Blad 6 In het vierde lid wordt bepaald in welke situatie er in ieder geval nader bestuurlijk overleg plaatsvindt over het advies van de Onderwijsraad. Dit is aan de orde wanneer de Onderwijsraad adviseert om inhoudelijke wijzigingen aan te brengen in het voorstel tot vaststelling of wijziging van de verordening onderwijshuisvesting. In alle andere gevallen maken burgemeester en wethouders de afweging of nader bestuurlijk overleg noodzakelijk is. Er is voor deze formule gekozen in plaats van een benade ring om ongeacht de strekking en inhoud van het advies standaard te bepalen dat nader overleg plaatsvindt over het uitgebrachte advies. Er kunnen zich namelijk situaties voordoen waarin een der gelijk nader overleg geen toegevoegde waarde heeft, bij voorbeeld wanneer het advies het voorstel van burgemeester en wethouders onderschrijft. Overigens wordt nog opgemerkt dat de wettelijke bepalingen over de advisering van de Onderwijsraad niets voorschrijven over een overlegmogelijkheid zoals hiervoor is beschreven. Er wordt bepaald dat de Onderwijsraad advies uitbrengt aan de gemeenteraad. Het advies wordt vervolgens bekendgemaakt tezamen met de verordening onderwijshuisvesting of de wij ziging daarvan. Om te voorkomen dat eventueel nader overleg over het uitge brachte advies tot een te grote vertraging in het besluitvormingsproces leidt, is in het vierde lid uitgegaan van een vrij korte termijn waarbinnen een dergelijk overleg zal dienen plaats te vinden. Om hierbij problemen te voor komen verdient het aanbeveling aan de vooravond van de in diening van het verzoek om advies met de daarbij behorende stukken bij de Onderwijsraad alvast in onderling overleg enkele data te reserveren voor een eventueel nader over leg. Hierbij kan ervan worden uitgegaan dat de Onderwijs raad drie tot vier weken nodig heeft om tot een advies te komen. De wetgever heeft de adviestermijn namelijk beperkt tot vier weken. Verslaglegging; informeren raad Artikel 7 De gemeenteraad zal bij de vaststelling of wijziging van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs de argumen ten en zienswijzen die in het overleg naar voren zijn ge bracht moeten wegen. Hiertoe is het van belang dat de raad zich een duidelijk beeld kan vormen van de inhoud en strek king van hetgeen in het bestuurlijk overleg is aangevoerd. De raad wordt hierover op de hoogte gebracht via toezending van het verslag van het bestuurlijk overleg. In dit verslag staat aangegeven op welke wijze het overleg is gevoerd (wanneer, hoe vaak, door wie etc.) teneinde te kunnen vast Blad 7 stellen dat het gestelde in de verordening procedure over leg huisvesting onderwijs in acht is genomen. Het verslag bevat uiteraard de zienswijzen zoals deze door de verschillende partijen (vertegenwoordigers schoolbestu ren en de gemeente) zijn ingebracht. Voor zover deze ziens wijzen niet of niet geheel zijn overgenomen in de verorde ning zoals aan de raad is voorgelegd, wordt hiervan in het betrokken raadsvoorstel door burgemeester en wethouders melding gemaakt. Daarbij wordt ook aangegeven op welke gronden burgemeester en wethouders tot het betreffende oor deel zijn gekomen. Heropening overleg Artikel 8 De uitkomst van het op overeenstemming gerichte overleg vormt een belangrijk gegeven in de verdere besluitvormings procedure raadsadviescommissie en raad) over de vaststel ling of wijziging van de verordening onderwijshuisvesting. In het voorstel ter zake van burgemeester en wethouders is aangegeven op welke wijze is omgegaan met de gebrachte zienswijzen. Indien er in het verdere besluitvormingsproces signalen komen dat vermoedelijk wordt afgeweken van het voorstel en dat daarmee de uitkomst van het bestuurlijk overleg in een ander licht komt te staan, komt de vraag aan de orde of de mogelijkheid moet worden geboden over de ge wijzigde situatie het bestuurlijk overleg te heropenen. Gezien het gewicht dat moet worden gehecht aan het op overeenstemming gerichte overleg is een bevestigend ant woord op deze vraag op zijn plaats. Een eventueel hernieuwd overleg is in dit artikel gekoppeld aan het resultaat van de bespreking van het voorstel van burgemeester en wethouders in de raadsadviescommissie waar in onderwijsaangelegenheden aan de orde komen. Indien een meerderheid in de raadsadviescommissie komt met een advies tot inhoudelijke bijstelling in het voorstel, dan is dit in beginsel aanleiding om het bestuurlijk overleg bijeen te roepen. Aangezien de raadsadviescommissie in formele zin een advies uitbrengt over het ontwerp-raadsvoorstelis de beoordeling of een eventueel afwijkend advies van (een deel van) de raadsadviescommissie vermoedelijk kan steunen op een meerderheid in de raad, neergelegd bij burgemeester en wethouders Er kunnen zich naar aanleiding van de behandeling in de raadsadviescommissie verschillende situaties voordoen: 1. Over (onderdelen van) het voorstel dat burgemeester en wethouders hebben ingebracht bestond in het bestuur lijk overleg volledige overeenstemming. Het afwijkende "meerderheidsstandpunt" van de raadscommissie daarover betekent dus ook een afwijking van de bereikte consen-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 146