Blad 4 Wethouder De Jong: De cijfers van het college zijn gebaseerd op een onder alle basis scholen gehouden enquête, met een respons van 80%. De gegevens zijn dus door de scholen zelf geleverd. Juist die scholen die belang hebben bij het schoolzwemmen zullen hebben gereageerd. Uit deze gegevens blijkt dat gemiddeld 70-75% van de 6/7/8-jarigen kan zwemmen bij aan vang van het schoolzwemmen. Deze tendens zet zich door. Het college heeft er daarom voor gekozen om, met uitzondering van de allerzwaksten (het speciaal onderwijs), te stoppen met het subsidiëren van het schoolzwemmen De discussie in de commissie Milieu en Stadsbeheer over een mogelijke verzelfstandiging van de sector Sport en Recreatie heeft plaatsgevon den nadat dit voorstel is gedaan. Het is absoluut onjuist dat dit voorstel is gedaan om het Kalverdijkje te kunnen sluiten. Het heeft echter wel gevolgen voor de zwembaddis cussie Een herstructurering van nat en droogonderwijs legt een nog zwaardere wissel op de organisatie van de scholen. Door een 2 km-grens te stellen worden de vervoerskosten al gedrukt. De rek is uit de eigen bijdrage van de ouders. De raad maakt de keuze. Wel zwemles betekent dat er een gat geschoten wordt in de begroting. De raad zal zelf een dekking moeten aangeven. Kopt4yisj-e: GPV/RPF/SGP en WD: akkoord met het collegevoorstel; CDA, PAL/GL en NLP: tegen het voorstel; PvdA en D66: maken een voorbehoud. B.19 Beëindiging Godsdienst- en Humanistisch Vormingsonderwijs Dhr. R. van Dijk, Wassenbergskoalle dhr. M. de Graaf, ouder: Het godsdienstonderwijs in het openbaar onderwijs is vaak bepalend voor de schoolkeuze Het godsdienst- en vormingsonderwijs moet gehandhaafd blijven. Dhr. K. Draaisma, FNP In het openbaar onderwijs dienen alle facetten van de huidige maat schappij vertegenwoordigd te zijn, dus ook godsdienst- en humanistisch vormingsonderwijs Mw. A. Blaauw, namens HVO-werkgroep Leeuwarden: Het collegevoorstel gaat lijnrecht in tegen de groeiende aandacht voor de pedagogische taak van de schoolde rol van waarden en normen in onze samenleving en de betekenis die deze lessen hebben voor ouders, kinderen en de actief pluriforme openbare school. De bekostiging van dit onderwijs is voor de gemeenteraad als bestuur van de openbare school een kerntaak. De commissie wordt verzocht dit voorstel niet te ondersteunen Mw. Groenveld, IKOS Het levensbeschouwlijk vormingsonderwijs geeft ruime aandacht aan waarden en normen van onze samenleving. Destijds heeft het bevoegd gezag voorwaarden gesteld aan het vormings onderwijs. Hieraan heeft het IKOS voldaan. Blad 5 PvdA Dit is een slecht voorstelDit voorstel ondergraaft de uitgangspunten van het openbaar onderwijs. Het openbaar onderwijs moet ouders de mo gelijkheid bieden tot godsdienstonderwijs. Is tegen het voorstel. PAL/GL: In de pluriforme samenstelling van de samenleving moet ruimte zijn voor alle gezindten. Is tegen het voorstel. D66 Onderschrijft het belang van het godsdienst- en humanistisch vormings onderwijs Kan het godsdienstonderwijs niet binnen het vak geestelijke stroming worden gegeven. Maakt een voorbehoud. NLP: Ligt hier niet een taak voor ouders en kerk. Maakt een voorbehoud. Meer op landelijk niveau regelen, dit is geen gemeentelijke taak. GPV/RPF/SGP Godsdienstonderwijs is een zaak van de ouders en kerk samen. Dit is iets waar de overheid buiten staat. Stemt in met het collegevoorstel. CDA: Het college haalt de petten van lokaal bestuur en bestuurder openbaar onderwijs door elkaar. Als bestuurder openbaar onderwijs is de gemeen te verplicht om aan godsdienstonderwijs te doen. Dit voorstel kan dus niet. Is tegen dit voorstel. Wethouder De Jong: De overweging van het college is gebaseerd op: landelijke discussies hieromtrent; zij vindt dat de ouders hier een rol in hebben; en het onderbrengen in het vak geestelijke stromingen. De gemeente is wettelijk verplicht godsdienst- en vormingsonderwijs mogelijk te maken binnen het openbaar onderwijs, niet om het te sub sidiëren Heeft zelf een minderheidsstandpunt in het college: is tegen het voor stel. Dit heeft alles te maken met de inslag van het openbaar onder wijs. Konklusie WD en GPV/RPF/SGP: akkoord met het collegevoorstel; PvdA, PAL/GL en CDA: tegen het voorstel; D66 en NLP: maken een voorbehoud. B.20 Beëindiging subsidie Vormings- en Ontwikkelingswerk MwVan LeeuwenUW Bezuinigingen binnen de gezondheidszorg worden opgevangen door de vrijwilligers. Scholing/vorming en voorlichting is daarvoor van groot belang De cursussen zijn niet in het belang van de vrijwilligers individueel, maar van de klanten, de ouderen en de zwakkeren in de samenleving. Bezuinigingen op cursussen Friesland College treffen ook de UW. Dhr. R. Muizer, voorzitter Humanistisch Verbond Leeuwarden: Vrijwilligers investeren niet alleen tijd in hun werk, maar ook geld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 554