Blad 2 van de besturen al in een eerder stadium op de hoogte zijn van de inhoud van de voorstellen. De gemeente is gehouden om een "aangekleed" voorstel toe te zenden, in die zin dat niet volstaan kan worden met de "kale" tekst van de verordening onderwijshuisvesting, of van een wijziging daarvan. In de vorm van een toelichting (in de regel zal dit de beoogde algemene en artikelsgewijze toelichting op de verordening zijn) wordt de overlegpart ners inzicht gegeven in de achtergronden van het voorstel. De vertegenwoordigers van de schoolbesturen hebben uiter aard de mogelijkheid om ook zelf stukken in te brengen voor het bestuurlijk overleg. Indien het bestuurlijk overleg wordt voorbereid (zie arti kel 4)dan verdient het aanbeveling dat het voorstel ook vergezeld gaat van de uitkomst van dit vooroverleg (bij voorbeeld in de vorm van een inventarisatie van onderwerpen waarover wel en waarover geen overeenstemming bestaat) De formulering dat het bestuurlijk overleg op een bepaald tijdstip zal "aanvangen" impliceert dat het overleg niet in één ronde behoeft te worden afgerond. Vaak zal het zo zijn dat voor het bestuurlijk overleg meer dan één bijeenkomst nodig is. Er is voor gekozen om deze optie van vervolg overleg niet te binden aan nadere formele vereisten (behou dens de beschreven omstandigheden in artikel 6, vierde lid en artikel 8) over de uitnodiging en toezending van stuk ken. De deelnemers kunnen hierover in het eerste overleg concrete afspraken maken inspelend op de feitelijke situa tie die zich op dat moment voordoet. Secretariaat Artikel 3 In formele zin zijn burgemeester en wethouders belast met het voeren van het secretariaat van het overleg. De praktijk is dat het secretariaat, onder verantwoorde lijkheid van burgemeester en wethouders, wordt verzorgd door een of meer ambtenaren van de sector Onderwijs, belast met het aangelegenheden inzake het lokaal onderwijsbeleid. Het verdient aanbeveling om aan de vertegenwoordigers in het bestuurlijk overleg duidelijk aan te geven wie feite lijk met het voeren van het (uitvoerend) secretariaat is belast Voorbereiding Artikel 4 De praktijk laat vaak zien dat een bestuurlijk overleg wordt voorafgaan door het nodige (technische) vooroverleg. Blad 3 Dit overleg heeft het karakter van een voorbereiding voor het "echte" bestuurlijk overleg. De bereikte overeenstem ming en overgebleven verschillen van inzicht in het voor overleg vormen de basis van het bestuurlijk overleg. Hierin richt zich de aandacht vervolgens meestal op de nog resterende geschilpunten waarbij in het kader van het op overeenstemming gerichte karakter van het bestuurlijk over leg gestreefd moet worden naar oplossing. Er is van afge zien om het voeren van het voorbereidend overleg te binden aan procedurele voorschriften. Afhankelijk van de omvang van de problematiek dient dit overleg met een grote mate van flexibiliteit te kunnen worden ingericht en gevoerd. Dit geldt ook voor de wijze van vertegenwoordiging (ambte lijk dan wel op bestuurlijk niveau). Vertegenwoordiging Artikel 5 Een schoolbestuur is uiteraard vrij om al of niet deel te nemen aan het bestuurlijk overleg. Indien een bestuur in gaat op de uitnodiging voor het overleg dan wijst het hier voor een of meer vertegenwoordigers aan. Uiteraard dient de mogelijkheid te worden geboden dat de vertegenwoordigers, net zo goed als dat het geval zal zijn bij de vertegen woordiger van het gemeentebestuur, zich kunnen laten bij staan door een of meer adviseurs. Het eerste lid biedt de mogelijkheid om de omvang van vertegenwoordiging van een schoolbestuur, uit oogpunt van een effectief overleg, te binden aan een maximum. Er is gekozen voor maximaal 2 vertegenwoordigers per bevoegd ge zag Naast de in de verordening opgenomen opties zijn ook nog andere varianten denkbaar, zoals: Een vertegenwoordiging per denominatie, waardoor de situatie kan optreden dat niet ieder schoolbestuur rechtstreeks aan het overleg deelneemt. Ook deze vertegenwoordiging kan worden gebonden aan een bepaald maximum aantal vertegenwoordigers. Het vooraf in de verordening aangeven van de maximumomvang van het overleg (bijvoorbeeld 10 deelne mers namens de schoolbesturen)Aan de gezamenlijke schoolbesturen wordt overgelaten om deze vertegenwoordiging in te vullen. De representatie wordt daarbij zodanig ingevuld dat alle schoolbesturen van alle op het grondgebied van de gemeente voorkomen de denominaties zich vertegenwoordigd weten in het overleg

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 144