199 RISICOPARAGRAAF 1 VASTGOED BEHEER Bedrijfsplan Onroerende Zaken In het le kwartaal van 1996 is door buro "Oranjewoud" de onderhoudssituatie van het gemeentelijk gebouwenbezit in beeld gebracht, met daarbij een raming van de benodigde middelen voor het wegwerken van het achterstallig onderhoud. In de Perspectiefnota '97 is deze kostenraming opgenomen; daarnaast is een globale kostenraming opgenomen voor vervangen/repareren van technische installaties, eventuele sloop van gebouwen en/of het verwijderen van asbest. Vervolgens zal nu een soortgelijke inspectie uitgevoerd dienen te worden naar de onderhoudstoestand van deze (technische) installaties en een inventarisatie worden gemaakt van (te verwijderen) asbest. Een globale inschatting van' de omvang van dit risico in 1997 is momenteel niet te maken Met de organisatorische inbedding van de afdeling Vastgoedbeheer, d.w.z. de overheveling van Welzijn naar Algemene Zaken is inmiddels een begin gemaakt; daarbij dient rekening te worden gehouden met een aantal variabele 'frictie-kosten. Het gaat daarbij enerzijds om eenmalige posten voor verhuizing van de afdeling, het voor een periode van +/- een half jaar aantrekken van tijde lijk personeel en aanpassingen op automatiseringsgebied, globaal geraamd op een bedrag van totaal f 80.000,- anderzijds zijn structurele bedragen benodigd voor extra huisvestingskosten en voor toe te rekenen ondersteuning van P&O en Financien, voorshands globaal geraamd op respectievelijk ad f 48.000,- en ad f 100.000,- Harmonie De financiële afwikkeling van de 'nieuwbouw Harmonie' wordt eerst mogelijk als de lopende arbitrages tot een uitspraak komen. Gezien de complexiteit van de materie en de langdurige procedures is afronding in 1996 onwaar schijnlijk; derhalve blijft het uiteindelijke financiële resultaat zolang onzeker.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 254