Blad 4
het project een nieuwe impuls nodig heeft om tot een
goed einde te worden gebracht.
In het rapport wordt o.a. voorgesteld: opnieuw een project
organisatie in te stellen voor de rest van het project, te
kiezen voor implementatie van beproefde bedrijfsvoerings
methoden (BBI), en een grote inzet te plegen op het terrein
van training en communicatie.
Daarnaast is geconstateerd dat de organisatie op een aantal
functies dringend blijvende versterking behoeft. Dit is een
voorwaarde voor een structurele verbetering van de organi
satie. De nadere onderbouwing hiervoor volgt nog. De dek
king is in de begroting 1997 opgenomen als onderdeel van de
herbezetting in het kader van de invoering van de 36-urige
werkweek
4Nadere verkenning
Als eerste stap in de heroriëntatie op het project is aan
het bureau Bestuur en Management Consultants (BMC)licen
tiehouder BBI, opdracht verleend de bedrijfsvoering te ana
lyseren en een plan van aanpak tot invoering van een pas
send systeem van planning en control op te stellen.
BMC heeft hierover gerapporteerd. Uit die rapportage wordt
duidelijk dat het project LIS op het terrein van de ontwik
keling van planning en control te weinig voortgang heeft
geboekt. Met name het ontbreken van een goede product-
georiënteerde begroting en rekening en de daarop afgejstemde
instrumenten, vormt een ernstige belemmering voor het door
voeren van de gewenste veranderingen op het terrein van
planning en control, zowel voor wat betreft structuren en
instrumenten als de cultuur.
BMC heeft daarom een stappenplan om tot invoering van een
productbegroting per 1 januari 1998 gepresenteerd.
De rapportage en aanbevelingen van BMC zijn in augustus in
een werkconferentie met uw raad op hoofdlijnen doorgespro
ken
Tijdens die conferentie zijn de volgende conclusies getrok
ken
de draad van het LIS-project dient weer voortvarend op
gepakt te worden;
de raad wenst voorstellen die uitgaan van handhaving van
het realiseren van de oorspronkelijke bestuursopdracht
LIS per 1 januari 1998;
er dienen heldere en controleerbare doelstellingen aan
het vervolgtraject verbonden te worden;
de eventuele meerkosten dienen in beeld gebracht te
zx]n;
het moet duidelijk zijn op welke wijze de raad bij de
verdere voortgang van het project betrokken is.
Blad 5
5Projectplan
Op basis van deze vertrekpunten is een projectplan voor het
vervolg-traject opgesteld.
Conform het voorstel van BMC wordt daarbij de ontwikkeling
van een productenbegroting als 'kapstok' gebruikt voor de
verdere ontwikkeling van bestuur en management.
Hiermee is echter niet gezegd dat wanneer de producten
begroting per 1998 is gerealiseerd, alle knelpunten op het
terrein van het bestuur en beheer van de organisatie voor
bij zijn. Daarvoor zijn ook veranderingen van meer 'cultu
rele' aard zowel binnen het ambtelijk management als binnen
het politiekbestuurlijk systeem noodzakelijk. Een produc
tenbegroting is immers 'slechts' een instrument. Net zo
belangrijk is het hebben van overeenstemming over de wijze
waarop de raad de beleidsontwikkeling stuurt en partici
peert bij de ontwikkeling en realisatie van majeure projec
ten. Maar ook aspecten als: marketing, kostenbewustzijn,
vernieuwing-gezindheid, integraal management en klant
gerichtheid behoeven in dit kader extra aandacht.
In het vervolgtraject zal daarvoor in opleidings- en trai
ningsactiviteiten ruimte geschapen dienen te worden.
Bovendien moet er rekening mee gehouden worden dat het wer
ken met een productbegroting ervaring behoeft. Met andere
woorden; de verwachtingen van de kwaliteit van de over 1998
op te leveren productenbegroting dienen bij voorbaat enigs
zins getemperd te worden. Voor optimalisatie van het ge
bruik van een productenbegroting zal waarschijnlijk nog een
aantal jaren van ervaring en trial and error nodig zijn.
Daarnaast loopt nog een opsplitsingstraject van de dienst
Stadsbeheer, een herstructurering van de dienst Algemene
Zaken en de Concernstaf plus een reeks andere verbeterings
trajecten.
5.1 Doelstellingen
In het vervolgtraject zijn 3 samenhangende onderdelen te
herkennen. Per onderdeel zijn doelstellingen geformuleerd.
I De ontwikkeling van een producten-begroting inclusief
daarop afgestemde perspectiefnota, maraps en jaarreke
ning;
doelstellingen:
1. In oktober/november 1997 wordt de begroting 1998
in de vorm van een productenbegroting aan de raad
ter vaststelling aangeboden.
2. In april 1998 wordt een op de productenbegroting
afgestemde perspectiefnota 1999-2003 ter vaststel
ling aangeboden.
3. In het eerste kwartaal van 1998 worden de modellen
voor de maraps en de jaarrekening vastgesteld.