157
Ri sicoparagraaf Sociale Zaken
Kwi j tscheldingsbeleid
De gebruikmaking van de mogelijkheid tot verruiming van het
kwijtscheldingsbeleid gaat gepaard met het risico dat er een
stijging zal plaatsvinden van het aantal gehonoreerde kwijt-
scheldingsverzoeken. Het risico heeft echter alleen betrekking op de
kwijtschelding voor wat betreft onroerende-zaakbelasting. Door de
politiek moet hier een keuze gemaakt worden (In februari neemt de
raad een besluit omtrent het minimabeleid.)
Bijzondere bijstandsverlening
Met de invoering van de nABW per 1 januari 1996 vallen een aantal
kostencomponenten, welke voorheen als "algemene bijstand" konden
worden beschouwd, thans onder de "Bijzondere bijstandsverlening". De
belangrijkste verschuivingen zijn de woonkostentoeslagen, premies
particuliere ziektekostenverzekering en de toeslagen in bijzondere
situaties op landelijke normen voor personen van 18-21 jaar. In dit
verband vindt er tevens een herschikking van middelen van algemeen
naar bijzondere bijstand plaats. Daarnaast wordt vanaf 1996 voor
onze gemeente een bedrag van f 289.000,00 aan het gemeentefonds
toegevoegd ten behoeve van apparaatskosten en de bijzondere
bijstand. Voor 1997 en 1998 is dat f 587.000,00. Voorts kunnen in
1996 de meerkosten inzake deze overheveling nog bij het Rijk
gedeclareerd worden. Vanaf 1997 komen deze kosten geheel voor
rekening van de gemeente. In hoeverre het budget voor de "bijzondere
bijstand" in de toekomst toereikend zal zijn is thans moeilijk te
beantwoorden. Verwacht mag worden dat één en ander nadelige
financiële consequenties zal hebben.
Geraamde uitkeringsbedragen
De geraamde uitkeringsbedragen zijn onder anderen gebaseerd op het
verwachte gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden en het verwachte
gemiddeld uitkeringsbedrag. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerech
tigden is sterk afhankelijk van de economische situatie c.q. de
ontwikkeling van de werkgelegenheid terwijl de hoogte van het
gemiddeld uitkeringsbedrag o.a. beïnvloed wordt door politieke
besluitvorming hieromtrent. Hierdoor is altijd een dubbel latent
risico aanwezig ten aanzien van de hoogte van de totale uitkeringen
op jaarbasis.
Bijdragebesluit Wet op de Bejaardenoorden
Naar verwachting wordt per 1 januari 1997 de financiering van de
bejaardenoorden naar de AWBZ overgeheveld. Hiermee vervalt de taak
van de gemeente op grond van het Bijdragebesluit Wet op de
Bejaardenoorden (WBO) de eigen bijdrage van de bewoners van
bejaardenoorden vast te stellen en te innen. Publicatie van de
Overgangswet bejaardenoorden, waarin een en ander is geregeld, wordt
elk moment in het Staatsblad verwacht.
Het Kabinet heeft op advies van de Raad van de gemeentefinancien
besloten dat met het wegvallen van deze taak f 50 miljoen gefaseerd