266 267 worden beschouwd, thans onder de "Bijzondere bijstandsverlening". De belangrijkste verschuivingen zijn de woonkostentoeslagen, premies particuliere ziektekostenverzekering en de toeslagen in bijzondere situaties op landelijke normen voor personen van 18-21 jaar. In dit verband vindt er tevens een herschikking van middelen van algemeen naar bijzondere bijstand plaats. Daarnaast wordt vanaf 1996 voor onze gemeente een bedrag van f 289.000,00 aan het gemeentefonds toegevoegd ten behoeve van apparaatskosten en de bijzondere bijstand. Voor 1997 en 1998 is dat f 587.000,00. Voorts kunnen in 1996 de meerkosten inzake deze overheveling nog bij het Rijk gedeclareerd worden. Vanaf 1997 komen deze kosten geheel voor rekening van de gemeente. In hoeverre het budget voor de "bij zondere bijstand" in de toekomst toereikend zal zijn is thans moeilijk te beantwoorden. Verwacht mag worden dat één en ander nadelige financiële consequenties zal hebben. Geraamde uitkeringsbedragen V De geraamde uitkeringsbedragen zijn onder anderen gebaseerd op het verwachte gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden en het verwachte gemiddeld uitkeringsbedrag. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerech tigden is sterk afhankelijk van de economische situatie c.q. de ontwikkeling van de werkgelegenheid terwijl de hoogte van het gemiddeld uitkeringsbedrag o.a. beïnvloed wordt door politieke besluitvorming hieromtrent. Hierdoor is altijd een dubbel latent risico aanwezig ten aanzien van de hoogte van de totale uitkeringen op jaarbasis. Bijdragebesluit Wet op de Bejaardenoorden Naar verwachting wordt per 1 januari 1997 de financiering van de bejaardenoorden naar de AWBZ overgeheveld. Hiermee vervalt de taak van de gemeente op grond van het Bijdragebesluit Wet op de Bejaardenoorden (WBO) de eigen bijdrage van de bewoners van bejaardenoorden vast te stellen en te innen. Publicatie van de Overgangswet bejaardenoorden, waarin een en ander is geregeld, wordt elk moment in het Staatsblad verwacht. Het Kabinet heeft op advies van de Raad van de gemeentefinancien besloten dat met het wegvallen van deze taak f 50 miljoen gefaseerd uit het Gemeentefonds wordt gelicht. Per 1 januari 1997 wordt een bedrag van f 30 miljoen uitgelicht, in 1998 en 1999 elk f 5 miljoen meer. De structurele uitlichting van het totale bedrag van f 50 miljoen vindt plaats in 2000. Voor 5 medewerkers van Sociale Zaken komen per 1 januari aanstaande als gevolg van deze overheveling de werkzaamheden te vervallen. Door de gefaseerde uitlichting uit het Gemeentefonds vervalt de dekking voor de personeelslasten van totaal rond f 350.000,-. Het risico is sterk aanwezig dat de kosten van herplaatsing en/of wachtgeldverplichtingen niet gedekt kunnen worden uit de afnemende middelen van het Gemeentefonds. Additonele Werkgelegenheid Financiering projectorganisatie Melkert-Experimentbanen Voor kosten van de projectorganisatie wordt geen ESF-subsidie beschikbaar gesteld. De sector AW bereid in verband hiermee een voorstel voor over een andere wijze van financiering van de projectorganisatie. Wachtgeldverplichtingen Stichting De Opstap Het College van B&W heeft op 19 maart 1996 besloten dat bij het concrete geval van ontslag bij De Opstap een besluit zal worden genomen over dekking van wachtgeldverplichtingen en flankerend beleid. Financiering ITB-projekt Dit samenwerkingsprojekt tussen gemeente en RBA heeft ten doel om in 2\ jaar tijd (periode juli'95 - december 1997) 1000 mensen extra te laten uitstromen uit het uitkeringsbestand van Sociale Zaken naar regulier betaald werk. Het projekt wordt voornamelijk met ESF-middelen gefinancierd. Voor een deel zijn ook middelen uit de Sociale Vernieuwing ingezet. Deze financieringsstromen zijn gegarandeerd tot eind 1996. Er moet rekening gehouden worden met de mogelijkheid dat de ESF-financiering in 1997 niet tot stand komt. De financiering vanuit het Fonds Sociale Vernieuwing zal wellicht langs andere weg wel kunnen worden gecontinueerd. Om te voorkomen dat de uitstroom-doelstelling uit het SOZA-bestand niet gehaald wordt, wordt gezocht naar mogelijkheden om het project toch, zij het zonder ESF-subsidie, te voltooien. Vooralsnog zijn inkomsten en uitgaven ten behoeve van het project, op basis van ongewijzigd beleid, gehandhaafd, in afwachting van nadere besluitvorming over de vorm waarin voortzetting eventueel kan plaatsvinden. Stichting Werkwijzer, bezuiniging 1996 RBA-bijdLrage banenpool Het RBA-Friesland heeft op zijn financieringsaandeel van de banenpool vanaf 1996 een bezuiniging van bijna f 325.000, doorgevoerd. Voor dekking van deze inkomstenderving door de Stichting Werkwijzer zal in eerste instantie worden nagegaan in hoeverre het Rekeningresultaat 1995 van de Stichting Werkwijzer mogelijkheden biedt. Sociale vernieuwing Voor wat betreft de risico's die in positieve of negatieve zin, gelopen kunnen worden, wordt kortheidshalve verwezen naar het slotdocument Sociale Vernieuwing (behandeling in gemeenteraad: 26 augustus 1996).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 288