_LZ 14 15 Financieel meerjarenbeleid Uitkomst Perspec tiefnota 1997-2000 Afvoeren deel taak stelling dienst stads beheer Algemene uitkering Wijzigingen loon- en prijspeil Mutaties rentevoet Mee- en tegenvallers Nieuwe jaarschijf Geactualiseerde uit komst meerjarenra ming 1997 -8,2 0,7 1,1 0,3 -0,8 -6,9 (in mutaties t.o.v. voorgaand jaar x f 1 miljoen) 1998 1999 2000 na 2000 Totaal 3,3 -0,3 -1,1 0,3 -0,2 -0,1 1,9 2,3 -0,2 -1,0 0,3 14 0,3 -1,0 0,3 0,5 1,8 1,5 1,5 -0,8 -0,5 -2,4 2,0 0,1 -0,4 1.7 -0,3 2.4 Aanvullende ruimtevragende maatregelen In hoofdstuk 4 doen wij u voorstellen voor de herbezetting in het kader van arbeids duurverkorting, de verbetering van de bedrijfsvoering in het kader van LIS en het onderhoud van de fysieke leefomgeving. Ten tijde van de voorbereiding van de Per spectiefnota 1997-2000 was de planontwikkeling terzake nog onvoldoende gevorderd om deze zaken te betrekken bij de Perspectiefnota 1997-2000. De besluitvorming daarover wordt betrokken bij de Beleidsbegroting 1997 2.4.1 Onderhond fysieke leefomgeving Zoals wij in paragraaf 4.3 uiteenzetten zijn wij op basis van nadere ambtelijke rap portering en afweging van de financiële mogelijkheden tot het volgende voorstel gekomen: Budgettair effect 1997 -1,2 1998 -0.6 1999 -0j5 2000 -0,6 2001 Totaal -0.6 -3fy 2.4.2 Verbetering van de bedrijfsvoering in het kader van LIS en herbezetting in het kader van ADV Voor verbetering van de bedrijfsvoering zijn kwalitatieve en kwantitatieve wijzigin gen in de personeelsbezetting noodzakelijk. De arbeidsduurverkorting zoals die per 1 januari 1997 in gaat (ruim 5%, een full-time aanstelling gaat van 38 naar 36 uur p/wk) leidt, als geen herbezetting plaats zou vinden, tot inkrimping van de formatie bij gelijkblijvende lasten. Daar komt bij dat in het kader van het arbeidsvoorwaar- Financieel meerjarenbeleid denakkoord voor de sector gemeenten, waarvan ook de arbeidsduurverkorting deel uit maakt, mogelijkheden tot flexibilisering worden geboden. Tevens wordt met het oog op de bevordering dan wel behoud van de werkgelegenheid een zo groot mogelijke herbe zetting nagestreefd. De voorgestelde maatregel heeft een belangrijke efficiencyverbete ring tot gevolg. Dit laat zich als volgt verklaren: LIS 1,2 miljoen ADV 3.0 milioen subtotaal 4,2 miljoen minus voorgestelde maatregel 2.0 milioen LIS/ADV efficiencymaatregel 2.2 milioen Dit betekent evenwel dat mede afhankelijk van de uitkomsten van de onderhandelingen, dat er een risico op de realisatie rust. Een optimale toepassing van deze flexibiliseringsmogelijkheden kan, in combinatie met een deels op verbetering van de bedrijfsvoering gerichte herbezetting, leiden tot een lagere verhoging van de personeelslast dan bij 100% herbezetting (-3,0 miljoen) het geval zou zijn. Op basis van overwegingen zoals ook in paragraaf 4.2 gegeven, komen wij tot het vol gende saldo: 1997 1998 1999 2000 Totaal Budgettair effect -2.0 -2.0 2.5 Ruimtescheppende maatregelen In paragraaf 2.3 is een structureel tekort becijferd van f 0,3 miljoen. Tengevolge van de ruimtevragende maatregelen genoemd in de paragrafen 2.4.1 en 2.4.2 is het structureel tekort nog toegenomen met f 5,6 miljoen. Wij stellen u daarom voor ruimtescheppende maatregelen te treffen tot een bedrag van f 5,9 miljoen. Deze maatregelen zijn nader omschreven in hoofdstuk 5 en de bijlage Ombuigingen 1997-2000. 1997 1998 1999 2000 2001 Totaal Budgettair effect 1.9 0.3 2.7 0.7 0.3 5.9 2.6 Budgettaire uitkomsten na aanvullende ruimtevragende maatregelen De uitkomst van de meerjarenraming na ruimtevragende en ruimtescheppende maatre gelen kan als volgt worden samengevat:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 9