Blad 6
Het Rijk heeft de gemeente Leeuwarden een bedrag van
f 13.000,- beschikbaar gesteld voor de kosten van uitvoe
ring. Dit bedrag is volstrekt ontoereikend om de extra in
spanningen te bekostigen.
Zoals aangegeven in punt 12. van het Beleidsplan 1997 wil
de gemeente Leeuwarden de verantwoordelijkheid voor de be
stuurlijke handhaving nemen, indien, voor zolang het Rijk
de daarvoor noodzakelijke voorwaarden schept, waaronder een
toereikende bekostiging van de noodzakelijke activiteiten.
De VNG heeft de financiering van de uitvoering van de nAbw
en de Wet boeten in het bestuurlijk overleg met de minister
aan de orde gesteld. Het overleg is nog gaande. Als de uit
komst daarvan voor de gemeente teleurstellend is, zullen
wij ons beraden over de intensiteit van de uitvoering van
de Wet boeten, zoals vastgelegd in het Beleidsplan 1997.
Het is mogelijk dat de wijze van uitvoering zal worden aan
gepast aan de beschikbare personele capaciteit.
3. BESLISPUNTEN
De beslispunten betreffen beleidskeuzen die voor het eerst
aan de orde worden gesteld of die opnieuw zijn geformuleerd
naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen. Beschrijvingen
van bestaand beleid worden niet als zodanig aangemerkt.
De nummers verwijzen naar de corresponderende nummers in
het Beleidsplan.
9. Ingestemd wordt met de uitgangspunten van het ge
meentelijk handhavingsbeleid en de nadere uitwerking
daarvan
- preventie boven repressie;
- duidelijke en consequente uitvoering c.q. con
trole;
- sterke schakel in de handhavingsketen
- proportionaliteit.
23. Gelet op de te stellen eisen aan algemene bestands
vergelijking zal de gemeente Leeuwarden geen activi
teiten ontwikkelen met betrekking tot algemene gege
vensuitwisseling met externe bronnen. De landelijke
ontwikkelingen worden afgewacht. Externe bestanden
zullen alleen worden bevraagd over individuele, con
crete gevallen met inachtneming van de eis van even
redigheid tussen belang en controlemiddel.
Blad 7
26. De criteria op grond waarvan onderscheid wordt
gemaakt naar de frequentie van de wettelijke voor
geschreven heronderzoeken zijn:
- het risico van misbruik is geen maatstaf;
- de kans op uitstroom;
- het risico van armoede c.q. sociale uitsluiting;
- bijstandtechnische redenen.
33. Werkplekcontroles worden niet toegevoegd aan de
werkwijze van de sociale recherche.
34. De binnen de sector Sociale Zaken bestaande af
spraken over taken en verantwoordelijkheid van de
onderscheiden medewerkers worden op hun effectivi
teit voor de detectie van misbruik beoordeeld en zo
nodig opnieuw geformuleerd in de eerste helft van
1997.
36. Indien prioriteiten moeten worden gesteld bij de
afdoening van onderzoeken naar signalen van mis
bruik, wordt de prioriteit bepaald aan de hand van
de volgende criteria:
- hardheid van de melding of het vermoeden;
- benodigde onderzoekscapaciteit en verwachte
onderzoeksduur;
- inschatting vervolgingsbereidheid van het Openbaar
Ministerie;
- evenredige aandacht aan alle vormen van fraude.
40. Ook in schriftelijke contacten wordt gewezen op het
zwij grecht
42. Ter verzekering van een juiste toepassing van het
zwijgrecht wordt het onderzoek naar de rechtmatig
heid van de lopende uitkering (controle fase) en het
onderzoek naar het opleggen van de bestuurlijke
boete (boete fase) procedureel gescheiden.
45. De landelijk genormeerde boete is uitgangspunt,
tenzij op grond van verminderde verwijtbaarheid
en/of persoonlijke omstandigheden de geïndiceerde
boete niet redelijk of adequaat is.
Er worden twee niveaus van verwijtbaarheid gehan
teerd: verwijtbaar of licht verwijtbaar.
49. Het gemeentebestuur zal pleiten voor voortzetting
van het tot heden gevoerde beleid, dat voorziet in
de mogelijkheid om uiteindelijk na afweging van alle
betrokken belangen af te zien van terugvordering van
fraudeschulden