8 Grondprijzen en uitgifte-tempo De grondprijzen van het business-park variëren van circa f 65,- tot f 90 per m2 (excl. BTW), afhankelijk van de ligging van de kavel. Deze prijsstelling sluit aan bij de positionering van deze bedrijfslocatie binnen Leeuwarden. Zie hiervoor ook de bijlage met betrekking tot de fi nanciering en kosten, zoals die voor de gehele plan ontwikkeling van de westelijke stadsrandzone is opge steld en die vertrouwelijk voor u ter inzage ligt bij de gemeentesecretaris. Bij grondexploitatieberekening van fase 1 en 2 wordt uitgegaan van een uitgifte van 1,7 ha. per jaar. Evenementenlocatie annex parkeerterrein Aanleiding De aanleiding voor dit projectonderdeel is gelegen in het feit dat er door de ontwikkelingen aan de westzij de van de stad een grote parkeerdruk is ontstaan. Enerzijds door nieuwe en intensievere activitei ten/evenementen in het FEC, anderzijds door het weg vallen van het Bodeterrein als uitwijkmogelijkheid voor parkeren. Daarnaast is er op dit moment in Leeuwarden geen groot evenemententerrein beschikbaar om evenementen van enig formaat te kunnen huisvesten, te denken valt dan b.v. aan circusattracties. Voorheen was hiervoor veelal ook het Bodeterrein als geschikte locatie beschikbaar. Proi ectbeschriiving De ontwikkeling van het Westergopark is in feite het verder in westelijke richting uitbouwen van de ontwik kelingen zoals die rondom het FEC e.o. in gang zijn gezet In combinatie met de noodzakelijke nieuwe entree voor het FEC/veemarkt (vanaf de wwwestelijke ontsluitings- weg ontstaat de mogelijkheid ook het tussenliggende gebied een nieuwe stedebouwkundige invulling te geven. In de inrichtingsschets voor het Westergopark is op de locatie tussen het FEC en het business-park een evene mentenlocatie annex parkeerterrein geprojecteerd. Waarbij rondom deze evenementenlocatie eventueel moge lijkheden ontstaan voor extra bedrijfslocaties. Het evenemententerrein kan gebruikt worden voor het houden van buiten-evenementen (al dan niet in aanslui ting op de evenementenhal van het FEC) en tevens dienst doen als overloop voor de parkeervoorzieningen van het FEC. Het terrein kan mogelijk ook dienst kunnen doen als nieuw circus/kermisterrein in Leeuwarden. Op 12 janua ri 1995 is hiervoor door Markten Havens een program ma van eisen opgesteld. Met een aantal inrichtingsei- Blad 9 sen van het gebied moet dan rekening worden gehouden met het programma van eisen. Naast de inrichtingseisen zullen er ook extra voorzieningen getroffen moeten worden (b.v. qua vuilwaterafvoer, waterputten, stroom voorziening) De inrichting van het terrein en de omgeving zal nog verder uitgewerkt moeten worden. Daarbij zal door de nieuw in te stellen projectgroep voor alle drie de projecten nadrukkelijk ook nog gekeken moeten worden naar de mogelijkheid van het realiseren van bedrijfs locaties ten noorden en ten zuiden van het evenementen- annex parkeerterrein. Een en ander heeft natuurlijk gevolgen voor de multi-functionaliteit van het terrein, dat daardoor qua oppervlakte kleiner zal worden Samenhang met andere projecten Het project heeft een nauwe samenhang met het Wester gopark doordat er de mogelijkheid is om rondom het terrein enkele bedrijfslocaties te creëren en een nau we samenhang met de westelijke ontsluitingsweg aang ezien de ontsluiting van het FEC als onderdeel van de weg voor een deel over het terrein heen zal moeten lopen 3 PLANOLOGISCHE ASPECTEN Voor het tracé-gedeelte van de westelijke ontsluitingsweg ten noorden van de Harlingervaart en voor het Westergopark en de evenementenlocatie, zijn de volgende bestemmings plannen relevant: a. het uitbreidingsplan "Bisschopsrak", vastgesteld in 1961; b. het uitbreidingsplan in hoofdzaak der gemeente Menal- dumadeel, vastgesteld in 1941. In beide bestemmingsplannen zijn alleen bebouwingsmogelijk heden aangegeven; er is geen gebruiksregeling opgenomen. Met andere woorden: aanleg/uitvoering van werken is niet vergunningplichtig De beide voor dit gebied van kracht zijnde bestemmingsplan nen zijn verouderd, zowel wat betreft de inhoud als wat betreft de regelgeving. Gelet op meerdere ingrijpende ont wikkelingen aan de westkant van de stad is dan ook besloten een nieuw bestemmingsplan op te laten stellen voor het ge bied ingesloten door de spoorlijn naar Stiens, het Bis schopsrak/Zij lsterrak, de gemeentegrens met Menaldumadeel en de Harlingerstraatweg Ter bescherming van het op te stellen bestemmingsplan heeft u in uw vergadering van 17 juni 1996 een voorbereidingsbe- sluit genomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 117