42 43 Bijlage 1 De mee- en tegenvallers zijn als volgt te specificeren: FV-wet '84 - accressen 1122 544 - 8 224 - ontwikkeling uitk.basis 112 - 172 - 368 - 350 - sociale structuur 192 145 - - hogere reserv. inflatie 320 - 271 - 368 - 365 - meer woningen/inwoners 135 - 102 - afkoopsom herz. FV-wet 96 - 96 - 96 - 96 - vrijval te hoge reser vering inflatie '95/'96 1631 - diversen 9 - 18 - 56 - 1 2273 1144 - 880 - 1036 doorwerkine herverdeling - bijstand/soc.structuur 198 - 238 82 - idem (vervallen groei banenpool) 440 - - lager effect groei woningen/inwoners 661 - 317 - 279 - 248 - afroming groei ozb 568 - 303 - 303 - 303 - effect op accressen/ont wikkeling uitkeringsbasis 393 497 518 733 - effecten div.verdeelmaatst. 195 54 - 103 - 191 1279 - 61 85 - 9 wijziging definitie slechte bodem - stelpost aanpassing ver fijningsuitkering slechte bodemsgesteldheid 300_- Totaal 694 1083 - 965 - 1045 - Het effect aan accressen houdt verband met de ontwikkeling van de rijksbegroting. Indien de gemeenten sneller groeien, ontstaat een tekort dat evenredig over de ge meenten wordt omgeslagen. De sociale structuur houdt met name verband met de in de begroting dienst Welzijn veronderstelde aantallen uitkeringen. Uit het zgn. integrale accres moet vanaf 1995 de inflatie bekostigd worden. In de circulaire van 7 juni 1996 wordt aangegeven dat met hogere algemene loon- en prijsstijgingen rekening moet worden gehouden. De gemeenten die meer dan 25% nadeel op de herverdeling hebben, ontvangen in het jaar 2000 een afkoopsom. In het jaar 2001 vallen deze middelen weer vrij. De nominale loonsomstijging 1995 en de algemene prijsstijging 1995 zijn lager dan bij de ramingen 1996-1999 is verondersteld. Hierdoor valt f285.000,- vrij. In de begroting 1997 is over het jaar 1996 een nominale loonsomstijging en een alge mene prijsstijging verondersteld van 2,0 resp. 2,2 Nu de werkelijke stijging ver moedelijk beperkt blijft tot 0,4 resp. 2,0 behoeft f 1.346.000,- minder gereserveerd te worden. Bijlage I Onder de nieuwe verdeelmaatstaven wordt de na-ijling van het aantal uitkeringsgevai- len beperkt. De aantallen WSW, JWG en Banenpools spelen in de nieuwe verdeel maatstaven geen rol meer. Een geraamde groei van het aantal banenpolers, leidt derhalve tot een tegenvaller. In de nieuwe verdeelmaatstaven wordt met anderssoortige tarieven gewerkt. Zo is er geen sprake meer van verschillende schijven (met hogere tarieven) in de woningvoor raad. Het effect van een jaarlijkse toename wordt derhalve minder. Omdat onze uitkering op grond van de herverdeling met f 10.680.000.000,- zal toene men, werken de accressen ook gunstiger door. In de nieuwe systematiek zijn de effec ten wegens ontwikkeling uitkeringsbasis niet meer expliciet te volgen. Deze verbete ring gaat voor een deel teniet omdat de groei van de ozb-capaciteit tot 80 (wonin gen) resp. 70% (niet-woningen) op basis van een tarief van f 15,63 per f 5.000,- waarde, wordt afgeroomd. Er valt niet af te leiden in welke mate wij revenuen genie ten uit de groei van de belastingcapaciteit elders. De door de 2e Kamer op het Wetsvoorstel aangebrachte amendementen hebben voor ons de volgende consequenties gehad: - lage inkomens 15.260 x f24,- f 366.240,- - uitkeringsgerechtigden 6.066 x f -99,- - 600.534,- - - woningen 43.548 x f -79,62 - 3.467.292,- - f3.701.586,- - na vermenigvuldiging met uitkeringsfactor - 3.982.000,- - - minder afroming ozb-capaciteit - 5.221.000.- Totaal effect amendementen f 1.239.000,- In de berekening van de herverdeeleffecten is tevens een herijking begrepen van de definitie 'woonruimten'. Voor de gemeente Leeuwarden betekent dit per 1.1.1995 845 meer. Er van uitgaande dat dit landelijk gezien globaal alleen tot verschuivingen heeft geleid, heeft dit geleid tot een verbetering van de herverdeling van rond f 300.000,- (dit bedrag vormt een onderdeel van het bedrag ad f 10,68 miljoen). Door het Rijk wordt een andere definitie toegepast van het begrip slechte bodem. Perspublicaties van 24 augustus 1996 blijken nog enigszins voorbarig te zijn, omdat nog geen beslissing is genomen omtrent de wijze waarop de wijzigingen zullen door werken in de verdeelmaatstaven. Niettemin lijkt het ons gewenst vooralsnog met een tegenvaller van f 300.000,- rekening te houden. Afhankelijk van het tijdstip van be sluit vorming kan deze wellicht enige vertraging ondervinden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 23