Blad 4 Het op korte termijn vinden van andere onderhandelingspart ners lijkt niet mogelijk, omdat er slechts één inschrijver is geweest in de openbare aanbestedingsprocedure Resumerend kan gesteld worden dat de door het C.I.B. uitge sproken verwachting dat het mogelijk is door onderhandelin gen tot een substantiële prijsverlaging kan worden gekomen niet wordt gedeeld. Het nagenoeg gelijke prijsniveau van het huidige contract en de beperkte onderhandelingsmoge lijkheden maken een gunstig onderhandelingsresultaat on waarschijnlijk. Op grond van bovenstaande overwegingen stellen wij u dan ook voor om, in afwijking van het advies van het C.I.B, de uitvoering van het collectief aanvullend vervoer gehandi capten te gunnen aan VEONN. De juridische afwikkeling van de gunning en de opstelling van de te sluiten overeenkomst zullen nog enige tijd ver gen. Daarom stellen wij u voor om de lopende overeenkomst met VEONN, welke op 1 april 1996 afloopt, met een periode van maximaal drie maanden te verlengen. Het is waarschijnlijk dat de VEONN, bij gunning aan de VEONN, bereid zal zijn tot deze verlenging van de over eenkomst 4. Keuze uit vervoersvarianten In het bestek is een aantal varianten opgenomen ten aanzien van het aantal gebruikers van de voorziening (500, 1000, 1500) het aantal zones dat per persoon beschikbaar is (111 of 222) en de rijtijden (7.00-23.00 uur en 24 uur per et maal) De per variant op jaarbasis geoffreerde prijs is opgebouwd uit een deel vaste kosten en de vervoerskosten, een vast bedrag per gebruiker per jaar. Op dit moment kan iedere gebruiker 111 zones per jaar reizen. Dit komt overeen met ongeveer 52 0 kilometer per jaar. Een verruiming van 111 zones tot 222 zones betekent ongeveer een verdubbeling van de vervoerskosten per persoon per jaar. Ervaring leert dat indien 222 zones aan iedere gebruiker wordt verstrekt slechts tussen de 10% en 25% van de gebruikers hiervan ge bruik zal maken. Als indicatie is als variant dan ook opge nomen een 25%-optie, een verhoging van de prijs, zoals die geldt voor 111 zones, met 25%. Deze optie is toepasbaar indien gekozen wordt door de VEONN geboden 5%-regeling. Deze regeling houdt in dat indien de werkelijke vervoers kosten meer dan 5% afwijken van de overeengekomen vervoers kosten het verschil bijbetaald c.q. terugbetaald wordt. Consequentie hiervan is dat, indien meer dan 25% van de gebruikers daadwerkelijk gebruik maakt van de mogelijkheid om 222 zones per jaar te reizen de vervoerskosten navenant zullen stijgen. Anderzijds zullen de vervoerskosten dalen indien minder gebruikers van de uitbreiding van de reisaf stand gebruik maken. Blad 5 Een vergelijking van de totale kosten op basis van de ver schillende varianten levert het volgende beeld op: Bij 500 deelnemers: 111 zones 222 zones 222 zones 25% optie 7-23 uur f 883.815,- f 1.333.667,- f 971.195,- 24 uur f 983.185,- f 1.413.667,- f 1.051.195,- Bij 1.000 deelnemers 111 zones 222 zones 222 zones 25% optie 7-23 uur f 1.445.070,- f 2 .330.112,- f 1.619.662,- 24 uur f 1.525.070,- f 2 .410112,- f 1.699.662,- N.B. Aangezien u heeft besloten om aan personen welke zijn geïndiceerd voor deelname aan het collectief vervoer de keuze te laten tussen een financiële vergoeding of deelname aan het collectief vervoer, is nu niet met zekerheid te voorspellen hoeveel personen zullen deelnemen aan het collectief ver voer. Op dit moment vindt heronderzoek plaats on der alle vervoersgerechtigden in verband met deze keuzemogelijkheid. Overigens kunnen zich jaarlijks ook verschuivingen voordoen tussen deelnemers aan het collectief vervoer en zij die opteren voor een individuele vergoeding. Onduidelijk is ook welke keuze nieuwe vervoersgerechtigden zullen maken. Naar verwachting zal het aantal deelnemers aan het collectief vervoer gedurende de contractsperiode tussen de 500 en de 1.000 liggen. Uit bovenstaand overzicht valt ook af te lezen dat bij een uitbreiding van de bereikbaarheid van het vervoer naar 24 uur per dag de feitelijke vervoerskosten niet stijgen, maar dat de totale kosten hierdoor in elke variant met f 80.000,- stijgen. Deze kostenstijging wordt veroorzaakt door een 24-uurs-bezetting van het telefonisch meldpunt. Er kan derhalve een keuze te worden gemaakt uit de volgende vervoersvarianten 1. een vervoerssysteem waarbij per persoon 111 zones per jaar beschikbaar zijn en dat van 7.00 tot 23.00 uur beschikbaar is. De kosten hiervan liggen tussen de f 883.815,- (500 deelnemers) en f 1.445.070,- (1.000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 84