44 45 Bijlage 2 Risicoparagraaf bij de begroting Op grond van artikel 13 van de comptabiliteitsvoorschriften geldt vanaf 1995 de verplichting om bij de financiële documenten, zoals begroting, meerjaren-perspectief- nota e.d. inzicht te geven in de financiële risico's die de gemeente loopt. Om voor de dienst een kader te scheppen welke onderdelen wel/niet in de risicoparagraaf ge noemd moeten worden, zijn de navolgende criteria gehanteerd, zoals die in de wet zijn opgenomen. Gevolgen onzeker omvang onzeker doch taxeerbaar omvang onzeker niet taxeerbaar omvang bekend Gevolgen zeker omvang onzeker doch taxeerbaar omvang onzeker niet taxeerbaar omvang bekend voorziening risicoparagraaf voorziening voorziening risicoparagraaf raming opnemen in exploitatie Hiervoor zijn de criteria voor risico's in grote lijnen weergegeven. Naast het via de balans (jaarrekening 1995) en de begroting 1997 gegeven beeld is het belangrijk, dat op hoofdlijnen de risico's in beeld worden gebracht die van invloed (kunnen) zijn voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Risico's welke samenhangen met de nor male bedrijfsvoering zijn niet opgenomen. 1. Onderhoud Het onderhoud aan kunstwerken (bruggen, viaducten enz.), verhardingen, oeververde diging, vijverpartijen e.d. zal in de komende periode een aanzienlijk groter bedrag kunnen vergen dan hiervoor in de begroting aan middelen is opgenomen (indicatie: raming vlg. rapportage ruim 18 miljoen in de ramingen is opgenomen 5x f 0,6 milj). Evenzo geldt voor de gebouwen dat voor de jaarlijkse extra onderhoudsbehoefte ad j 2,8 min. f 0,5 min. aan middelen is geraamd. De onucrkende achterstand in (reser vering voor) onderhoud wordt dan ook slechts in zeer beperkte mate ingelopen. 2. Personeelskosten afvalinzameling De toekomstige wettelijke eisen welke grenzen stellen aan de belastbaarheidsduur en leeftijden van de inzamelaars van huishoudelijke- en bedrijfsafvalstoffen zullen de inzamelkosten doen toe nemen. De wijze waarop en de mate waarin deze finan ciële effecten via de tarieven kunnen worden verhaald, valt nog niet te overzien. 3. Herstructurering Voor de herstructurering van de dienst Stadsbeheer zijn binnen de herwaarderings- voorstellen financiële middelen vrijgemaakt. Bijlage 2 De verdere inkrimping van de gemeentelijke organisatie kan financiële gevolgen heb ben voor de wachtgeld/VUT regelingen indien daarvoor niet vroegtijdig voorzienin gen voor worden getroffen. Verdere inkrimping kan ook gevolgen hebben voor de mogelijke leegstand van het Stadskantoor indien de landelijke trend van leegstand van kantoorgebouwen zich voortzet. 4. Regio Het opheffen van de regio en de externe secretariaten zal wachtgeldaanspraken tot gevolg hebben, waaruit voor de gemeente aanzienlijke financiële verplichtingen kun nen voortvloeien. 5. Bodemverontreiniging Binnen de gemeente is bodemvervuiling aanwezig op een aanzienlijk aantal plaatsen. De risico's, waar de gemeente aansprakelijk voor kan worden gesteld, nemen toe. De gemeente moet per locatie f 100.000,- plus TA% betalen. De totale lasten voor de gemeente zijn nog onbekend. Dit moet nog nader worden uitgewerkt. 6. Garantie geldleningen De gemeente heeft zich garant gesteld voor aan woningbouwcorporaties, een aantal welzijns- en gezondheidsinstellingen (o.m. MCL) verstrekte geldleningen. Hierop wordt een zeker risico gelopen. 7. Brandweer In de komende jaren zullen de kosten van de vrijwilligers kunnen toenemen ten ge volge van toenemende verzekeringspremies, verhaal van loonderving en consignatie vergoedingen. De komende tijd zullen wij geconfronteerd worden met te nemen maatregelen in verband met Milieuzorg en Arbeidsomstandigheden. In het kader van het project versterking Brandweer is men bezig de drie (brand weerregio's samen te voegen. De organisaties van de Gemeentelijke- en Regionale Brandweer zijn dermate nauw met elkaar verbonden dat op dit moment niet kan wor den aangegeven wat de financiële consequenties van een scheiding zullen zijn. 8. Sociale Werkvoorziening Een aantal variabelen speelt een rol die een betrouwbare schatting van de financiële consequenties van de ADV en de herbezetting in de weg staan. In dit verband kunnen worden genoemd de mate waarin als gevolg van niet volledige herbezetting anders dan bij de overige diensten sprake is van produktieverlies, mogelijke aanloopfficties bij de invoering van de te kiezen vorm van flexibilisering, de uiteindelijke consequen ties van de herbezetting voor het te ontvangen rijksbudget en de mate waarin tot herbezetting van het ambtenarenbestand kan worden over gegaan. Een optimale her bezetting van de ondersteunende ambtelijke functies is evenwel een noodzaak om de negatieve consequenties van de ADV bij de SW-populatie voor de DSW tot een mini mum te beperken en het optimale resultaat te halen ui' de beoogde flexibilisering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 24