Blad 6 Het Rijk heeft de gemeente Leeuwarden een bedrag van f 13.000,- beschikbaar gesteld voor de kosten van uitvoe ring. Dit bedrag is volstrekt ontoereikend om de extra in spanningen te bekostigen. Zoals aangegeven in punt 12. van het Beleidsplan 1997 wil de gemeente Leeuwarden de verantwoordelijkheid voor de be stuurlijke handhaving nemen, indien, voor zolang het Rijk de daarvoor noodzakelijke voorwaarden schept, waaronder een toereikende bekostiging van de noodzakelijke activiteiten. De VNG heeft de financiering van de uitvoering van de nAbw en de Wet boeten in het bestuurlijk overleg met de minister aan de orde gesteld. Het overleg is nog gaande. Als de uit komst daarvan voor de gemeente teleurstellend is, zullen wij ons beraden over de intensiteit van de uitvoering van de Wet boeten, zoals vastgelegd in het Beleidsplan 1997. Het is mogelijk dat de wijze van uitvoering zal worden aan gepast aan de beschikbare personele capaciteit. 3. BESLISPUNTEN De beslispunten betreffen beleidskeuzen die voor het eerst aan de orde worden gesteld of die opnieuw zijn geformuleerd naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen. Beschrijvingen van bestaand beleid worden niet als zodanig aangemerkt. De nummers verwijzen naar de corresponderende nummers in het Beleidsplan. 9. Ingestemd wordt met de uitgangspunten van het ge meentelijk handhavingsbeleid en de nadere uitwerking daarvan - preventie boven repressie; - duidelijke en consequente uitvoering c.q. con trole; - sterke schakel in de handhavingsketen - proportionaliteit. 23. Gelet op de te stellen eisen aan algemene bestands vergelijking zal de gemeente Leeuwarden geen activi teiten ontwikkelen met betrekking tot algemene gege vensuitwisseling met externe bronnen. De landelijke ontwikkelingen worden afgewacht. Externe bestanden zullen alleen worden bevraagd over individuele, con crete gevallen met inachtneming van de eis van even redigheid tussen belang en controlemiddel. Blad 7 26. De criteria op grond waarvan onderscheid wordt gemaakt naar de frequentie van de wettelijke voor geschreven heronderzoeken zijn: - het risico van misbruik is geen maatstaf; - de kans op uitstroom; - het risico van armoede c.q. sociale uitsluiting; - bijstandtechnische redenen. 33. Werkplekcontroles worden niet toegevoegd aan de werkwijze van de sociale recherche. 34. De binnen de sector Sociale Zaken bestaande af spraken over taken en verantwoordelijkheid van de onderscheiden medewerkers worden op hun effectivi teit voor de detectie van misbruik beoordeeld en zo nodig opnieuw geformuleerd in de eerste helft van 1997. 36. Indien prioriteiten moeten worden gesteld bij de afdoening van onderzoeken naar signalen van mis bruik, wordt de prioriteit bepaald aan de hand van de volgende criteria: - hardheid van de melding of het vermoeden; - benodigde onderzoekscapaciteit en verwachte onderzoeksduur; - inschatting vervolgingsbereidheid van het Openbaar Ministerie; - evenredige aandacht aan alle vormen van fraude. 40. Ook in schriftelijke contacten wordt gewezen op het zwij grecht 42. Ter verzekering van een juiste toepassing van het zwijgrecht wordt het onderzoek naar de rechtmatig heid van de lopende uitkering (controle fase) en het onderzoek naar het opleggen van de bestuurlijke boete (boete fase) procedureel gescheiden. 45. De landelijk genormeerde boete is uitgangspunt, tenzij op grond van verminderde verwijtbaarheid en/of persoonlijke omstandigheden de geïndiceerde boete niet redelijk of adequaat is. Er worden twee niveaus van verwijtbaarheid gehan teerd: verwijtbaar of licht verwijtbaar. 49. Het gemeentebestuur zal pleiten voor voortzetting van het tot heden gevoerde beleid, dat voorziet in de mogelijkheid om uiteindelijk na afweging van alle betrokken belangen af te zien van terugvordering van fraudeschulden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 194