14 Op de technische locatie zijn goede vorderingen gemaakt met het beheer. In 1996 zijn de gevaarlijke stoffen bij de afdelingen GRB, Reiniging TO en W&W geïnventariseerd en zijn een brandwerende container met stellingen, vloeistofdichte bakken, stellingen en een kast voor de bestrijdingsmiddelen aangeschaft zodat de opslag conform de vergunning in het kader van de Wet Milieubeheer en de Arbowet kan worden gerealiseerd. Met de medewerkers is besproken dat bij de levering van deze produkten veiligheidsinformatie bladen meegeleverd dienen te worden, die zij vóór tot gebruik over te gaan dienen te lezen om te weten op welke wijze met de stoffen gewerkt dient te worden en welke persoonlijke beschermingsmiddelen en milieumaatregelen voorgeschreven zijn. Benodigde persoonlijke beschermingsmiddelen zijn aangeschaft en instructies hoe te werken met deze stoffen, welke persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken en welke maatregelen nodig zijn om het milieu zo min mogelijk te belasten zijn op schrift gesteld, zodat de medewerker hier goed mee kan werken. D.m.v. klimaatmetingen is duidelijk geworden dat t.a.v. het klimaat in het stadskantoor verbeteringen noodzakelijk zijn; een eerste aanpassing is inmiddels uitgevoerd. Samen met het facilitair bedrijf zal hier verder aan worden gewerkt. Inmiddels is er evenals voor de technische locatie voor het stadskantoor een onderhoudscontract afgesloten voor de brandblusapparatuur. Voor die delen van het stadskantoor die niet bereikt kunnen worden met de huidige brandslangen zullen aanvullend losse brandblussers worden aangeschaft. Aan alle kantoormedewerkers zal voorlichting gegeven worden over een goede bureau-werkhouding. Samen met de leverancier van het kantoor meubilair zal structuur worden aangebracht in de voorlichting t.a.v. een goede werkhouding en de daarvoor noodzakelijke correcte instelling van het meubilair. Bij de afdeling W&W is een eerste aanzet gedaan de leidinggevenden met hun medewerkers de risico's van de werkzaamheden aan de weg te laten inventariseren. Bij de afdeling GRB zal de arbo milieucoördinator met de betrokken medewerkers de risico's van het werken met de verschillende machines gaan inventariseren. Vervolgens zullen de risico's worden vergeleken met de voorschriften. Medewerkers van de wijksecties gaan in het najaar een cursus volgen "Veilig werken aan de weg", waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen: - veiligheid werknemers - veiligheid weggebruikers - hoe plaats je een technisch juiste afzetting - welke vergunningen/ontheffingen zijn er nodig - wie is er aansprakelijk. Wanneer de samenvoeging tot één sector zal plaatsvinden kan er tot afstemming tussen GRB en W&W worden gekomen. Bij het zwembad "De Blauwe Golf" zal een werkplekonderzoek worden uitgevoerd in samenwerking met de arbodienst. Bij de afdeling Reiniging wordt in september 1996 gestart met een project om iedere medewerker bewust te maken van de mogelijkheid beter te bewegen en beter om te gaan met de lichamelijke belasting oftewel het beschermen van het eigen lichaam. 15 Dit zal gebeuren via de volgende trajecten: - voorlichting en instructie aan de afdeling - verbeteren werkhouding door instructie tijdens het werk - individuele begeleiding - werkplekgerichte individuele training/instructie van medewerkers met klachten. Bestrijdingsmiddelen zullen in het lopende jaar uit de vrije handel worden genomen en alleen door mensen met vakdiploma's gebruikt mogen worden. Onze medewerkers hebben de huidige voorgeschreven opleidingen gevolgd, zodat we op de ontwikkelingen kunnen inspelen om de burgers van dienst te zijn bij de bestrijding van ongedierte. Conform de landelijke richtlijn van de I-SZW zal de komende 15 jaar de inrichting van de begraafplaats aangepast dienen te worden zodat zoveel mogelijk machinaal delven mogelijk wordt. Vanaf 1996 is het raadzaam dat deel van de begraafplaats dat hergebruikt moet worden voor de uitgifte van graven, in te delen conform het landelijk I-SZW beleid en de paden te verharden opdat de grafdelfmachine de paden niet stuk rijdt en geen struikelgevaar optreedt. Grafdelvers van gemeentelijke begraafplaatsen vallen dikwijls onder de afdeling groenvoorzieningen, maar nemen binnen die afdeling een heel aparte plaats in. De laatste jaren zijn er speciale cursussen ontwikkeld voor medewerkers en beheerders van begraafplaatsen om te ondersteunen in de psychische belasting die het dagelijks omgaan met nabestaanden en bezoekers onvermijdelijk met zich meebrengt. Derhalve zal er voor de medewerkers begraafplaatsen een aparte schaftgelegenheid dienen te worden gerealiseerd, waar zij ongestoord met elkaar hun ervaringen kunnen uitwisselen en problemen kunnen bespreken. De schaftgelegenheid dient voorzien te zijn van en aparte kleedruimte waar de vieze en schone werkkleding gescheiden van schone kleding kan worden opgeborgen en waar de persoonlijke beschermingsmiddelen gereinigd kunnen worden. Tevens dient er en goede gelegenheid te zijn om zich te wassen/douchen. Gezien de aard van het werk is het belangrijk een vast team van medewerkers te hebben, waarbinnen het incidentele handmatige delven kan rouleren en die met elkaar de psychische belasting van het werk kunnen verwerken. Derhalve zal de personele bezetting uitgebreid dienen te worden. De aula met ontvangsthal en toiletruimte zal aangepast moeten worden opdat deze aan de huidige voorschriften voldoet en een kantoorwerkplek biedt voor minimaal twee medewerkers met loket. Er dient een ontvangstruimte te komen voor het voeren van gesprekken. Tevens is het raadzaam een gescheiden dames/herentoilet te realiseren. Dienstbreed zijn we overgegaan op zwavelarme dieselolie. De komende tijd zullen we alert blijven op de ontwikkelingen aangaande de mogelijkheden over te stappen op het gebruik van biologisch afbreekbare olie. Het energieverbruik wordt op alle locaties geregistreerd. Gemeentebreed nemen we deel aan de actie "blad voor blad". Wanneer duidelijk is op welke locaties Stadsbeheer gesitueerd blijft of wordt zullen we deel gaan nemen aan de nieuwe gemeentebrede actie zuiniger energiegebruik en de daarvoor gewenste aanpassingen treffen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 384