Blad 2
Niet omdat deze fracties niet zouden instemmen met het
inzetten van extra ambtelijke ondersteuning, maar omdat zij dit
niet ten laste van de percentagegelden zouden willen
bekostigen; deze fracties hebben geuit dat zij van mening zijn
dat de gelden die als gevolg van de percentageregeling
vrijkomen uitsluitend aan de beeldende kunst zelf ten goede
zouden moeten komen. Zij vroegen het college bovendien na te
gaan of de percentageregeling beeldende kunst een dergelijke
aanwending van percentagegelden wel toelaat
Naar aanleiding hiervan brengen wij u het volgende onder de
aandacht
- de huidige percentageregeling laat aanwending van
percentagegelden voor ambtelijke ondersteuning van
beeldende kunstprojecten niet toe.
- dekking van de benodigde extra ambtelijke ondersteuning
voor de volledige uitvoering van de percentageregeling
kan niet worden gevonden in de grondexploitatie van
grotere stadsuitbreidings- en vernieuwingsprojecten
binnen de dienst Stadsontwikkeling.
Gelet op de steeds toenemende hoeveelheid werkzaamheden die de
komende jaren op het gebied van de beeldende kunst
moeten worden uitgevoerd, vinden wij spoedige uitbreiding van
ambtelijke inzet voor beeldende kunst noodzakelijk.
In dit verband wijzen wij u nog eens op de 'Evaluatie
Convenant Beeldende Kunst en Vormgeving 1993-1996', die wij in
augustus 1996 hebben vastgesteld en die ook de Commissie
Welzijn met instemming heeft aanvaard. In deze evaluatie is een
duidelijk verband aangegeven tussen te krap bemeten ambtelijke
formatie in de afgelopen jaren enerzijds, en de stopzet
ting/langdurige vertraging van projecten, danwel onderbesteding
van geoormerkte BK-gelden anderzijds. Het is duidelijk dat wij
een herhaling hiervan willen voorkomen.
Ofschoon u bij de vaststelling van de percentageregeling
indertijd de percentagegelden volledig ten goede heeft
willen laten komen aan kunstenaars en aan kunstwerken en in dat
kader bewust heeft bepaald dat deze gelden niet konden worden
aangewend als dekking voor advieskosten en voor ambtelijke
kosten, zijn wij van mening dat er in de huidige situatie geen
andere mogelijkheid overblijft dan de percentageregeling op dit
punt aan te passen overeenkomstig ons besluit van 27 augustus
1996. Omdat we met u van mening zijn dat de dekking van
ambtelijke ondersteuning niet buitenproportioneel zwaar ten
koste mag gaan van kunst en kunstenaar, hebben wij gemeend nog
een verfijning aan te moeten brengen. Wij stellen u voor om bij
percentagebudgetten beneden de f.10.000,-- geen kosten voor
ambtelijke ondersteuning ten laste van dit budget te brengen.
De nieuwe Percentageregeling zou met ingang van de datum van uw
besluit van kracht moeten worden, zodat bij de vaststelling van
nieuwe kredieten waarop de regeling van toepassing is, kan
worden voorzien in ambtelijke ondersteuning.
Blad 3
Voor een aantal projecten die in de notitie worden genoemd hebt
u reeds een krediet vastgesteld. De kunstopdrachten die in het
kader van deze projecten zullen worden ontplooid, zijn de meest
omvangrijke en betekenisvolle in de komende jaren. In een
aantal gevallen moet momenteel al ambtelijke inzet worden
gepleegd terwijl de beschikbare formatie daartoe niet de ruimte
biedt. Wij stellen u daarom voor om de wijziging op de
Percentageregeling met terugwerkende kracht van toepassing te
verklaren op de volgende projecten: Goutum Noord, Hempens-
Teerns, Hofsingel, verbouw instituut KV.
Afgezien van de passage over de besteding van de percentagegel
den, zijn ook andere passages in de regeling toe aan een wij
ziging
In de regeling is nog sprake van de Werkgroep
Beeldende Kunst die ons over bestemming van de
percentagegelden zou moeten adviseren. Genoemde werkgroep
is in het kader van de bezuinigingen 1993-1997 opgeheven
(tezamen met het Fonds Beeldende Kunst)
De advisering rond monumentale opdrachten gebeurt sinds
1994 door per kunstopdracht in te stellen
begeleidingscommissies ad hoe, waarin vertegenwoordiging
van inhoudelijke deskundigheid, alsmede van
belanghebbenden is gegarandeerd. Aangezien deze werkwijze
voldoet, stellen wij u voor de Percentageregeling dien
overeenkomstig aan te passen.
De Percentageregeling bepaalt dat wordt overgegaan tot
het aankopen van losse werken van beeldende kunst,
indien het door middel van de regeling gegenereerde
kunstbudget f.4.000,-- of minder bedraagt. Ook hierover
zou de Werkgroep Beeldende Kunst ons van advies moeten
voorzien, hetgeen thans niet meer mogelijk is. Wij
stellen u voor de mogelijkheid tot aankoop van kunst
werken in de percentageregeling open te houden, maar ook
andere vormen van besteding mogelijk te maken; zo kan een
klein bedrag in sommige gevallen in een later stadium aan
een ander project worden toegevoegd. Uiteraard is overleg
met belanghebbenden over besteding van het gegenereerde
budget immer een vereiste
In artikel 8 van de Percentageregeling is de hoogte van
het percentagebedrag bepalend voor de vorm waarin be
steding dient te geschieden. Gelet op de thans gehan
teerde standaardprocedures bij het verstrekken van
kunstopdrachten stellen wij u voor artikel 8 aan te
passen conform bijgaand tekstvoorstel. De in genoemd
artikel gestelde budgetgrenzen vinden wijgelet op de
ervaringen die wij het afgelopen jaar hebben opgedaan,
erg laag gesteld. Wij stellen u voor de regeling ook op
dit punt aan te passen, conform het bijgevoegde tekst
voorstel