Blad 4
Wethouder De Jong:
De cijfers van het college zijn gebaseerd op een onder alle basis
scholen gehouden enquête, met een respons van 80%. De gegevens zijn
dus door de scholen zelf geleverd. Juist die scholen die belang hebben
bij het schoolzwemmen zullen hebben gereageerd. Uit deze gegevens
blijkt dat gemiddeld 70-75% van de 6/7/8-jarigen kan zwemmen bij aan
vang van het schoolzwemmen. Deze tendens zet zich door. Het college
heeft er daarom voor gekozen om, met uitzondering van de allerzwaksten
(het speciaal onderwijs), te stoppen met het subsidiëren van het
schoolzwemmen
De discussie in de commissie Milieu en Stadsbeheer over een mogelijke
verzelfstandiging van de sector Sport en Recreatie heeft plaatsgevon
den nadat dit voorstel is gedaan.
Het is absoluut onjuist dat dit voorstel is gedaan om het Kalverdijkje
te kunnen sluiten. Het heeft echter wel gevolgen voor de zwembaddis
cussie
Een herstructurering van nat en droogonderwijs legt een nog zwaardere
wissel op de organisatie van de scholen.
Door een 2 km-grens te stellen worden de vervoerskosten al gedrukt.
De rek is uit de eigen bijdrage van de ouders.
De raad maakt de keuze. Wel zwemles betekent dat er een gat geschoten
wordt in de begroting. De raad zal zelf een dekking moeten aangeven.
Kopt4yisj-e:
GPV/RPF/SGP en WD: akkoord met het collegevoorstel;
CDA, PAL/GL en NLP: tegen het voorstel;
PvdA en D66: maken een voorbehoud.
B.19 Beëindiging Godsdienst- en Humanistisch Vormingsonderwijs
Dhr. R. van Dijk, Wassenbergskoalle dhr. M. de Graaf, ouder:
Het godsdienstonderwijs in het openbaar onderwijs is vaak bepalend
voor de schoolkeuze
Het godsdienst- en vormingsonderwijs moet gehandhaafd blijven.
Dhr. K. Draaisma, FNP
In het openbaar onderwijs dienen alle facetten van de huidige maat
schappij vertegenwoordigd te zijn, dus ook godsdienst- en humanistisch
vormingsonderwijs
Mw. A. Blaauw, namens HVO-werkgroep Leeuwarden:
Het collegevoorstel gaat lijnrecht in tegen de groeiende aandacht voor
de pedagogische taak van de schoolde rol van waarden en normen in
onze samenleving en de betekenis die deze lessen hebben voor ouders,
kinderen en de actief pluriforme openbare school. De bekostiging van
dit onderwijs is voor de gemeenteraad als bestuur van de openbare
school een kerntaak. De commissie wordt verzocht dit voorstel niet te
ondersteunen
Mw. Groenveld, IKOS
Het levensbeschouwlijk vormingsonderwijs geeft ruime aandacht aan
waarden en normen van onze samenleving.
Destijds heeft het bevoegd gezag voorwaarden gesteld aan het vormings
onderwijs. Hieraan heeft het IKOS voldaan.
Blad 5
PvdA
Dit is een slecht voorstelDit voorstel ondergraaft de uitgangspunten
van het openbaar onderwijs. Het openbaar onderwijs moet ouders de mo
gelijkheid bieden tot godsdienstonderwijs. Is tegen het voorstel.
PAL/GL:
In de pluriforme samenstelling van de samenleving moet ruimte zijn
voor alle gezindten. Is tegen het voorstel.
D66
Onderschrijft het belang van het godsdienst- en humanistisch vormings
onderwijs
Kan het godsdienstonderwijs niet binnen het vak geestelijke stroming
worden gegeven. Maakt een voorbehoud.
NLP:
Ligt hier niet een taak voor ouders en kerk.
Maakt een voorbehoud. Meer op landelijk niveau regelen, dit is geen
gemeentelijke taak.
GPV/RPF/SGP
Godsdienstonderwijs is een zaak van de ouders en kerk samen. Dit is
iets waar de overheid buiten staat. Stemt in met het collegevoorstel.
CDA:
Het college haalt de petten van lokaal bestuur en bestuurder openbaar
onderwijs door elkaar. Als bestuurder openbaar onderwijs is de gemeen
te verplicht om aan godsdienstonderwijs te doen. Dit voorstel kan dus
niet. Is tegen dit voorstel.
Wethouder De Jong:
De overweging van het college is gebaseerd op: landelijke discussies
hieromtrent; zij vindt dat de ouders hier een rol in hebben; en het
onderbrengen in het vak geestelijke stromingen.
De gemeente is wettelijk verplicht godsdienst- en vormingsonderwijs
mogelijk te maken binnen het openbaar onderwijs, niet om het te sub
sidiëren
Heeft zelf een minderheidsstandpunt in het college: is tegen het voor
stel. Dit heeft alles te maken met de inslag van het openbaar onder
wijs.
Konklusie
WD en GPV/RPF/SGP: akkoord met het collegevoorstel;
PvdA, PAL/GL en CDA: tegen het voorstel;
D66 en NLP: maken een voorbehoud.
B.20 Beëindiging subsidie Vormings- en Ontwikkelingswerk
MwVan LeeuwenUW
Bezuinigingen binnen de gezondheidszorg worden opgevangen door de
vrijwilligers. Scholing/vorming en voorlichting is daarvoor van groot
belang
De cursussen zijn niet in het belang van de vrijwilligers individueel,
maar van de klanten, de ouderen en de zwakkeren in de samenleving.
Bezuinigingen op cursussen Friesland College treffen ook de UW.
Dhr. R. Muizer, voorzitter Humanistisch Verbond Leeuwarden:
Vrijwilligers investeren niet alleen tijd in hun werk, maar ook geld.