Blad 2
Geen aanslagen opleggen aan die personen aan wie over
de afgelopen 3 belastingjaren kwijtschelding is ver
leend
Bij het beoordelen van het kwijtscheldingsverzoek
wordt naast de gemeentelijke heffingen ook rekening
gehouden met de provinciale heffingen.
Ondanks de poging om de beperkte gemeentelijke beleids
ruimte zo optimaal mogelijk te benutten heeft het aanscher
pen van de Rijksnormen in 1991 tot gevolg gehad dat het
aantal kwijtscheldingen drastisch is afgenomen.
Middels raadsbesluit van 11 september 1995 heeft u besloten
in overeenstemming met het wetsvoorstel met terugwerkende
kracht tot 1 januari 1995 de kwijtscheldingsnormen te ver
ruimen van 90 naar 95%.
3. VERRUIMING VAN HET GEMEENTELIJK KWIJTSCHELDINGSBELEID
Het kabinetsbesluit stelt de gemeente Leeuwarden in de
gelegenheid om het kwijtscheldingsbeleid te verruimen door
middel van het optrekken van de kwijtscheldingsnorm van 95
naar 100%.
Echter, op grond van artikel 255 van de Gemeentewet is de
gemeente bevoegd om zelf te bepalen of zij deze verruiming
al dan niet zal toepassen. Het voorgaande leidt ertoe dat
er een besluit genomen moet worden inzake het al dan niet
verruimen van het kwi]tscheldingsbeleid door middel van het
toepassen van de nieuwe kwijtscheldingsnorm.
4. WEL OF NIET VERRUIMING VAN HET KWIJTSCHELDINGSBELEID?
Met het inwerkingtreden van de Invorderingswet 1990 is de
gemeente verplicht om de verzoeken om kwijtschelding te
toetsen aan de in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet
vastgestelde kwijtscheldingsnormen. De in de uitvoeringsre
geling gestelde normen zijn voor de gemeente een boven
grens. De gemeente Leeuwarden kan geen ruimer maar alleen
een strakker beleid voeren hetgeen betekent, dat veel huis
houdens met een inkomen op of rond het minimumniveau er op
achteruit gaan.
De gemeente Leeuwarden heeft toentertijd bij diverse com
missies van de Tweede Kamer aangegeven dat de financiële
positie van de minima behoorlijk onder druk komt te staan
als gevolg van een dergelijk kwijtscheldingsbeleidHet
beleid leidt niet alleen tot een drastische afname van het
aantal kwijtscheldingen, ook zal het aantal oninbare
vorderingen toenemen.
Naar aanleiding van het voorgaande heeft de gemeente een
beroep gedaan op het Rijk om de effecten van bovengenoemd
beleid ongedaan te maken.
Blad 3
Nu het Kabinet de gemeente in de gelegenheid stelt om een
ruimer kwijtscheldingsbeleid te voeren is het, gelet op het
voorgaande, vanzelfsprekend dat de gemeente gebruik maakt
van de mogelijkheid om een ruimer kwijtscheldingsbeleid toe
te passen.
In de raadsvergadering van 4 november 1996 heeft u aangege
ven de mogelijkheid tot verruimen van de kwijtscheldings
normen vooralsnog niet van toepassing te verklaren voor de
Afvalstoffenheffing in verband met de doorberekening hier
van in het tarief. Wel heeft u zich uitgesproken voorstan
der te zijn van een ruimer kwijtscheldingsbeleid ten aan
zien van de Afvalstoffenheffing in de toekomst. De dekking
dient dan wel elders in de begroting te worden gereali
seerd. In de loop van 1997 zullen wij u nadere voorstellen
presenteren
Gelet op voorgaande stellen wij u dus voor om gebruik te
maken van de mogelijkheid tot voeren van een ruimer kwijt-
scheldingsbeleid ten aanzien van de onroerende zaakbelas
tingen, rioolrechten en de hondenbelasting in de vorm van
het toepassen van een verruimde kwijtscheldingsnorm van
100%
5. INWERKINGTREDEN VAN DE VERRUIMDE KWIJTSCHELDINGSNORM
Rekening houdend met het feit dat het kwijtscheldingsbeleid
één van de weinige instrumenten is waarmee de gemeente een
positieve bijdrage kan leveren aan de lastenverlichting van
de minima stellen wij voor om te anticiperen op de
ministeriële regeling en de verruiming van de kwijtschel
dingsnorm conform het wetsvoorstel toe te passen per
1 januari 1997.
6. FINANCIËLE CONSEQUENTIES EN DEKKING
6.1. Algemeen
Met betrekking tot dit onderdeel zal per heffing waarvoor
de mogelijkheid tot kwijtschelding bestaat het financiële
kostenplaatje worden aangegeven. Het voornemen om de kwijt
scheldingsnorm te verruimen heeft tot gevolg dat een grote
re groep van Leeuwarders in aanmerking komen voor kwijt
schelding. Op basis van ervaringen eind jaren tachtig, toen
er ook sprake was van volledig kwijtschelding, en de huidi
ge situatie kan de potentiële groep Leeuwarders die in
principe gebruik kan maken van de kwijtschelding geraamd
worden op 3.000 huishoudens. Voorheen kwamen er 1.000 huis
houdens een beroep doen op deze vrijstellingsregeling. In
voorafgaande raming spelen de duur van de bijstandsuitke
ring, de woonsituatie en de neveninkomsten en de vermogens
positie een belangrijke rol.