Blad 2 We hebben nu te maken met twee organisaties met deels parallelle acti viteiten. Dat geeft een overlapping in het subsidie aan de organisa ties. Het college is van mening dat een klein bedrag wel gekort kan worden. Gezamenlijke huisvesting moet kunnen; we kunnen het ons niet permiteren twee huisvestingen te subsidiëren. Men is al drie jaar op de hoogte van het beëindigen van hetprovinciaal subsidie. Konklusie NLP en GPV/RPF/SGP: akkoord met het collegevoorstel; PAL/GL; PvdA; WD; D66 en CDA; akkoord met verlagen van het subsidie met f 28.000,-; WD en D66voorbehoud t.a.v. bezuiniging van f 7.000,-; CDA en PAL/GL: uitstel bezuiniging van f 7.000,- tot 2000; PvdA; pot emancipatie-activiteiten verhogen met f 7.000,- als overgangs regeling B.18 Beëindiging storting fonds Onderwijs en Emancipatie Mw. T. van Dijk, coördinator Technika 10: Beëindiging van dit subsidie betekent beëindiging van het subsidie Technika 10. Vanwege interne problemen bij de Stichting Hulp en Wel zijn is er vanaf 1994 geen beroep meer gedaan op het subsidie onder- wijs-emancipatie. De directeur HWL heeft aangegeven Technika 10 weer een plek binnen de organisatie te willen geven. Vraagt de commissie om het collegevoorstel in heroverweging te nemen. CDA: Er op toezien dat onderwijs-emancipatie activiteiten een integraal onderdeel van het schoolwerkplan zijn. Wat gebeurt er met het restant van het fonds. Wordt dit meegenomen in de discussie over reserves en voorzieningen. De activiteiten Technica 10 meer meenemen in het schoolwerkplan of in het subsidiecontract met de HWL. Wethouder De Jong Heeft geconstateerd dat er wel sprake is van implementatie van de on- derwijs-emancipatie activiteiten. Het fonds is niet meer nodig. De storting in het fonds wordt beëindigd. Er resteert nog ongeveer f 20.000,- in het fonds. Dit meenemen in de discussie over fondsen, reserves en voorzieningen. Konklusiealle partijen gaan akkoord met het collegevoorstel. B.12 Beëindiging subsidiëring zwemonderricht Dhr. R. van Dijk, Wassenbergskoalle Beëindiging subsidie leidt tot een (hogere) ouderbijdrage; Bewegingsonderwijs is hoog nodig. Het ministerie bezuinigt ook al op de vergoeding van het bewegingsonderwijs. Dhr. K. Draaisma, FNP De uitgesproken verwachting dat bijna alle leerlingen kunnen zwemmen als ze met schoolzwemmen starten is discutabel Wat zijn de gevolgen voor het Kalverdijkjesluiting in 1998? Een alternatief voor de minima moet geen voorkeursbehandeling geven. Dat wil men niet. Blad 3 Dhr. V.d. Vlekkert: Deze bezuiniging leidt er toe dat dit soort dingen alleen voor boven- modale mensen mogelijk is. 25% van de bevolking zit aan of onder de minimagrens en kan zwemlessen niet betalen. Acht dit een vorm van discriminatie Dhr. Van Dijk, directeur Prot.Chr. Onderwijs Wirdum: Doelstelling van het schoolzwemmen is een diploma te halen. Het schoolzwemmen is als natte gymnastiek in de schoolwerkplannen opge nomen 80% van de kinderen in achterstandswijken heeft geen zwemles gehad bij aanvang van het schoolzwemmen. Vraagt de commissie op te komen voor de minst draagkrachtigen in de samenleving. GPV/RPF/SGP Vindt de argumenten van het college juist: is voor het voorstel. CDA: Een behoorlijk percentage kinderen uit de achterstandswijken kan niet zwemmen. Het college hinkt op twee gedachten: het speciaal onderwijs wordt buiten beschouwing gelaten om de meest kwetsbare groepen niet te treffen. Voor het gehele onderwijs de zwemlessen laten bestaan, zowel voor het openbaar als het speciaal onderwijs. Is tegen het voorstel. De discussie over bewegingsonderwijs voeren in het kader van de sport- nota NLP: Is tegen het voorstel: een aantal kinderen kan nog niet zwemmen bij aanvang van het schoolzwemmen. Het zwemonderricht is een pré. Is er wel te korten op de vervoerskosten? WD: Vindt het schoolzwemmen geen overheidstaak: is voor het voorstel. D66 De argumentatie van het college klopt niet: de cijfers van de scholen spreken dit tegen. Schoolzwemmen valt onder bewegingsleer. Hier gymles voor in de plaats stellen geeft druk op de gymlokalen. Heeft problemen met het voorstel: maakt een voorbehoud. PAL/GL Is niet akkoord met het collegevoorstel. De argumenten van het college zijn in tegenspraak met cijfers van de scholen. De zwemtechniek is een basisvaardigheid De ouderbijdrage inkomensafhankelijk maken. PvdA De onderbouwing is mager: onze informatie geeft een ander beeld. Het is reëel dat als kinderen wel kunnen zwemmen de taak en verant woordelijkheid van de gemeente ophoudt. Nagaan of te komen is tot her structurering van het bewegingsonderwijs. Bv. scholen zelf de gelegen heid geven om kinderen die al kunnen zwemmen, ander bewegingsonderwijs te geven. Dus een herschikking van droog en nat onderwijs. De kortingspas biedt geen garantie dat kinderen buiten school wel zwemles nemen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 553