_LZ
14
15
Financieel meerjarenbeleid
Uitkomst Perspec
tiefnota 1997-2000
Afvoeren deel taak
stelling dienst stads
beheer
Algemene uitkering
Wijzigingen loon- en
prijspeil
Mutaties rentevoet
Mee- en tegenvallers
Nieuwe jaarschijf
Geactualiseerde uit
komst meerjarenra
ming
1997
-8,2
0,7
1,1
0,3
-0,8
-6,9
(in mutaties t.o.v. voorgaand jaar x f 1 miljoen)
1998 1999 2000 na 2000 Totaal
3,3
-0,3
-1,1
0,3
-0,2
-0,1
1,9
2,3
-0,2
-1,0
0,3
14
0,3
-1,0
0,3
0,5
1,8
1,5
1,5
-0,8
-0,5
-2,4
2,0
0,1
-0,4
1.7
-0,3
2.4 Aanvullende ruimtevragende maatregelen
In hoofdstuk 4 doen wij u voorstellen voor de herbezetting in het kader van arbeids
duurverkorting, de verbetering van de bedrijfsvoering in het kader van LIS en het
onderhoud van de fysieke leefomgeving. Ten tijde van de voorbereiding van de Per
spectiefnota 1997-2000 was de planontwikkeling terzake nog onvoldoende gevorderd
om deze zaken te betrekken bij de Perspectiefnota 1997-2000. De besluitvorming
daarover wordt betrokken bij de Beleidsbegroting 1997
2.4.1 Onderhond fysieke leefomgeving
Zoals wij in paragraaf 4.3 uiteenzetten zijn wij op basis van nadere ambtelijke rap
portering en afweging van de financiële mogelijkheden tot het volgende voorstel
gekomen:
Budgettair effect
1997
-1,2
1998
-0.6
1999
-0j5
2000
-0,6
2001 Totaal
-0.6 -3fy
2.4.2 Verbetering van de bedrijfsvoering in het kader van LIS en herbezetting in het
kader van ADV
Voor verbetering van de bedrijfsvoering zijn kwalitatieve en kwantitatieve wijzigin
gen in de personeelsbezetting noodzakelijk. De arbeidsduurverkorting zoals die per
1 januari 1997 in gaat (ruim 5%, een full-time aanstelling gaat van 38 naar 36 uur
p/wk) leidt, als geen herbezetting plaats zou vinden, tot inkrimping van de formatie
bij gelijkblijvende lasten. Daar komt bij dat in het kader van het arbeidsvoorwaar-
Financieel meerjarenbeleid
denakkoord voor de sector gemeenten, waarvan ook de arbeidsduurverkorting deel uit
maakt, mogelijkheden tot flexibilisering worden geboden. Tevens wordt met het oog op
de bevordering dan wel behoud van de werkgelegenheid een zo groot mogelijke herbe
zetting nagestreefd. De voorgestelde maatregel heeft een belangrijke efficiencyverbete
ring tot gevolg. Dit laat zich als volgt verklaren:
LIS 1,2 miljoen
ADV 3.0 milioen
subtotaal 4,2 miljoen
minus voorgestelde maatregel 2.0 milioen
LIS/ADV
efficiencymaatregel 2.2 milioen
Dit betekent evenwel dat mede afhankelijk van de uitkomsten van de onderhandelingen,
dat er een risico op de realisatie rust.
Een optimale toepassing van deze flexibiliseringsmogelijkheden kan, in combinatie met
een deels op verbetering van de bedrijfsvoering gerichte herbezetting, leiden tot een
lagere verhoging van de personeelslast dan bij 100% herbezetting (-3,0 miljoen) het
geval zou zijn.
Op basis van overwegingen zoals ook in paragraaf 4.2 gegeven, komen wij tot het vol
gende saldo:
1997 1998 1999 2000 Totaal
Budgettair effect -2.0 -2.0
2.5 Ruimtescheppende maatregelen
In paragraaf 2.3 is een structureel tekort becijferd van f 0,3 miljoen. Tengevolge van de
ruimtevragende maatregelen genoemd in de paragrafen 2.4.1 en 2.4.2 is het structureel
tekort nog toegenomen met f 5,6 miljoen.
Wij stellen u daarom voor ruimtescheppende maatregelen te treffen tot een bedrag van f
5,9 miljoen.
Deze maatregelen zijn nader omschreven in hoofdstuk 5 en de bijlage Ombuigingen
1997-2000.
1997 1998 1999 2000 2001 Totaal
Budgettair effect 1.9 0.3 2.7 0.7 0.3 5.9
2.6 Budgettaire uitkomsten na aanvullende ruimtevragende maatregelen
De uitkomst van de meerjarenraming na ruimtevragende en ruimtescheppende maatre
gelen kan als volgt worden samengevat: