42
43
Bijlage 1
De mee- en tegenvallers zijn als volgt te specificeren:
FV-wet '84
- accressen
1122
544 -
8
224
- ontwikkeling uitk.basis
112 -
172 -
368 -
350
- sociale structuur
192
145 -
- hogere reserv. inflatie
320 -
271 -
368 -
365
- meer woningen/inwoners
135 -
102
- afkoopsom herz. FV-wet
96 -
96 -
96 -
96
- vrijval te hoge reser
vering inflatie '95/'96
1631
- diversen
9 -
18 -
56 -
1
2273
1144 -
880 -
1036
doorwerkine herverdeling
- bijstand/soc.structuur
198 -
238
82
- idem (vervallen groei
banenpool)
440 -
- lager effect groei
woningen/inwoners
661 -
317 -
279 -
248
- afroming groei ozb
568 -
303 -
303 -
303
- effect op accressen/ont
wikkeling uitkeringsbasis
393
497
518
733
- effecten div.verdeelmaatst.
195
54 -
103 -
191
1279 -
61
85 -
9
wijziging definitie slechte
bodem
- stelpost aanpassing ver
fijningsuitkering slechte
bodemsgesteldheid 300_-
Totaal 694 1083 - 965 - 1045 -
Het effect aan accressen houdt verband met de ontwikkeling van de rijksbegroting.
Indien de gemeenten sneller groeien, ontstaat een tekort dat evenredig over de ge
meenten wordt omgeslagen.
De sociale structuur houdt met name verband met de in de begroting dienst Welzijn
veronderstelde aantallen uitkeringen. Uit het zgn. integrale accres moet vanaf 1995 de
inflatie bekostigd worden. In de circulaire van 7 juni 1996 wordt aangegeven dat met
hogere algemene loon- en prijsstijgingen rekening moet worden gehouden.
De gemeenten die meer dan 25% nadeel op de herverdeling hebben, ontvangen in het
jaar 2000 een afkoopsom. In het jaar 2001 vallen deze middelen weer vrij.
De nominale loonsomstijging 1995 en de algemene prijsstijging 1995 zijn lager dan
bij de ramingen 1996-1999 is verondersteld. Hierdoor valt f285.000,- vrij.
In de begroting 1997 is over het jaar 1996 een nominale loonsomstijging en een alge
mene prijsstijging verondersteld van 2,0 resp. 2,2 Nu de werkelijke stijging ver
moedelijk beperkt blijft tot 0,4 resp. 2,0 behoeft f 1.346.000,- minder gereserveerd
te worden.
Bijlage I
Onder de nieuwe verdeelmaatstaven wordt de na-ijling van het aantal uitkeringsgevai-
len beperkt. De aantallen WSW, JWG en Banenpools spelen in de nieuwe verdeel
maatstaven geen rol meer. Een geraamde groei van het aantal banenpolers, leidt
derhalve tot een tegenvaller.
In de nieuwe verdeelmaatstaven wordt met anderssoortige tarieven gewerkt. Zo is er
geen sprake meer van verschillende schijven (met hogere tarieven) in de woningvoor
raad. Het effect van een jaarlijkse toename wordt derhalve minder.
Omdat onze uitkering op grond van de herverdeling met f 10.680.000.000,- zal toene
men, werken de accressen ook gunstiger door. In de nieuwe systematiek zijn de effec
ten wegens ontwikkeling uitkeringsbasis niet meer expliciet te volgen. Deze verbete
ring gaat voor een deel teniet omdat de groei van de ozb-capaciteit tot 80 (wonin
gen) resp. 70% (niet-woningen) op basis van een tarief van f 15,63 per f 5.000,-
waarde, wordt afgeroomd. Er valt niet af te leiden in welke mate wij revenuen genie
ten uit de groei van de belastingcapaciteit elders.
De door de 2e Kamer op het Wetsvoorstel aangebrachte amendementen hebben voor
ons de volgende consequenties gehad:
- lage inkomens 15.260 x f24,- f 366.240,-
- uitkeringsgerechtigden 6.066 x f -99,- - 600.534,- -
- woningen 43.548 x f -79,62 - 3.467.292,- -
f3.701.586,- -
na vermenigvuldiging met uitkeringsfactor - 3.982.000,- -
- minder afroming ozb-capaciteit - 5.221.000.-
Totaal effect amendementen f 1.239.000,-
In de berekening van de herverdeeleffecten is tevens een herijking begrepen van de
definitie 'woonruimten'. Voor de gemeente Leeuwarden betekent dit per 1.1.1995 845
meer. Er van uitgaande dat dit landelijk gezien globaal alleen tot verschuivingen heeft
geleid, heeft dit geleid tot een verbetering van de herverdeling van rond f 300.000,-
(dit bedrag vormt een onderdeel van het bedrag ad f 10,68 miljoen).
Door het Rijk wordt een andere definitie toegepast van het begrip slechte bodem.
Perspublicaties van 24 augustus 1996 blijken nog enigszins voorbarig te zijn, omdat
nog geen beslissing is genomen omtrent de wijze waarop de wijzigingen zullen door
werken in de verdeelmaatstaven. Niettemin lijkt het ons gewenst vooralsnog met een
tegenvaller van f 300.000,- rekening te houden. Afhankelijk van het tijdstip van be
sluit vorming kan deze wellicht enige vertraging ondervinden.