8
Grondprijzen en uitgifte-tempo
De grondprijzen van het business-park variëren van
circa f 65,- tot f 90 per m2 (excl. BTW), afhankelijk
van de ligging van de kavel.
Deze prijsstelling sluit aan bij de positionering van
deze bedrijfslocatie binnen Leeuwarden.
Zie hiervoor ook de bijlage met betrekking tot de fi
nanciering en kosten, zoals die voor de gehele plan
ontwikkeling van de westelijke stadsrandzone is opge
steld en die vertrouwelijk voor u ter inzage ligt bij
de gemeentesecretaris.
Bij grondexploitatieberekening van fase 1 en 2 wordt
uitgegaan van een uitgifte van 1,7 ha. per jaar.
Evenementenlocatie annex parkeerterrein
Aanleiding
De aanleiding voor dit projectonderdeel is gelegen in
het feit dat er door de ontwikkelingen aan de westzij
de van de stad een grote parkeerdruk is ontstaan.
Enerzijds door nieuwe en intensievere activitei
ten/evenementen in het FEC, anderzijds door het weg
vallen van het Bodeterrein als uitwijkmogelijkheid
voor parkeren.
Daarnaast is er op dit moment in Leeuwarden geen groot
evenemententerrein beschikbaar om evenementen van enig
formaat te kunnen huisvesten, te denken valt dan b.v.
aan circusattracties. Voorheen was hiervoor veelal ook
het Bodeterrein als geschikte locatie beschikbaar.
Proi ectbeschriiving
De ontwikkeling van het Westergopark is in feite het
verder in westelijke richting uitbouwen van de ontwik
kelingen zoals die rondom het FEC e.o. in gang zijn
gezet
In combinatie met de noodzakelijke nieuwe entree voor
het FEC/veemarkt (vanaf de wwwestelijke ontsluitings-
weg ontstaat de mogelijkheid ook het tussenliggende
gebied een nieuwe stedebouwkundige invulling te geven.
In de inrichtingsschets voor het Westergopark is op de
locatie tussen het FEC en het business-park een evene
mentenlocatie annex parkeerterrein geprojecteerd.
Waarbij rondom deze evenementenlocatie eventueel moge
lijkheden ontstaan voor extra bedrijfslocaties.
Het evenemententerrein kan gebruikt worden voor het
houden van buiten-evenementen (al dan niet in aanslui
ting op de evenementenhal van het FEC) en tevens
dienst doen als overloop voor de parkeervoorzieningen
van het FEC.
Het terrein kan mogelijk ook dienst kunnen doen als
nieuw circus/kermisterrein in Leeuwarden. Op 12 janua
ri 1995 is hiervoor door Markten Havens een program
ma van eisen opgesteld. Met een aantal inrichtingsei-
Blad 9
sen van het gebied moet dan rekening worden gehouden
met het programma van eisen. Naast de inrichtingseisen
zullen er ook extra voorzieningen getroffen moeten
worden (b.v. qua vuilwaterafvoer, waterputten, stroom
voorziening)
De inrichting van het terrein en de omgeving zal nog
verder uitgewerkt moeten worden. Daarbij zal door de
nieuw in te stellen projectgroep voor alle drie de
projecten nadrukkelijk ook nog gekeken moeten worden
naar de mogelijkheid van het realiseren van bedrijfs
locaties ten noorden en ten zuiden van het
evenementen- annex parkeerterrein. Een en ander heeft
natuurlijk gevolgen voor de multi-functionaliteit van
het terrein, dat daardoor qua oppervlakte kleiner zal
worden
Samenhang met andere projecten
Het project heeft een nauwe samenhang met het Wester
gopark doordat er de mogelijkheid is om rondom het
terrein enkele bedrijfslocaties te creëren en een nau
we samenhang met de westelijke ontsluitingsweg aang
ezien de ontsluiting van het FEC als onderdeel van de
weg voor een deel over het terrein heen zal moeten
lopen
3 PLANOLOGISCHE ASPECTEN
Voor het tracé-gedeelte van de westelijke ontsluitingsweg
ten noorden van de Harlingervaart en voor het Westergopark
en de evenementenlocatie, zijn de volgende bestemmings
plannen relevant:
a. het uitbreidingsplan "Bisschopsrak", vastgesteld in
1961;
b. het uitbreidingsplan in hoofdzaak der gemeente Menal-
dumadeel, vastgesteld in 1941.
In beide bestemmingsplannen zijn alleen bebouwingsmogelijk
heden aangegeven; er is geen gebruiksregeling opgenomen.
Met andere woorden: aanleg/uitvoering van werken is niet
vergunningplichtig
De beide voor dit gebied van kracht zijnde bestemmingsplan
nen zijn verouderd, zowel wat betreft de inhoud als wat
betreft de regelgeving. Gelet op meerdere ingrijpende ont
wikkelingen aan de westkant van de stad is dan ook besloten
een nieuw bestemmingsplan op te laten stellen voor het ge
bied ingesloten door de spoorlijn naar Stiens, het Bis
schopsrak/Zij lsterrak, de gemeentegrens met Menaldumadeel
en de Harlingerstraatweg
Ter bescherming van het op te stellen bestemmingsplan heeft
u in uw vergadering van 17 juni 1996 een voorbereidingsbe-
sluit genomen.