16
17
Financieel meerjarenbeleid
Geactualiseerde bud
gettaire uitkomsten
perspectiefnota (zie
2.3)
Onderhoud fysieke
leefomgeving
Herbezetting
Ombuigingen vol
gens tabel A ge
noemd onder 5.3
Ombuigingen vol
gens tabel B ge
noemd onder 5.3
Budgettair resultaat
in mutaties
Begrotingstekort
voorgaand jaar
Begrotingstekort
absoluut
1997
-6,9
-1,2
-2,0
0,4
LI
-8,2
(in mutaties t.o.v. voorgaand jaar x f 1 miljoen)
1998 1999 2000 na 2000 Totaal
-8.2
1,
-0,6
0,6
-0.3
1,5
-8.2
-6.7
1,5
-0,6
0,6
2A
3,6
-6.7
-3.1
1,8
-0,6
0,3
M
1,9
-1.2
1,5
-0,6
0,1
02
1,2
-1.2
0.0
-0,3
-3,6
-2,0
2,0
19
0,0
De incidentele begrotingstekorten worden ten laste van de Algemene Reserve gebracht.
De Algemene Reserve bereikt hierdoor de ondergrens van de bandbreedte, zoals deze
door de raad is aangegeven, maar herstelt zich aan het eind van de beleidsperiode en
komt op f 5,9 miljoen.
3 NIEUW BELEID EN BELEIDSINTENSIVERINGEN VOORTVLOEIENDE
UIT DE PERSPECTIEFNOTA 1997-2000
3.1 Algemeen
Bij de vaststelling van de Perspectiefhota 1997-2000 is besloten prioriteit toe te ken
nen aan werkgelegenheid en het Grote Stedenbeleid. Bij werkgelegenheid nemen
acquisitie, waaronder maatregelen die een versnelde verkoop van beleidsterreinen
moeten bevorderen en infrastructuur om het productiemilieu te versterken een belang
rijke plaats in.
Een krachtige aanpak van ons beleid betekent een intensivering van onze inspannin
gen en een extra inzet van gemeentelijke middelen. Zowel structureel als incidenteel
zullen extra gelden worden ingezet voor het werkgelegenheidsbeleid, de verbetering
van de infrastructuur, acquisitie en andere maatregelen om een versnelde verkoop van
bedrijfsterreinen te bevorderen en het Grote Stedenbeleid.
Per beleidsprioriteit volgt hierna een beknopte uitwerking van de daarmee samenhan
gende activiteiten.
3.2 Werkgelegenheid
3.2.1 Grondexploitatie Hemrik
De uitgifte en ontwikkeling van bedrijfslocaties vervullen een centrale rol in het aan
trekken van nieuwe bedrijvigheid en de verbetering van de werkgelegenheidsstruc-
tuur. Voor de korte en de middellange termijn vervult de Hemrik daarin een centrale
rol. Het snel kunnen uitgeven van deze bedrijfslocatie is van wezenlijk belang voor
de sociaal-economische ontwikkeling van Leeuwarden. Vandaar dat het scheppen van
de noodzakelijk randvoorwaarden een belangrijk aandachtsgebied is.
In de Perspectiefhota 1997-2000 hebben wij geconstateerd dat de gronduitgifte van de
Hemrik zich structureel op een te laag niveau bevindt. Doordat de boekwaarde een
stijgende tendens vertoont in plaats van een dalende, zal bij de eindafrekening van
deze grondexploitatie een groot financieel probleem ontstaan. Reden om de resterende
grond sneller uit te geven.
Een snellere uitgifte is ook van belang vanwege de ontwikkeling van nieuwe bedrijfs
terreinen in onze omgeving.
Gelet op het uitgiftepatroon in het verleden en de reikwijdte van de beschikbare
(financiële) instrumenten is hiervoor een uitbreiding van de instrumenten voor de
uitgifte van de Hemrik noodzakelijk. In combinatie met een versterkte acquisitie
wordt eenmalig f 20 miljoen uit de reserves bestemd vnor de realisering van dit doel.
Op korte termijn zal een plan van aanpak voor de intensivering van ons beleid voor
de Hemrik aan de betrokken raadsadviescommissies worden voorgelegd.
Elk jaar zal er een evaluatie plaatsvinden van de resultaten, die aan de raad(sadvies-
commissie) wordt voorgelegd. Op basis hiervan kunnen de doelstelling en uitgangs
punten eventueel worden aangepast.