38 39 Bijlage 1 Omschrijving 1996/1997 1998 1999 2000 Stadsbeheer 89. doorwerking mee- en tegen vallers rekening 1995 20 90. correctie doorberekening kapitaallasten investeringen 110 103 - SUBTOTAAL 20 110 103 - Recapitulatie Dienst 1996/1997 1998 1999 2000 Welzijn 1034 - 92 214 74 Stedelijke Werkvoorziening 35 192 - 6 Brandweer 5 - 64 15 - 11 Stadsbeheer 20 110 103 - Stadsontwikkeling Milieu 55 44 - 0 214 Algemene Zaken/ Concem/bedrij fs voering 140 183 - 72 - 218 TOTAAL MEE- EN TEGENVALLERS 789 - 153 - 30 517 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 694 1083 - 965 - 1045 - TOTAAL GENERAAL 95 - 1236 - 935 - 528 - Toelichting voornaamste mee- en tegenvallers 1. Dit betreft een correctie op de verwerking van de taakstelling van f28.000,- op vervoer schoolkinderen. Betreffende post was zowel in het Beleidsplan 1996-1999 en als structurele meevaller in de Bestuursrapportage 1995-11 (dus in de Perspec tiefnota '97) opgenomen. 2. Uw raad heeft besloten dat de wachtgelden in verband met de beëindiging van het PMZW ten laste gebracht moeten worden van de middelen voor flankerend beleid welzijnsinstellingen en dus niet ten laste van het werkgelegenheidsfonds. De middelen voor flankerend beleid welzijnsinstellingen zijn hiervoor echter onvoldoende. 3. Als gevolg van een daling van de rijksbijdrage daalt ook de gemeentelijke bijdrage. 4. Het college heeft op 4 juni jl. besloten, dat de hier onder punt 3 genoemde besparing op de middelen van de schoolbegeleidingsdienst moeten worden ingezet ten behoeve van de oplossing van knelpunten op personeel gebied bij de sector Onderwijs. Bijlage I 5. De koppeling tussen de begroting DSB enerzijds en Welzijn anderzijds is ver stoord geraakt. De hogere uitgaven voor het schoolzwemmen zijn een gevolg van de invoering van groepstarieven (in plaats van per leerling) op basis van de reële instructiekosten, terwijl daarnaast de tarieven extra zijn verhoogd als gevolg van herwaarderingsbesluiten. 6. Kap haallasten vallen ondermeer vrij als gevolg van de verkoop van panden. Voorts ontstaat vrijval in verband met afgeschreven automatiseringsprogramma- tuur. 10. De vervanging van verwarmingsketels museum Princessehof stond aanvankelijk gepland voor het jaar 1998. Inmiddels is gebleken dat vervanging niet langer uitgesteld kan worden. 11. In het kader van wijzigingen rijksbeleid zorginstellingen is aan Deloitte Touche opdracht tot onderzoek verstrekt omtrent eventuele financiële consequen ties privatisering MCL. Naar verwachting zal de rapportage medio september 1996 gereed zijn. Een eventuele tegenvaller ramen wij voorshands op p.m. 13. De begroting is aangepast aan de cijfers zoals die reeds gedurende een aantal jaren uit de jaarrekening blijken. Het gaat hier om een tweetal posten: - kosten extra medische taken regio f 50.000,- - - vergoeding voor adviezen en visites Sociale Dienst f 31.000,- per saldo dus een nadeel van f 19.000,- - 14. Als gevolg van de decentralisatie van het rijksbeleid met betrekking tot de kin deropvang is de rijksbijdrage ten behoeve van de kinderopvang overgeheveld naar de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Daarbij wordt een efficiencykorting toegepast, omdat het Rijk er vanuit gaat, dat gemeenten deze taak efficiënter kunnen uitvoeren. De tegenvaller ad f 444.000,- kan tot een bedrag van f 128.000,- teruggebracht worden. 18. Als gevolg van ondermeer hogere verhaalsinkomsten alsmede een geringe daling van het gemiddelde uitkeringsbedrag ontstaat een structureel voordeel van f 101.000,- op de nABW uitkeringen. 20. Dit nadeel heeft betrekking op de kosten van herplaatsingskandidaten welke als gevolg van de privatisering van de Frieslandhal ten laste van de gemeente komen. 22. In de Perspectiefnota 1996 is ten behoeve van de verzelfstandiging van ASBO een bedrag van f715.000,- beschikbaar gesteld. Dit bedrag loopt geleidelijk terug. In het jaar 2000 is de bijdrage dan nihil en wordt de oorspronkelijke taakstelling 1994-97 gerealiseerd. 23. Betreft enerzijds hogere kosten van verzekeringen en belastingen (f 101.000,-). 24. Door het G.C.O./Rijk is een bijdrage geclaimd voor wachtgeldverplichtingen voortvloeiende uit het volledig opheffen van het aanvullend pakket dat door onze gemeente werd afgenomen. In de herwaardering 1994-1997 is hebben wij hier na ampele afweging geen rekening mee gehouden. 25. In het kader van de decentralisatie van het onderwijsbeleid op grond van de rijksnota "Lokaal Onderwijsbeleid" (juni 1995) zal de regering m.i.v. 1 januari 1997 een groot aantal onderwijstaken aan de gemeenten overdragen. Het gaat daarbij om taken van de gemeenten als lokale overheid. Om deze extra taken te kunnen uitvoeren is, na aftrek van de door het rijk beschikbaar gestelde gelden en de door de sector Onderwijs in te zetten middelen, incidenteel f 415.000,- en structureel f 165.000,- extra nodig.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 21