Blad 2 Niet omdat deze fracties niet zouden instemmen met het inzetten van extra ambtelijke ondersteuning, maar omdat zij dit niet ten laste van de percentagegelden zouden willen bekostigen; deze fracties hebben geuit dat zij van mening zijn dat de gelden die als gevolg van de percentageregeling vrijkomen uitsluitend aan de beeldende kunst zelf ten goede zouden moeten komen. Zij vroegen het college bovendien na te gaan of de percentageregeling beeldende kunst een dergelijke aanwending van percentagegelden wel toelaat Naar aanleiding hiervan brengen wij u het volgende onder de aandacht - de huidige percentageregeling laat aanwending van percentagegelden voor ambtelijke ondersteuning van beeldende kunstprojecten niet toe. - dekking van de benodigde extra ambtelijke ondersteuning voor de volledige uitvoering van de percentageregeling kan niet worden gevonden in de grondexploitatie van grotere stadsuitbreidings- en vernieuwingsprojecten binnen de dienst Stadsontwikkeling. Gelet op de steeds toenemende hoeveelheid werkzaamheden die de komende jaren op het gebied van de beeldende kunst moeten worden uitgevoerd, vinden wij spoedige uitbreiding van ambtelijke inzet voor beeldende kunst noodzakelijk. In dit verband wijzen wij u nog eens op de 'Evaluatie Convenant Beeldende Kunst en Vormgeving 1993-1996', die wij in augustus 1996 hebben vastgesteld en die ook de Commissie Welzijn met instemming heeft aanvaard. In deze evaluatie is een duidelijk verband aangegeven tussen te krap bemeten ambtelijke formatie in de afgelopen jaren enerzijds, en de stopzet ting/langdurige vertraging van projecten, danwel onderbesteding van geoormerkte BK-gelden anderzijds. Het is duidelijk dat wij een herhaling hiervan willen voorkomen. Ofschoon u bij de vaststelling van de percentageregeling indertijd de percentagegelden volledig ten goede heeft willen laten komen aan kunstenaars en aan kunstwerken en in dat kader bewust heeft bepaald dat deze gelden niet konden worden aangewend als dekking voor advieskosten en voor ambtelijke kosten, zijn wij van mening dat er in de huidige situatie geen andere mogelijkheid overblijft dan de percentageregeling op dit punt aan te passen overeenkomstig ons besluit van 27 augustus 1996. Omdat we met u van mening zijn dat de dekking van ambtelijke ondersteuning niet buitenproportioneel zwaar ten koste mag gaan van kunst en kunstenaar, hebben wij gemeend nog een verfijning aan te moeten brengen. Wij stellen u voor om bij percentagebudgetten beneden de f.10.000,-- geen kosten voor ambtelijke ondersteuning ten laste van dit budget te brengen. De nieuwe Percentageregeling zou met ingang van de datum van uw besluit van kracht moeten worden, zodat bij de vaststelling van nieuwe kredieten waarop de regeling van toepassing is, kan worden voorzien in ambtelijke ondersteuning. Blad 3 Voor een aantal projecten die in de notitie worden genoemd hebt u reeds een krediet vastgesteld. De kunstopdrachten die in het kader van deze projecten zullen worden ontplooid, zijn de meest omvangrijke en betekenisvolle in de komende jaren. In een aantal gevallen moet momenteel al ambtelijke inzet worden gepleegd terwijl de beschikbare formatie daartoe niet de ruimte biedt. Wij stellen u daarom voor om de wijziging op de Percentageregeling met terugwerkende kracht van toepassing te verklaren op de volgende projecten: Goutum Noord, Hempens- Teerns, Hofsingel, verbouw instituut KV. Afgezien van de passage over de besteding van de percentagegel den, zijn ook andere passages in de regeling toe aan een wij ziging In de regeling is nog sprake van de Werkgroep Beeldende Kunst die ons over bestemming van de percentagegelden zou moeten adviseren. Genoemde werkgroep is in het kader van de bezuinigingen 1993-1997 opgeheven (tezamen met het Fonds Beeldende Kunst) De advisering rond monumentale opdrachten gebeurt sinds 1994 door per kunstopdracht in te stellen begeleidingscommissies ad hoe, waarin vertegenwoordiging van inhoudelijke deskundigheid, alsmede van belanghebbenden is gegarandeerd. Aangezien deze werkwijze voldoet, stellen wij u voor de Percentageregeling dien overeenkomstig aan te passen. De Percentageregeling bepaalt dat wordt overgegaan tot het aankopen van losse werken van beeldende kunst, indien het door middel van de regeling gegenereerde kunstbudget f.4.000,-- of minder bedraagt. Ook hierover zou de Werkgroep Beeldende Kunst ons van advies moeten voorzien, hetgeen thans niet meer mogelijk is. Wij stellen u voor de mogelijkheid tot aankoop van kunst werken in de percentageregeling open te houden, maar ook andere vormen van besteding mogelijk te maken; zo kan een klein bedrag in sommige gevallen in een later stadium aan een ander project worden toegevoegd. Uiteraard is overleg met belanghebbenden over besteding van het gegenereerde budget immer een vereiste In artikel 8 van de Percentageregeling is de hoogte van het percentagebedrag bepalend voor de vorm waarin be steding dient te geschieden. Gelet op de thans gehan teerde standaardprocedures bij het verstrekken van kunstopdrachten stellen wij u voor artikel 8 aan te passen conform bijgaand tekstvoorstel. De in genoemd artikel gestelde budgetgrenzen vinden wijgelet op de ervaringen die wij het afgelopen jaar hebben opgedaan, erg laag gesteld. Wij stellen u voor de regeling ook op dit punt aan te passen, conform het bijgevoegde tekst voorstel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 173