Blad 6
In het vierde lid wordt bepaald in welke situatie er in
ieder geval nader bestuurlijk overleg plaatsvindt over het
advies van de Onderwijsraad. Dit is aan de orde wanneer de
Onderwijsraad adviseert om inhoudelijke wijzigingen aan te
brengen in het voorstel tot vaststelling of wijziging van
de verordening onderwijshuisvesting.
In alle andere gevallen maken burgemeester en wethouders de
afweging of nader bestuurlijk overleg noodzakelijk is.
Er is voor deze formule gekozen in plaats van een benade
ring om ongeacht de strekking en inhoud van het advies
standaard te bepalen dat nader overleg plaatsvindt over het
uitgebrachte advies.
Er kunnen zich namelijk situaties voordoen waarin een der
gelijk nader overleg geen toegevoegde waarde heeft, bij
voorbeeld wanneer het advies het voorstel van burgemeester
en wethouders onderschrijft.
Overigens wordt nog opgemerkt dat de wettelijke bepalingen
over de advisering van de Onderwijsraad niets voorschrijven
over een overlegmogelijkheid zoals hiervoor is beschreven.
Er wordt bepaald dat de Onderwijsraad advies uitbrengt aan
de gemeenteraad. Het advies wordt vervolgens bekendgemaakt
tezamen met de verordening onderwijshuisvesting of de wij
ziging daarvan.
Om te voorkomen dat eventueel nader overleg over het uitge
brachte advies tot een te grote vertraging in het
besluitvormingsproces leidt, is in het vierde lid uitgegaan
van een vrij korte termijn waarbinnen een dergelijk overleg
zal dienen plaats te vinden. Om hierbij problemen te voor
komen verdient het aanbeveling aan de vooravond van de in
diening van het verzoek om advies met de daarbij behorende
stukken bij de Onderwijsraad alvast in onderling overleg
enkele data te reserveren voor een eventueel nader over
leg. Hierbij kan ervan worden uitgegaan dat de Onderwijs
raad drie tot vier weken nodig heeft om tot een advies te
komen. De wetgever heeft de adviestermijn namelijk beperkt
tot vier weken.
Verslaglegging; informeren raad
Artikel 7
De gemeenteraad zal bij de vaststelling of wijziging van de
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs de argumen
ten en zienswijzen die in het overleg naar voren zijn ge
bracht moeten wegen. Hiertoe is het van belang dat de raad
zich een duidelijk beeld kan vormen van de inhoud en strek
king van hetgeen in het bestuurlijk overleg is aangevoerd.
De raad wordt hierover op de hoogte gebracht via toezending
van het verslag van het bestuurlijk overleg. In dit verslag
staat aangegeven op welke wijze het overleg is gevoerd
(wanneer, hoe vaak, door wie etc.) teneinde te kunnen vast
Blad 7
stellen dat het gestelde in de verordening procedure over
leg huisvesting onderwijs in acht is genomen.
Het verslag bevat uiteraard de zienswijzen zoals deze door
de verschillende partijen (vertegenwoordigers schoolbestu
ren en de gemeente) zijn ingebracht. Voor zover deze ziens
wijzen niet of niet geheel zijn overgenomen in de verorde
ning zoals aan de raad is voorgelegd, wordt hiervan in het
betrokken raadsvoorstel door burgemeester en wethouders
melding gemaakt. Daarbij wordt ook aangegeven op welke
gronden burgemeester en wethouders tot het betreffende oor
deel zijn gekomen.
Heropening overleg
Artikel 8
De uitkomst van het op overeenstemming gerichte overleg
vormt een belangrijk gegeven in de verdere besluitvormings
procedure raadsadviescommissie en raad) over de vaststel
ling of wijziging van de verordening onderwijshuisvesting.
In het voorstel ter zake van burgemeester en wethouders is
aangegeven op welke wijze is omgegaan met de gebrachte
zienswijzen. Indien er in het verdere besluitvormingsproces
signalen komen dat vermoedelijk wordt afgeweken van het
voorstel en dat daarmee de uitkomst van het bestuurlijk
overleg in een ander licht komt te staan, komt de vraag aan
de orde of de mogelijkheid moet worden geboden over de ge
wijzigde situatie het bestuurlijk overleg te heropenen.
Gezien het gewicht dat moet worden gehecht aan het op
overeenstemming gerichte overleg is een bevestigend ant
woord op deze vraag op zijn plaats.
Een eventueel hernieuwd overleg is in dit artikel gekoppeld
aan het resultaat van de bespreking van het voorstel van
burgemeester en wethouders in de raadsadviescommissie waar
in onderwijsaangelegenheden aan de orde komen. Indien een
meerderheid in de raadsadviescommissie komt met een advies
tot inhoudelijke bijstelling in het voorstel, dan is dit in
beginsel aanleiding om het bestuurlijk overleg bijeen te
roepen. Aangezien de raadsadviescommissie in formele zin
een advies uitbrengt over het ontwerp-raadsvoorstelis de
beoordeling of een eventueel afwijkend advies van (een deel
van) de raadsadviescommissie vermoedelijk kan steunen op
een meerderheid in de raad, neergelegd bij burgemeester en
wethouders
Er kunnen zich naar aanleiding van de behandeling in de
raadsadviescommissie verschillende situaties voordoen:
1. Over (onderdelen van) het voorstel dat burgemeester en
wethouders hebben ingebracht bestond in het bestuur
lijk overleg volledige overeenstemming. Het afwijkende
"meerderheidsstandpunt" van de raadscommissie daarover
betekent dus ook een afwijking van de bereikte consen-