38
39
Bijlage 1
Omschrijving
1996/1997
1998
1999
2000
Stadsbeheer
89. doorwerking mee- en tegen
vallers rekening 1995
20
90. correctie doorberekening
kapitaallasten investeringen
110
103 -
SUBTOTAAL
20
110
103 -
Recapitulatie
Dienst
1996/1997
1998
1999
2000
Welzijn
1034 -
92
214
74
Stedelijke Werkvoorziening
35
192 -
6
Brandweer
5 -
64
15 -
11
Stadsbeheer
20
110
103 -
Stadsontwikkeling Milieu
55
44 -
0
214
Algemene Zaken/
Concem/bedrij fs voering
140
183 -
72 -
218
TOTAAL MEE- EN TEGENVALLERS
789 -
153 -
30
517
Algemene uitkering
uit het gemeentefonds
694
1083 -
965 -
1045 -
TOTAAL GENERAAL
95 -
1236 -
935 -
528 -
Toelichting voornaamste mee- en tegenvallers
1. Dit betreft een correctie op de verwerking van de taakstelling van f28.000,- op
vervoer schoolkinderen. Betreffende post was zowel in het Beleidsplan 1996-1999
en als structurele meevaller in de Bestuursrapportage 1995-11 (dus in de Perspec
tiefnota '97) opgenomen.
2. Uw raad heeft besloten dat de wachtgelden in verband met de beëindiging van
het PMZW ten laste gebracht moeten worden van de middelen voor flankerend
beleid welzijnsinstellingen en dus niet ten laste van het werkgelegenheidsfonds.
De middelen voor flankerend beleid welzijnsinstellingen zijn hiervoor echter
onvoldoende.
3. Als gevolg van een daling van de rijksbijdrage daalt ook de gemeentelijke
bijdrage.
4. Het college heeft op 4 juni jl. besloten, dat de hier onder punt 3 genoemde
besparing op de middelen van de schoolbegeleidingsdienst moeten worden ingezet
ten behoeve van de oplossing van knelpunten op personeel gebied bij de sector
Onderwijs.
Bijlage I
5. De koppeling tussen de begroting DSB enerzijds en Welzijn anderzijds is ver
stoord geraakt. De hogere uitgaven voor het schoolzwemmen zijn een gevolg van
de invoering van groepstarieven (in plaats van per leerling) op basis van de reële
instructiekosten, terwijl daarnaast de tarieven extra zijn verhoogd als gevolg van
herwaarderingsbesluiten.
6. Kap haallasten vallen ondermeer vrij als gevolg van de verkoop van panden.
Voorts ontstaat vrijval in verband met afgeschreven automatiseringsprogramma-
tuur.
10. De vervanging van verwarmingsketels museum Princessehof stond aanvankelijk
gepland voor het jaar 1998. Inmiddels is gebleken dat vervanging niet langer
uitgesteld kan worden.
11. In het kader van wijzigingen rijksbeleid zorginstellingen is aan Deloitte
Touche opdracht tot onderzoek verstrekt omtrent eventuele financiële consequen
ties privatisering MCL. Naar verwachting zal de rapportage medio september
1996 gereed zijn. Een eventuele tegenvaller ramen wij voorshands op p.m.
13. De begroting is aangepast aan de cijfers zoals die reeds gedurende een aantal
jaren uit de jaarrekening blijken.
Het gaat hier om een tweetal posten:
- kosten extra medische taken regio f 50.000,- -
- vergoeding voor adviezen en visites Sociale Dienst f 31.000,-
per saldo dus een nadeel van f 19.000,- -
14. Als gevolg van de decentralisatie van het rijksbeleid met betrekking tot de kin
deropvang is de rijksbijdrage ten behoeve van de kinderopvang overgeheveld naar
de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Daarbij wordt een efficiencykorting
toegepast, omdat het Rijk er vanuit gaat, dat gemeenten deze taak efficiënter
kunnen uitvoeren. De tegenvaller ad f 444.000,- kan tot een bedrag van
f 128.000,- teruggebracht worden.
18. Als gevolg van ondermeer hogere verhaalsinkomsten alsmede een geringe daling
van het gemiddelde uitkeringsbedrag ontstaat een structureel voordeel van
f 101.000,- op de nABW uitkeringen.
20. Dit nadeel heeft betrekking op de kosten van herplaatsingskandidaten welke als
gevolg van de privatisering van de Frieslandhal ten laste van de gemeente komen.
22. In de Perspectiefnota 1996 is ten behoeve van de verzelfstandiging van ASBO
een bedrag van f715.000,- beschikbaar gesteld. Dit bedrag loopt geleidelijk
terug.
In het jaar 2000 is de bijdrage dan nihil en wordt de oorspronkelijke taakstelling
1994-97 gerealiseerd.
23. Betreft enerzijds hogere kosten van verzekeringen en belastingen (f 101.000,-).
24. Door het G.C.O./Rijk is een bijdrage geclaimd voor wachtgeldverplichtingen
voortvloeiende uit het volledig opheffen van het aanvullend pakket dat door onze
gemeente werd afgenomen. In de herwaardering 1994-1997 is hebben wij hier na
ampele afweging geen rekening mee gehouden.
25. In het kader van de decentralisatie van het onderwijsbeleid op grond van de
rijksnota "Lokaal Onderwijsbeleid" (juni 1995) zal de regering m.i.v. 1 januari
1997 een groot aantal onderwijstaken aan de gemeenten overdragen. Het gaat
daarbij om taken van de gemeenten als lokale overheid. Om deze extra taken te
kunnen uitvoeren is, na aftrek van de door het rijk beschikbaar gestelde gelden en
de door de sector Onderwijs in te zetten middelen, incidenteel f 415.000,- en
structureel f 165.000,- extra nodig.