6
if •••-.-
7
Combinatie juridische functies Stadsontwikkeling en Algemene
Zaken
De centralisatie van de algemeen juridische functies van de
diensten Algemene Zaken en Stadsontwikkeling en de hiermee
gepaard gaande herverdeling van de budgetten zijn niet in de
begroting van Algemene Zaken opgenomen. De overheveling zal
plaatsvinden via begrotingswijziging. De planning is er op
gericht dat de centralisatie 1 oktober 1996 zijn beslag zal
krijgen
I en A coördinator
In 1994 zijn bij de vorming van de Dienst Algemene Zaken
afspraken gemaakt dat aan deze dienst een functie van I A-
coördinator moest worden toegevoegd. De dienst Algemene Zaken
heeft de belangrijkste en grootste concernbrede geautomati
seerde systemen onder haar beheer. Voor de ondersteuning van
de applicatiebeheerders en een optimale ontwikkeling van deze
systemen wordt een I A-coördinator node gemist. Ongeveer
halverwege 1996 is besloten tot het aantrekken van een
I A-coördinator voor de dienst AZZoals bekend mag worden
verondersteld zijn echter geen budgetten voor de directie AZ
overgekomen van de andere diensten. Omdat het niet verantwoord
is nog langer te wachten met het aantrekken van de I A-
coördinator, is besloten om in de begroting onder subfunctie
922.3 een stelpost op te nemen van 100.000,--. De dekking
geschiedt ten laste van de post tijdelijk personeel AZ
60.000,--) en Facilitair Bedrijf 40.000,--). In het
kader van verbetering bedrijfsvoering L.I.S. zal de dekking
opnieuw worden herzien.
Bedrij fsvoering
In het komende jaar zal gewerkt worden aan de invoering van
een produktbegroting en de LIS.-instrumenten voor besturing,
planning en control.
In de voor ons liggende beleidsperiode zal veel energie gesto
ken worden in het opzetten en implementeren van een helderder
organisatiestructuur voor de dienst en zullen nieuwe impulsen
gegeven moeten worden aan het proces van de zelfstandige en
gezamenlijke verantwoordelijkheid van de afdelingshoofden en
directie, verbetering van de procedures, werkwijzen e.d. Dit
ter ondersteuning van het streven naar meer efficiency, effec
tiviteit en arbeidssatisfactie.
Bedrijfsplan Facilitair Bedrijf
Het Bedrijfsplan Facilitair Bedrijf 1996-2000 heeft tot doel
de koers van het Facilitair Bedrijf te bepalen voor de komende
jaren. Deze koers is gericht op verdere professionalisering
van de dienstverlening en bedrijfsvoering. Het Bedrijfsplan
bevat een visie op het strategisch niveau.
Per 1 januari 1996 is het nieuwe verrekenmodel Facilitair
Bedrijf ingevoerd. Dat betekent onder meer dat het Facilitair
Bedrijf zijn kosten bij de diensten per MARAP-periode in
rekening brengt per afgenomen produkt
De begroting 1997 is gebaseerd op het nieuwe verrekenmodel.
Algemene Uitkering Gemeentefonds
Instemming in september 1996 van de Eerste Kamer voorbehouden,
zal de eerste tranche van de herziening van de Financiële
Verhoudingswet in 1997 ingaan. Per 2001 zullen wij hierdoor
10,68 miljoen extra uit het Gemeentefonds ontvangen. Zonder
deze herziening zouden wij genoodzaakt zijn tot een diep
ingrijpende ombuigingsoperatie.
In de ramingen is niet expliciet rekening gehouden met de
decentralisatie van de onderwijshuisvesting, waarmede lande
lijk een geldstroom gepaard gaat van rond 1,7 miljard.
Treasury management
In 1996 is een start gemaakt met het verbeteren van het cash-
management. Hiertoe dienen op korte termijn liquiditeitsplan
ningen te worden opgesteld, waardoor doelmatiger met liquidi-
teitsoverschotten c.q. tekorten kan worden omgegaan.
Personeel
Voor een specificatie van de salarissen per afdeling van de
dienst wordt verwezen naar het overzicht salarissen (Staat B)
De daling van het aantal personeelsleden en formatieplaatsen
t.o.v. 1996 wordt voornamelijk veroorzaakt door de ambtenaren
van de burgerlijke stand. Vanwege een z.g.n. nul-urencontract
zijn deze thans buiten de formatie gehouden.
De definitieve structuur Dienst Algemene Zaken zal begin 1997
gestalte krijgen.
Leeuwarden, september 1996.
Hoogachtend,
,/H. Schenk
1 wnddirecteur Dienst Algemene Zaken