Blad 2 Geen aanslagen opleggen aan die personen aan wie over de afgelopen 3 belastingjaren kwijtschelding is ver leend Bij het beoordelen van het kwijtscheldingsverzoek wordt naast de gemeentelijke heffingen ook rekening gehouden met de provinciale heffingen. Ondanks de poging om de beperkte gemeentelijke beleids ruimte zo optimaal mogelijk te benutten heeft het aanscher pen van de Rijksnormen in 1991 tot gevolg gehad dat het aantal kwijtscheldingen drastisch is afgenomen. Middels raadsbesluit van 11 september 1995 heeft u besloten in overeenstemming met het wetsvoorstel met terugwerkende kracht tot 1 januari 1995 de kwijtscheldingsnormen te ver ruimen van 90 naar 95%. 3. VERRUIMING VAN HET GEMEENTELIJK KWIJTSCHELDINGSBELEID Het kabinetsbesluit stelt de gemeente Leeuwarden in de gelegenheid om het kwijtscheldingsbeleid te verruimen door middel van het optrekken van de kwijtscheldingsnorm van 95 naar 100%. Echter, op grond van artikel 255 van de Gemeentewet is de gemeente bevoegd om zelf te bepalen of zij deze verruiming al dan niet zal toepassen. Het voorgaande leidt ertoe dat er een besluit genomen moet worden inzake het al dan niet verruimen van het kwi]tscheldingsbeleid door middel van het toepassen van de nieuwe kwijtscheldingsnorm. 4. WEL OF NIET VERRUIMING VAN HET KWIJTSCHELDINGSBELEID? Met het inwerkingtreden van de Invorderingswet 1990 is de gemeente verplicht om de verzoeken om kwijtschelding te toetsen aan de in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet vastgestelde kwijtscheldingsnormen. De in de uitvoeringsre geling gestelde normen zijn voor de gemeente een boven grens. De gemeente Leeuwarden kan geen ruimer maar alleen een strakker beleid voeren hetgeen betekent, dat veel huis houdens met een inkomen op of rond het minimumniveau er op achteruit gaan. De gemeente Leeuwarden heeft toentertijd bij diverse com missies van de Tweede Kamer aangegeven dat de financiële positie van de minima behoorlijk onder druk komt te staan als gevolg van een dergelijk kwijtscheldingsbeleidHet beleid leidt niet alleen tot een drastische afname van het aantal kwijtscheldingen, ook zal het aantal oninbare vorderingen toenemen. Naar aanleiding van het voorgaande heeft de gemeente een beroep gedaan op het Rijk om de effecten van bovengenoemd beleid ongedaan te maken. Blad 3 Nu het Kabinet de gemeente in de gelegenheid stelt om een ruimer kwijtscheldingsbeleid te voeren is het, gelet op het voorgaande, vanzelfsprekend dat de gemeente gebruik maakt van de mogelijkheid om een ruimer kwijtscheldingsbeleid toe te passen. In de raadsvergadering van 4 november 1996 heeft u aangege ven de mogelijkheid tot verruimen van de kwijtscheldings normen vooralsnog niet van toepassing te verklaren voor de Afvalstoffenheffing in verband met de doorberekening hier van in het tarief. Wel heeft u zich uitgesproken voorstan der te zijn van een ruimer kwijtscheldingsbeleid ten aan zien van de Afvalstoffenheffing in de toekomst. De dekking dient dan wel elders in de begroting te worden gereali seerd. In de loop van 1997 zullen wij u nadere voorstellen presenteren Gelet op voorgaande stellen wij u dus voor om gebruik te maken van de mogelijkheid tot voeren van een ruimer kwijt- scheldingsbeleid ten aanzien van de onroerende zaakbelas tingen, rioolrechten en de hondenbelasting in de vorm van het toepassen van een verruimde kwijtscheldingsnorm van 100% 5. INWERKINGTREDEN VAN DE VERRUIMDE KWIJTSCHELDINGSNORM Rekening houdend met het feit dat het kwijtscheldingsbeleid één van de weinige instrumenten is waarmee de gemeente een positieve bijdrage kan leveren aan de lastenverlichting van de minima stellen wij voor om te anticiperen op de ministeriële regeling en de verruiming van de kwijtschel dingsnorm conform het wetsvoorstel toe te passen per 1 januari 1997. 6. FINANCIËLE CONSEQUENTIES EN DEKKING 6.1. Algemeen Met betrekking tot dit onderdeel zal per heffing waarvoor de mogelijkheid tot kwijtschelding bestaat het financiële kostenplaatje worden aangegeven. Het voornemen om de kwijt scheldingsnorm te verruimen heeft tot gevolg dat een grote re groep van Leeuwarders in aanmerking komen voor kwijt schelding. Op basis van ervaringen eind jaren tachtig, toen er ook sprake was van volledig kwijtschelding, en de huidi ge situatie kan de potentiële groep Leeuwarders die in principe gebruik kan maken van de kwijtschelding geraamd worden op 3.000 huishoudens. Voorheen kwamen er 1.000 huis houdens een beroep doen op deze vrijstellingsregeling. In voorafgaande raming spelen de duur van de bijstandsuitke ring, de woonsituatie en de neveninkomsten en de vermogens positie een belangrijke rol.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 204