwerken, gebouwen, complexen, onbebouwde terreinen, ligplaatsen en standplaatsen dateert al uit de vorige eeuw. In de loop der tijd hebben vele voorschriften gegolden. Het is niet zinvol bij de invoering van de veror dening te eisen dat alle huisnummers in de gemeente dienen te worden aangepast aan de nieuwe uitvoeringsvoorschriften, zoals vervat in artikel 5.6.4.1. Nummers die onder het oude regime tot stand zijn gekomen blijven gehandhaafd. Het col lege van burgemeester en wethouders heeft wel de mogelijk heid aanpassing van de nummers te eisen. Nummer 4 823 EM/MZ DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 april 1996 (bijlage nr. 62 BESLUIT vast te stellen de: "Verordening commissie straat- naamgeving" Artikel 1 De commissie Er is een commissie die adviseert aan het college van bur gemeester en wethouders inzake de straatnaamgeving, hierna te noemen de commissie. Artikel 2 Taak De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over a. de verdeling van de gemeente in wijken en buurten al dan niet op basis van bouwblokken en het aanduiden met nummers, zo nodig aangevuld met letters of namen; en b. het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke bouwwerken. Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap De commissie bestaat uit: a. een lid van het college van burgemeester en wethou ders b. het hoofd van de afdeling Burgerzaken van de Dienst Algemene Zaken of een door hem aan te wijzen medewer ker; c. de directeur van de Dienst Stadsontwikkeling of een door hem aan te wijzen medewerker; d. de gemeentearchivaris of een door hem aan te wijzen medewerker e. de directeur van PTT-Post of een door hem aan te wij-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 78