268
269
Gebouwenbeheer en onderhoud
Bedrijfsplan Onroerende Zaken
In het le kwartaal van 1996 is door buro "Oranjewoud" de onder-
houdssituatie van het gemeentelijk gebouwenbezit in beeld
gebracht, met daarbij een raming van de benodigde middelen voor
het wegwerken van het achterstallig onderhoud. In de Perspectief-
nota '97 is deze kostenraming opgenomen; daarnaast is een globale
kostenraming opgenomen voor vervangen/repareren van technische
installaties, eventuele sloop van gebouwen en/of het verwijderen
van asbest.
Vervolgens zal nu een soortgelijke inspectie uitgevoerd dienen te
worden naar de onderhoudstoestand van deze (technische)
installaties en een inventarisatie worden gemaakt van (te
verwijderen) asbest. Een globale inschatting van de omvang van
dit risico in 1997 is momenteel niet te maken.
Met de organisatorische inbedding van de afdeling Vastgoedbeheer,
d.w.z. de overheveling van Welzijn naar Algemene Zaken is
inmiddels een begin gemaakt; daarbij dient rekening te worden
gehouden met een aantal variabele frictie'-kosten.
Het gaat daarbij enerzijds om eenmalige posten voor verhuizing van
de afdeling, het voor een periode van +/- een half jaar aantrekken
van tijdelijk personeel en aanpassingen op automatiseringsgebied,
globaal geraamd op een bedrag van totaal f 80.000,- anderzijds
zijn structurele bedragen benodigd voor extra huisvestingskosten
en voor toe te rekenen ondersteuning van P&O en Financien,
voorshands globaal geraamd op respectievelijk ad f 48.000,- en ad
f 100.000,-
Harmonie
De financiële afwikkeling van de 'nieuwbouw Harmonie' wordt eerst
mogelijk als de lopende arbitrages tot een uitspraak komen. Gezien
de complexiteit van de materie en de langdurige procedures is
afronding in 1996 onwaarschijnlijk; derhalve blijft het
uiteindelijke financiële resultaat zolang onzeker.