Blad 4
Het op korte termijn vinden van andere onderhandelingspart
ners lijkt niet mogelijk, omdat er slechts één inschrijver
is geweest in de openbare aanbestedingsprocedure
Resumerend kan gesteld worden dat de door het C.I.B. uitge
sproken verwachting dat het mogelijk is door onderhandelin
gen tot een substantiële prijsverlaging kan worden gekomen
niet wordt gedeeld. Het nagenoeg gelijke prijsniveau van
het huidige contract en de beperkte onderhandelingsmoge
lijkheden maken een gunstig onderhandelingsresultaat on
waarschijnlijk.
Op grond van bovenstaande overwegingen stellen wij u dan
ook voor om, in afwijking van het advies van het C.I.B, de
uitvoering van het collectief aanvullend vervoer gehandi
capten te gunnen aan VEONN.
De juridische afwikkeling van de gunning en de opstelling
van de te sluiten overeenkomst zullen nog enige tijd ver
gen. Daarom stellen wij u voor om de lopende overeenkomst
met VEONN, welke op 1 april 1996 afloopt, met een periode
van maximaal drie maanden te verlengen.
Het is waarschijnlijk dat de VEONN, bij gunning aan de
VEONN, bereid zal zijn tot deze verlenging van de over
eenkomst
4. Keuze uit vervoersvarianten
In het bestek is een aantal varianten opgenomen ten aanzien
van het aantal gebruikers van de voorziening (500, 1000,
1500) het aantal zones dat per persoon beschikbaar is (111
of 222) en de rijtijden (7.00-23.00 uur en 24 uur per et
maal)
De per variant op jaarbasis geoffreerde prijs is opgebouwd
uit een deel vaste kosten en de vervoerskosten, een vast
bedrag per gebruiker per jaar. Op dit moment kan iedere
gebruiker 111 zones per jaar reizen. Dit komt overeen met
ongeveer 52 0 kilometer per jaar. Een verruiming van
111 zones tot 222 zones betekent ongeveer een verdubbeling
van de vervoerskosten per persoon per jaar. Ervaring leert
dat indien 222 zones aan iedere gebruiker wordt verstrekt
slechts tussen de 10% en 25% van de gebruikers hiervan ge
bruik zal maken. Als indicatie is als variant dan ook opge
nomen een 25%-optie, een verhoging van de prijs, zoals die
geldt voor 111 zones, met 25%. Deze optie is toepasbaar
indien gekozen wordt door de VEONN geboden 5%-regeling.
Deze regeling houdt in dat indien de werkelijke vervoers
kosten meer dan 5% afwijken van de overeengekomen vervoers
kosten het verschil bijbetaald c.q. terugbetaald wordt.
Consequentie hiervan is dat, indien meer dan 25% van de
gebruikers daadwerkelijk gebruik maakt van de mogelijkheid
om 222 zones per jaar te reizen de vervoerskosten navenant
zullen stijgen. Anderzijds zullen de vervoerskosten dalen
indien minder gebruikers van de uitbreiding van de reisaf
stand gebruik maken.
Blad 5
Een vergelijking van de totale kosten op basis van de ver
schillende varianten levert het volgende beeld op:
Bij 500 deelnemers:
111 zones
222 zones
222 zones
25% optie
7-23 uur
f 883.815,-
f 1.333.667,-
f 971.195,-
24 uur
f 983.185,-
f 1.413.667,-
f 1.051.195,-
Bij 1.000 deelnemers
111 zones
222 zones
222 zones
25% optie
7-23 uur
f 1.445.070,-
f 2 .330.112,-
f 1.619.662,-
24 uur
f 1.525.070,-
f 2 .410112,-
f 1.699.662,-
N.B. Aangezien u heeft besloten om aan personen welke
zijn geïndiceerd voor deelname aan het collectief
vervoer de keuze te laten tussen een financiële
vergoeding of deelname aan het collectief vervoer,
is nu niet met zekerheid te voorspellen hoeveel
personen zullen deelnemen aan het collectief ver
voer. Op dit moment vindt heronderzoek plaats on
der alle vervoersgerechtigden in verband met deze
keuzemogelijkheid. Overigens kunnen zich jaarlijks
ook verschuivingen voordoen tussen deelnemers aan
het collectief vervoer en zij die opteren voor een
individuele vergoeding. Onduidelijk is ook welke
keuze nieuwe vervoersgerechtigden zullen maken.
Naar verwachting zal het aantal deelnemers aan het
collectief vervoer gedurende de contractsperiode
tussen de 500 en de 1.000 liggen.
Uit bovenstaand overzicht valt ook af te lezen dat bij een
uitbreiding van de bereikbaarheid van het vervoer naar 24
uur per dag de feitelijke vervoerskosten niet stijgen, maar
dat de totale kosten hierdoor in elke variant met
f 80.000,- stijgen. Deze kostenstijging wordt veroorzaakt
door een 24-uurs-bezetting van het telefonisch meldpunt.
Er kan derhalve een keuze te worden gemaakt uit de volgende
vervoersvarianten
1. een vervoerssysteem waarbij per persoon 111 zones per
jaar beschikbaar zijn en dat van 7.00 tot 23.00 uur
beschikbaar is. De kosten hiervan liggen tussen de
f 883.815,- (500 deelnemers) en f 1.445.070,- (1.000