266
267
worden beschouwd, thans onder de "Bijzondere bijstandsverlening".
De belangrijkste verschuivingen zijn de woonkostentoeslagen,
premies particuliere ziektekostenverzekering en de toeslagen in
bijzondere situaties op landelijke normen voor personen van 18-21
jaar. In dit verband vindt er tevens een herschikking van middelen
van algemeen naar bijzondere bijstand plaats. Daarnaast wordt
vanaf 1996 voor onze gemeente een bedrag van f 289.000,00 aan het
gemeentefonds toegevoegd ten behoeve van apparaatskosten en de
bijzondere bijstand. Voor 1997 en 1998 is dat f 587.000,00. Voorts
kunnen in 1996 de meerkosten inzake deze overheveling nog bij het
Rijk gedeclareerd worden. Vanaf 1997 komen deze kosten geheel voor
rekening van de gemeente. In hoeverre het budget voor de "bij
zondere bijstand" in de toekomst toereikend zal zijn is thans
moeilijk te beantwoorden. Verwacht mag worden dat één en ander
nadelige financiële consequenties zal hebben.
Geraamde uitkeringsbedragen V
De geraamde uitkeringsbedragen zijn onder anderen gebaseerd op het
verwachte gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden en het verwachte
gemiddeld uitkeringsbedrag. Het gemiddeld aantal uitkeringsgerech
tigden is sterk afhankelijk van de economische situatie c.q. de
ontwikkeling van de werkgelegenheid terwijl de hoogte van het
gemiddeld uitkeringsbedrag o.a. beïnvloed wordt door politieke
besluitvorming hieromtrent. Hierdoor is altijd een dubbel latent
risico aanwezig ten aanzien van de hoogte van de totale
uitkeringen op jaarbasis.
Bijdragebesluit Wet op de Bejaardenoorden
Naar verwachting wordt per 1 januari 1997 de financiering van de
bejaardenoorden naar de AWBZ overgeheveld. Hiermee vervalt de taak
van de gemeente op grond van het Bijdragebesluit Wet op de
Bejaardenoorden (WBO) de eigen bijdrage van de bewoners van
bejaardenoorden vast te stellen en te innen. Publicatie van de
Overgangswet bejaardenoorden, waarin een en ander is geregeld,
wordt elk moment in het Staatsblad verwacht.
Het Kabinet heeft op advies van de Raad van de gemeentefinancien
besloten dat met het wegvallen van deze taak f 50 miljoen
gefaseerd uit het Gemeentefonds wordt gelicht. Per 1 januari 1997
wordt een bedrag van f 30 miljoen uitgelicht, in 1998 en 1999 elk
f 5 miljoen meer. De structurele uitlichting van het totale bedrag
van f 50 miljoen vindt plaats in 2000.
Voor 5 medewerkers van Sociale Zaken komen per 1 januari
aanstaande als gevolg van deze overheveling de werkzaamheden te
vervallen. Door de gefaseerde uitlichting uit het Gemeentefonds
vervalt de dekking voor de personeelslasten van totaal rond
f 350.000,-. Het risico is sterk aanwezig dat de kosten van
herplaatsing en/of wachtgeldverplichtingen niet gedekt kunnen
worden uit de afnemende middelen van het Gemeentefonds.
Additonele Werkgelegenheid
Financiering projectorganisatie Melkert-Experimentbanen
Voor kosten van de projectorganisatie wordt geen ESF-subsidie
beschikbaar gesteld. De sector AW bereid in verband hiermee een
voorstel voor over een andere wijze van financiering van de
projectorganisatie.
Wachtgeldverplichtingen Stichting De Opstap
Het College van B&W heeft op 19 maart 1996 besloten dat bij het
concrete geval van ontslag bij De Opstap een besluit zal worden
genomen over dekking van wachtgeldverplichtingen en flankerend
beleid.
Financiering ITB-projekt
Dit samenwerkingsprojekt tussen gemeente en RBA heeft ten doel om
in 2\ jaar tijd (periode juli'95 - december 1997) 1000 mensen
extra te laten uitstromen uit het uitkeringsbestand van Sociale
Zaken naar regulier betaald werk. Het projekt wordt voornamelijk
met ESF-middelen gefinancierd. Voor een deel zijn ook middelen uit
de Sociale Vernieuwing ingezet. Deze financieringsstromen zijn
gegarandeerd tot eind 1996. Er moet rekening gehouden worden met
de mogelijkheid dat de ESF-financiering in 1997 niet tot stand
komt.
De financiering vanuit het Fonds Sociale Vernieuwing zal wellicht
langs andere weg wel kunnen worden gecontinueerd. Om te voorkomen
dat de uitstroom-doelstelling uit het SOZA-bestand niet gehaald
wordt, wordt gezocht naar mogelijkheden om het project toch, zij
het zonder ESF-subsidie, te voltooien.
Vooralsnog zijn inkomsten en uitgaven ten behoeve van het project,
op basis van ongewijzigd beleid, gehandhaafd, in afwachting van
nadere besluitvorming over de vorm waarin voortzetting eventueel
kan plaatsvinden.
Stichting Werkwijzer, bezuiniging 1996 RBA-bijdLrage banenpool
Het RBA-Friesland heeft op zijn financieringsaandeel van de
banenpool vanaf 1996 een bezuiniging van bijna f 325.000,
doorgevoerd. Voor dekking van deze inkomstenderving door de
Stichting Werkwijzer zal in eerste instantie worden nagegaan in
hoeverre het Rekeningresultaat 1995 van de Stichting Werkwijzer
mogelijkheden biedt.
Sociale vernieuwing
Voor wat betreft de risico's die in positieve of negatieve zin,
gelopen kunnen worden, wordt kortheidshalve verwezen naar het
slotdocument Sociale Vernieuwing
(behandeling in gemeenteraad: 26 augustus 1996).