24
25
Aanvullend nieuw beleid en beleidsintensiveringen
4.3.5 Gemeentearchief
Wij hebben geconstateerd dat er knelpunten zijn bij de toegankelijkheid van de ar
chiefstukken in het Gemeentearchief. Met name de ontsluiting van de archiefstukken
is in de huidige situatie zeer ondoelmatig. Het gevolg is dat er achterstanden zijn in
het onderhoud en beheer en wij mede daardoor niet aan de wettelijke verplichting
met betrekking tot de toegankelijkheid van het archief voldoen. In verband hiermee
stellen wij voor f 95.000,- beschikbaar te stellen voor de aanschaf van de benodigde
automatiseringsfaciliteiten.
5 RUIMTESCHEPPENDE MAATREGELEN
5.1 Omvang taakstelling
In hoofdstuk 2. Financieel meerjarenbeleid hebben wij het financiële beeld voor de
komende jaren geschetst. De besluitvorming rondom de Perspectiefnota 1997-2000, de
tussentijdse ontwikkelingen alsmede de in hoofdstuk 4. vermelde voorstellen inzake
ADV/LIS en intensivering onderhoud fysieke leefomgeving resulteren in de onder
staande tabel vermelde taakstelling.
In het vervolg van dit hoofdstuk doen wij u ombuigingsvoorstellen die resulteren in een
verruiming van de financiële middelen.
Omvang van de taakstelling
1998 1999 2000 na Totaal
2000
Taakstelling 1.9 0.3 2.1 0.7 A3 IA
Deze taakstelling bestaat uit twee delen. Een deel is samengesteld uit taakstellingen uit
voorgaande jaren en bedraagt ca. f2 miljoen. In de Perspectiefnota 1997-2000 was
reeds een bedrag van f 1,5 miljoen verwerkt. Daarenboven zijn nu ombuigingen gefor
muleerd ter vervanging van voorstellen tot sluiting van het zwembad
Kalverdijkje tot een bedrag van f 500.000,-.
Het overige deel is het gevolg van beleidsintensiveringen zoals besloten in het kader
van de Perspectiefnota 1997-2000 en bedraagt f3,9 miljoen.
Ter invulling van deze taakstellingen zijn ombuigingsmaatregelen geformuleerd over
eenkomstig de tabellen A. en B. Daarnaast zijn in tabel C. enkele ombuigingsvoorstel
len geformuleerd die nog nader onderzoek vergen.
5.2 Uitgangspunten ombuigingen
Bij het formuleren van de ombuigingsvoorstellen hebben wij de volgende uitgangspun
ten gehanteerd:
Efficiencyverbetering
In de Perspectiefnota 1997-2000 hebben wij er al op gewezen dat de organisatie nog
belast is met de realisering van een aantal taakstellingen in de vorm van afstoten van
taken en efficiencyverbetering. Een verdere taakstelling op de uitvoeringsorganisatie
resulteert in een onaanvaardbaar verlies aan kwaliteit.
Lastendruk
In principe zijn wij uitgegaan van het standpunt dat de ombuigingen niet resulteren in
een verhoging van de onroerende zaakbelastingen. Wel heeft aan deze begroting ten
grondslag gelegen, dat in geval er sprake is van dienstverlening, zoveel als mogelijk is
de kosten van dienstverlening in rekening worden gebracht.