16 17 Financieel meerjarenbeleid Geactualiseerde bud gettaire uitkomsten perspectiefnota (zie 2.3) Onderhoud fysieke leefomgeving Herbezetting Ombuigingen vol gens tabel A ge noemd onder 5.3 Ombuigingen vol gens tabel B ge noemd onder 5.3 Budgettair resultaat in mutaties Begrotingstekort voorgaand jaar Begrotingstekort absoluut 1997 -6,9 -1,2 -2,0 0,4 LI -8,2 (in mutaties t.o.v. voorgaand jaar x f 1 miljoen) 1998 1999 2000 na 2000 Totaal -8.2 1, -0,6 0,6 -0.3 1,5 -8.2 -6.7 1,5 -0,6 0,6 2A 3,6 -6.7 -3.1 1,8 -0,6 0,3 M 1,9 -1.2 1,5 -0,6 0,1 02 1,2 -1.2 0.0 -0,3 -3,6 -2,0 2,0 19 0,0 De incidentele begrotingstekorten worden ten laste van de Algemene Reserve gebracht. De Algemene Reserve bereikt hierdoor de ondergrens van de bandbreedte, zoals deze door de raad is aangegeven, maar herstelt zich aan het eind van de beleidsperiode en komt op f 5,9 miljoen. 3 NIEUW BELEID EN BELEIDSINTENSIVERINGEN VOORTVLOEIENDE UIT DE PERSPECTIEFNOTA 1997-2000 3.1 Algemeen Bij de vaststelling van de Perspectiefhota 1997-2000 is besloten prioriteit toe te ken nen aan werkgelegenheid en het Grote Stedenbeleid. Bij werkgelegenheid nemen acquisitie, waaronder maatregelen die een versnelde verkoop van beleidsterreinen moeten bevorderen en infrastructuur om het productiemilieu te versterken een belang rijke plaats in. Een krachtige aanpak van ons beleid betekent een intensivering van onze inspannin gen en een extra inzet van gemeentelijke middelen. Zowel structureel als incidenteel zullen extra gelden worden ingezet voor het werkgelegenheidsbeleid, de verbetering van de infrastructuur, acquisitie en andere maatregelen om een versnelde verkoop van bedrijfsterreinen te bevorderen en het Grote Stedenbeleid. Per beleidsprioriteit volgt hierna een beknopte uitwerking van de daarmee samenhan gende activiteiten. 3.2 Werkgelegenheid 3.2.1 Grondexploitatie Hemrik De uitgifte en ontwikkeling van bedrijfslocaties vervullen een centrale rol in het aan trekken van nieuwe bedrijvigheid en de verbetering van de werkgelegenheidsstruc- tuur. Voor de korte en de middellange termijn vervult de Hemrik daarin een centrale rol. Het snel kunnen uitgeven van deze bedrijfslocatie is van wezenlijk belang voor de sociaal-economische ontwikkeling van Leeuwarden. Vandaar dat het scheppen van de noodzakelijk randvoorwaarden een belangrijk aandachtsgebied is. In de Perspectiefhota 1997-2000 hebben wij geconstateerd dat de gronduitgifte van de Hemrik zich structureel op een te laag niveau bevindt. Doordat de boekwaarde een stijgende tendens vertoont in plaats van een dalende, zal bij de eindafrekening van deze grondexploitatie een groot financieel probleem ontstaan. Reden om de resterende grond sneller uit te geven. Een snellere uitgifte is ook van belang vanwege de ontwikkeling van nieuwe bedrijfs terreinen in onze omgeving. Gelet op het uitgiftepatroon in het verleden en de reikwijdte van de beschikbare (financiële) instrumenten is hiervoor een uitbreiding van de instrumenten voor de uitgifte van de Hemrik noodzakelijk. In combinatie met een versterkte acquisitie wordt eenmalig f 20 miljoen uit de reserves bestemd vnor de realisering van dit doel. Op korte termijn zal een plan van aanpak voor de intensivering van ons beleid voor de Hemrik aan de betrokken raadsadviescommissies worden voorgelegd. Elk jaar zal er een evaluatie plaatsvinden van de resultaten, die aan de raad(sadvies- commissie) wordt voorgelegd. Op basis hiervan kunnen de doelstelling en uitgangs punten eventueel worden aangepast.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 10