199
RISICOPARAGRAAF 1 VASTGOED BEHEER
Bedrijfsplan Onroerende Zaken
In het le kwartaal van 1996 is door buro "Oranjewoud" de onderhoudssituatie
van het gemeentelijk gebouwenbezit in beeld gebracht, met daarbij een
raming van de benodigde middelen voor het wegwerken van het achterstallig
onderhoud. In de Perspectiefnota '97 is deze kostenraming opgenomen;
daarnaast is een globale kostenraming opgenomen voor vervangen/repareren
van technische installaties, eventuele sloop van gebouwen en/of het
verwijderen van asbest.
Vervolgens zal nu een soortgelijke inspectie uitgevoerd dienen te worden
naar de onderhoudstoestand van deze (technische) installaties en een
inventarisatie worden gemaakt van (te verwijderen) asbest. Een globale
inschatting van' de omvang van dit risico in 1997 is momenteel niet te
maken
Met de organisatorische inbedding van de afdeling Vastgoedbeheer, d.w.z. de
overheveling van Welzijn naar Algemene Zaken is inmiddels een begin
gemaakt; daarbij dient rekening te worden gehouden met een aantal variabele
'frictie-kosten.
Het gaat daarbij enerzijds om eenmalige posten voor verhuizing van de
afdeling, het voor een periode van +/- een half jaar aantrekken van tijde
lijk personeel en aanpassingen op automatiseringsgebied, globaal geraamd op
een bedrag van totaal f 80.000,- anderzijds zijn structurele bedragen
benodigd voor extra huisvestingskosten en voor toe te rekenen ondersteuning
van P&O en Financien, voorshands globaal geraamd op respectievelijk ad f
48.000,- en ad f 100.000,-
Harmonie
De financiële afwikkeling van de 'nieuwbouw Harmonie' wordt eerst mogelijk
als de lopende arbitrages tot een uitspraak komen. Gezien de complexiteit
van de materie en de langdurige procedures is afronding in 1996 onwaar
schijnlijk; derhalve blijft het uiteindelijke financiële resultaat zolang
onzeker.