26
27
Ruimtescheppende maatregelen
Inkrimpen of beëindiging van taken
In de Perspectiefnota 1997-2000 hebben wij gewezen op de lange reeks van jaren waar
in op tal van beleidsterreinen soms pijnlijke bezuinigingen hebben plaats gehad. Deson
danks zijn wij van mening dat de vernieuwing en intensivering van beleid die wij voor
staan een heldere keuze met betrekking tot onze prioriteiten en de daarmee samenhang
ende taken noodzakelijk maakt. Daarnaast zijn wij van mening dat, na het in het verle
den veelvuldig toepassen van de zogenaamde kaasschaafmethode een besparing slechts
mogelijk is door middel van het afstoten, danwel verminderen van benoemde taken. Bij
de beoordeling van onze taken zijn wij wel uitgegaan van het zoveel mogelijk in stand
houden van onze stedelijke voorzieningen binnen de aangegeven nadere prioritering
van het collegeprogramma.
Prioriteiten
De consequentie van het aanscherpen van de prioriteiten in het Collegeprogramma
1995-1998 en overig beleid, is dat bij de keuze met betrekking tot de inzet van midde
len eerste prioriteit wordt toegekend aan maatregelen die bijdragen aan de realisering
van de bij de Perspectiefnota 1997-2000 vastgestelde hoofdprioriteiten werkgelegen
heid en Grote Stedenbeleid. Deze beleidsvelden hebben wij bij de invulling van de
taakstelling ontzien. Wel is binnen deze prioritaire beleidsvelden kritisch gekeken naar
de effectiviteit van de inzet van middelen.
Tegelijkertijd betekent dit, dat aan de overige onderdelen van het gemeentelijk beleid
een lagere prioriteit wordt toegekend. Deze zijn dan ook nadrukkelijk betrokken bij de
invulling van de taakstelling.
5.3 Ombuigingsmaatregelen
De ombuigingsmaatregelen genoemd in de hierna volgende overzichten zijn gericht op
het sluitend maken van de begroting op basis van de besluitvorming Perspectief-nota
1997-2000, de tussentijdse ontwikkelingen alsmede de uitvoering van onze aanvullende
voorstellen in hoofdstuk 4.
In het overzicht A. staan de maatregelen genoemd gericht op de realisering van enige
oude taakstellingen, totaal f2,0 miljoen. Overzicht B. bevat maatregelen gericht op de
realisering van de nieuwe taakstelling ad f3,9 miljoen. Tenslotte is in overzicht C. een
opsomming gegeven van ombuigingsmaatregelen die nog nader onderzoek vergen. De
financiële effecten zijn vooralsnog p.m. geraamd.
Voor uitgebreide informatie over de inhoud van de ombuigingsvoorstellen verwijzen
wij u naar de bijlage Ombuigingen 1997-2000 bij deze ontwerp-beleidsbegroting. In
deze bijlage wordt per ombuigingsvoorstel informatie gegeven over de inhoud van de
voorgestelde maatregel, het financieel effect, de eventuele kosten voor flankerend be
leid en de planning van de uitvoering.
Ruimtescheppende maatregelen
5.3.1 Overzicht ombuigingsmaatregelen A
Nr.
maatregel
1997
1998
1999
2000
2001
1
Herstructurering dienst
Stadsbeheer
494
200
200
2
Vermindering bijdragen
DSW
100
100
100
100
100
3
Interne post verzorging
12
4
Inleveren wethouders
zetel
55
55
5
Verbetering cashmanage-
ment
250
250
TOTAAL
362
649
605
300
100
5.3.2 Overzicht ombuigingsmaatregelen B
Nr.
maatregel
1997
1998
1999
2000
2001
1
Temporisering opheffen
rente reserves
78
156
156
156
156
2
Ouderschapsverlof
50
3
Kostendekkend maken
van artikel 19 leges
30
4
Verkleining gemeentelij
ke storting in het fonds
stadsvernieuwing
100
5
Exploitatie cultuurgron
den
170
6
Risicofonds aanschrij-
vingsbeleid
28
7
Taak milieuvoorlichting
dekken uit afvalstoffen
heffing, rioolretributie en
hondenbelasting
125
8
Verlaging kostenniveau
regionale samenwerking
50
50
9
Investeringsplan stadsge
west
160