157 Ri sicoparagraaf Sociale Zaken Kwi j tscheldingsbeleid De gebruikmaking van de mogelijkheid tot verruiming van het kwijtscheldingsbeleid gaat gepaard met het risico dat er een stijging zal plaatsvinden van het aantal gehonoreerde kwijt- scheldingsverzoeken. Het risico heeft echter alleen betrekking op de kwijtschelding voor wat betreft onroerende-zaakbelasting. Door de politiek moet hier een keuze gemaakt worden (In februari neemt de raad een besluit omtrent het minimabeleid.) Bijzondere bijstandsverlening Met de invoering van de nABW per 1 januari 1996 vallen een aantal kostencomponenten, welke voorheen als "algemene bijstand" konden worden beschouwd, thans onder de "Bijzondere bijstandsverlening". De belangrijkste verschuivingen zijn de woonkostentoeslagen, premies particuliere ziektekostenverzekering en de toeslagen in bijzondere situaties op landelijke normen voor personen van 18-21 jaar. In dit verband vindt er tevens een herschikking van middelen van algemeen naar bijzondere bijstand plaats. Daarnaast wordt vanaf 1996 voor onze gemeente een bedrag van f 289.000,00 aan het gemeentefonds toegevoegd ten behoeve van apparaatskosten en de bijzondere bijstand. Voor 1997 en 1998 is dat f 587.000,00. Voorts kunnen in 1996 de meerkosten inzake deze overheveling nog bij het Rijk gedeclareerd worden. Vanaf 1997 komen deze kosten geheel voor rekening van de gemeente. In hoeverre het budget voor de "bijzondere bijstand" in de toekomst toereikend zal zijn is thans moeilijk te beantwoorden. Verwacht mag worden dat één en ander nadelige financiële consequenties zal hebben. Geraamde uitkeringsbedragen De geraamde uitkeringsbedragen zijn onder anderen gebaseerd op het verwachte gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden en het verwachte gemiddeld uitkeringsbedrag. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerech tigden is sterk afhankelijk van de economische situatie c.q. de ontwikkeling van de werkgelegenheid terwijl de hoogte van het gemiddeld uitkeringsbedrag o.a. beïnvloed wordt door politieke besluitvorming hieromtrent. Hierdoor is altijd een dubbel latent risico aanwezig ten aanzien van de hoogte van de totale uitkeringen op jaarbasis. Bijdragebesluit Wet op de Bejaardenoorden Naar verwachting wordt per 1 januari 1997 de financiering van de bejaardenoorden naar de AWBZ overgeheveld. Hiermee vervalt de taak van de gemeente op grond van het Bijdragebesluit Wet op de Bejaardenoorden (WBO) de eigen bijdrage van de bewoners van bejaardenoorden vast te stellen en te innen. Publicatie van de Overgangswet bejaardenoorden, waarin een en ander is geregeld, wordt elk moment in het Staatsblad verwacht. Het Kabinet heeft op advies van de Raad van de gemeentefinancien besloten dat met het wegvallen van deze taak f 50 miljoen gefaseerd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 233