Dhr. Gros 1D661 - ad B.30: geen problemen met inboeken bezuiniging, mits er sprake is van een landelijke trend. Dhr. Feddema (WD) - verwacht u dat de meevaller structureel is Reactie van wethouder Brinks: - ad B.30: jaarlijks moet een raming van te maken kosten voor algemene bijstand worden gemaakt; afgesproken is dat we niet meer ramen dan nodig is; we denken dat we uitkomen met dit bedrag; er komen weliswaar meer uitkeringsgerechtigden maar het gemiddelde bedrag aan uitkeringen wordt lager; mensen verdienen bij waardoor ze niet minder in handen krijgen; geen sprake van optimistisch maar van realistisch ramen; we ramen wat we nodig hebben voor de algemene bijstand; wanneer we (elders) meer geld nodig hebben dan vragen we dat (opnieuw) aan. Vragen en opmerkingen vanuit de commissie (2e termijn): Dhr. Roekiman (PAL/GL~): - ad B.30: verwijst nogmaals naar de risicoparagraaf; de uit te keren bedragen zijn afhankelijk van de werkgelegenheidsgroei; in Maraps aangege ven dat het aantal uitkeringen hooguit stabiliseert; kunnen we niet kiezen voor een pm-post Dhr. Jacobse (NLP') - ad B.30: in het verleden was het onduidelijk of het overschot structureel was; nu de nood aan de man komt is het ineens structureel; het moment waarop dat wordt geconstateerd roept bij ons argwaan op; het is eigenlijk een meevaller; dit is ook het geval bij voorstel B.29. Dhr. Van Olffen (PvdA1: - mag ook vertrouwen hebben in het werkgelegenheidsbeleid van de gemeente; dat heeft gevolgen voor het aantal uitkeringen; daarom akkoord met voorstel B.30. Reactie van wethouder Brinks - het College heeft voor het volgende gekozen: al een aantal jaren houden we over ten opzichte van wat we ramen; dit is al enige keren gemeld in de Maraps; het gaat om caf 300.000,-; in het kader van goed begroten moeten we niet teveel ramen en het teveel geraamde ook niet overbrengen naar een andere post; het teveel geraamde moet terug naar de algemene middelen; wanneer er op het gebied van de bijzondere bijstand een tekort ontstaat komen we met een voorstel Reactie van wethouder De Haan: - wij hebben van de raad de opdracht gekregen de begroting zo inzichtelijk mogelijk te maken, daar past niet in dat bedragen onnodig op bepaalde be grotingsposten worden vastgehouden; de inschatting is dat er sprake is van een structureel overschot; gelet op de opdracht van de raad moet dit bedrag worden ingeleverd en niet apart gezet worden bijvoorbeeld voor het minima beleid; indien (meer) geld nodig is voor minimabeleid dan hoort de politie ke discussie daarover aan de hand van een voorstel in de raad plaats te vinden 2 ADVIES: - voorstel B.29: de commissie adviseert unaniem positief ten aanzien van het voorstel van het College. - voorstel B.30: de fractie van de NLP is tegen; de fractie van het CDA maakt een technisch voorbehoud; de fractie van PAL/GL maakt een voorbehoud; de overige fracties adviseren positief ten aanzien van het voorstel van het College. 4Begroting 1997 en de meer jarenramingen 1997 - 2000 dienst Stedeli jke Werkvoorziening en Ombuigingsvoorstel A.2: vermindering bijdragen DSW. Vragen en opmerkingen vanuit de commissie (le termijn): Dhr. Feddema (WD): - is er met enige creativiteit niet meer mogelijk Dhr. Van Olffen (PvdA): - zorgen over de ontwikkeling van de DSW; enerzijds is er sprake van een toenemende productienorm en anderzijds worden de toelatingsnormen aange scherpt; staan deze zaken niet haaks op elkaar - akkoord met een morele plicht dat er van de diensten zoveel mogelijk werk naar de DSW gaat; het mag geen automatisme zijn; indien we leegloop binnen de normen kunnen beperken gunstig; - in hoeverre wordt er daar waar mogelijk met andere diensten samengewerkt; kunnen als gevolg van die samenwerking specialisaties worden ontwikkeld die een gunstige positie op de markt kunnen bevorderen Dhr. De Vries (CDA): - vliegen we niet uit de bocht met de DSW; voorstander van een rendabel bedrijf, maar kunnen we dat van de DSW verwachten in relatie tot de doelgroep DhrGros (D'66) - levert de DSW dezelfde kwaliteit als van een normaal commerciëel bedrijf verwacht mag worden - ambtelijk is ten aanzien van het rekeningresultaat 1996 geadviseerd: "te reserveren ter dekking van toekomstige risico's in de exploitatie van de DSW"; het College heeft besloten dit voorstel aan te houden. Wat is hiervan de reden Dhr. Jacobse (NLP) - het College kiest voor het inboeken van dit bedrag; dit is een wensbezui- niging; er zijn steeds enorme fluctuaties in de bij te dragen bedragen aan het exploitatieverlies van de DSW; grote vraagtekens bij het voorstel; voorstander van zo laag mogelijke gemeentelijke bijdrage aan de DSW, maar eerst bekijken of het lukt en zoja dan achteraf inboeken; de hardheid van de bezuiniging trekken wij ernstig in twijfel. Dhr. Meerdink (PAL/GL): - de gemeentelijke bijdrage zou aan de ene kant zo laag mogelijk moeten zijn, aan de andere kant heeft de gemeente een taak ten aanzien van een bijzondere doelgroep; moeten ons afvragen welke kant we op willen met de DSW; - de DSW als huisleverancier voor andere diensten heeft als nadeel dat andere werkgelegenheid mogelijk op de tocht komt te staan;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 550