Blad 2 2. Reactie op het gunningsadvies Bij het gunningsadvies kunnen een aantal vraagtekens worden gezet ten aanzien van de beoordeling van het prijsniveau: het C.I.B. baseert het advies op een indruk, gebaseerd op beschikbare, landelijke, ervaringscijfers, maar tekent hierbij aan dat een vergelijking met concurre rende aanbiedingen, waardoor meer helderheid zou kun nen worden verschaft over deze indruk, helaas niet mogelijk is. Nadere informatie bij het C.I.B. leerde ook dat harde vergelijkingscijfers niet beschikbaar zijn; het lopende contract met de VEONN is in maart 1994 wel tot stand gekomen na uitvoerige onderhandelingen en advisering door het O.D.R.P. Uit onderstaande verge lijking van het prijsniveau van de aanbieding met het prijsniveau van het lopende contract leert dat deze nagenoeg gelijk zijn. Vergelijking offerte van VEONN met de huidige overeenkomst Binnen de offerte (en het huidige contract) wordt een twee deling gemaakt tussen vaste en variabele kosten. Vaste kosten zijn de apparaatskosten die worden gemaakt voor de inzet en bezetting van het telefonische meldpunt, de administratie en archivering en het verzorgen van het betalingsverkeer. De variabele kosten zijn de vervoerkosten per gebruiker. Bij het afsluiten van de huidige overeenkomst is uitgegaan van circa 500 gebruikers met elk 111 zones en een bereik baarheid van het vervoersysteem van 7.00 tot 23.00 uur per dag Deze voorwaarden zijn gelijk aan de le optie zoals geoffreerd door de VEONN en maken een vergelijking tussen de huidige overeenkomst en de offerte derhalve mogelijk. Vervolgens zal een vergelijking worden weergegeven tussen de verschillende beleidsopties met uitbreiding van het aan tal gebruikers tot 1000 personen. Vaste kosten De vaste kosten in 1994: f 321.489,- De vaste kosten uit de offerte: f 321.500,- Vergelijking leert ons dat de vaste kosten slechts f 11,- verschillen van de vaste kosten in 1994. Variabele kosten De variabele kosten worden jaarlijks geïndexeerd op grond van de NEA-index voor personen vervoer. Deze index bedroeg in 1995 2,8% en voor 1996 2,1%. Blad 3 De variabele kosten per gebruiker bedragen (na indexering in 1995 en in 1996): f 1.124,63 per gebruiker. De variabele kosten offerte: f 1.124,63 per gebruiker. Vergelijking leert dat ook de variabele kosten zoals door de VEONN geoffreerd zijn, identiek zijn aan de gebruikers- kosten zoals deze op grond van de huidige overeenkomst in het voorjaar van 1996 voor de gemeente Leeuwarden gelden. Conclusie: de offerte van de VEONN, met de voorwaarden van het huidige systeem, is gebaseerd op de huidige overeen komst en is (afgezien van een verschil van elf gulden) identiek. Als opmerking kan hierbij worden geplaatst dat de in 1995 werkelijk gemaakte variabele kosten voor het vervoer lager zijn, dan voor 1995 waren begroot. Het verschil van de hiervoor betaalde vergoedingen en de gerealiseerde kosten worden op grond van het huidige contract (indien dit meer of minder bedraagt dan 5%) verrekend. De daadwerkelijke kosten per gebruiker waren in 1995 f 1.039,- bij een gemid deld aantal gebruikers van 628 personen. (Het verschil tus sen begroot en gerealiseerd ontstaat doordat niet iedere gebruiker daadwerkelijk gebruik maakt van zijn 111 zones) De hiergenoemde verrekingswijze "de 5%-regeling" wordt ook geoffreerd voor 1996 Vergelijking met 500 en 1000 gebruikers: Indien er een contract wordt afgesloten voor 1000 in plaats van voor 500 gebruikers zullen de vaste kosten toenemen (meerkosten voor telefonisch meldpunt en betalingsverkeer) De variabele vervoerskosten per gebruiker nemen af. kostensoort 500 gebruikers 1000 gebruikers verschil vast f 321.500,- f 342930,- f 21.430,- variabel f 1.124,63 f 1.102,40 f 22,23 N.B. De kosten per gebruiker dalen bij een toename van het aantal gebruikers, bijvoorbeeld bij 1.500 deelnemers tot f 1.068,-. 3. Conclusie met betrekking tot gunning wij achten het niet waarschijnlijk dat middels onderhande lingen met de VEONN tot een substantiële verlaging van de aangeboden prijs kan worden gekomen. De geoffreerde prijs is immers gelijk aan de prijs in het huidige vervoerscon- tract, welke prijs na onderhandelingen tot stand is geko men

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 83