Blad 4 6.2. Financiële consequenties 621Onroerend zaakbelastingen Uitgaande van het feit dat er ten aanzien van de potentiële doelgroep sprake is van een gemiddelde aanslag voor de on roerend zaakbelastingen van f 250,- betekent een verruiming van de norm naar 100%, dat er in totaal een bedrag van f 750.000,- gemoeid is met deze vrijstelling. Dit verleende bedrag aan kwijtschelding wordt achteraf doorberekend aan Sociale Zaken. Voor 1995 was dit bedrag f 282.000,-. Socia le Zaken heeft ten behoeve van de kwijtschelding een bedrag van maximaal f 400.000,- beschikbaar. Gelet op het voor gaande leidt de verruiming van de kwijtscheldingsnorm tot een tekort van f 350.000,-. 6.2.2 Rioolrechten Omtrent de rioolrechten kan worden gesteld dat dit een kos tendekkende heffing is. Kortom, de verleende kwijtschelding wordt omgeslagen over de betalende belastingplichtigen. Vanwege het feit dat de rioolrechten voornamelijk een eige- narenheffing is - gebruikers ontvangen namelijk pas een aanslag indien het waterverbruik boven de 299 m3 ligt - is het bedrag aan verleende kwijtschelding vrijwel nihil. 6.2.3. Hondenbelasting Voor de hondenbelasting geldt hetzelfde verhaal als voor de rioolrechten, ook hier is er sprake van een kostendekkende heffing. Dienovereenkomstig zal aan de verruiming van de normen geen financiële consequenties verbonden zijn. 7. UITVOERINGSASPECTEN Gezien het feit dat artikel 255 van de Gemeentewet met de invoering van de eerste verruimingsstap dusdanig is geredi geerd, dat ten aanzien van de uitvoering wordt gesteld dat middels ministeriële regeling plaatsvindt, is een nadere wetswijziging niet noodzakelijk, zodat tot een snelle invoering kan worden besloten. Uit bovenstaande valt af te leiden dat er een toename zal ontstaan met betrekking tot het aantal verzoeken. De afde ling Belastingen is voornemens dit op te lossen via een verregaande samenwerking met de afdeling Sociale Zaken. In de praktijk heeft dit tot gevolg dat personen welke een gemeentelijke uitkering genieten en welke niet in het bezit zijn van vermogen (bijv. auto, spaarsaldi, eigen huis, enz.) in 1997 geen aanslag zullen ontvangen. Eind 1997 zal dan wederom middels een bestandsvergelijking worden ge toetst of de situatie gewijzigd is. Het resultaat van deze werkwijze is dat de administratieve handelingen voor burger en ambtenaar beperkt blijven. Blad 5 We gaan er dan ook vooralsnog van uit dat de werkzaamheden binnen de huidige formatie kunnen worden uitgevoerd. Als gevolg van het toepassen van twee kwijtscheldingsnormen zal bij de behandeling van een gecombineerde aanvraag (Af valstoffenheffing, onroerend zaakbelastingen) twee keer een berekening worden uitgevoerd. De behandelingstijd zal ook twee keer zolang duren. Hierdoor zal voor de afdeling Bela stingen een verhoging van de werkdruk ontstaan. Deze verho ging kan niet worden gerealiseerd binnen de huidige forma tie. De werkzaamheden zullen dan ook verdubbeld worden; de extra kosten zijn begroot op maximaal f 40.000,-. Daarbij gaan wij ervan uit dat deze kosten in cidenteel zijn, aangezien u voornemens bent op termijn de verruimde kwijtscheldingsnormen ook voor de Afvalstoffen heffing van toepassing te verklaren. 8. FINANCIËLE DEKKING Gelet op het voorgaande kan worden gesteld dat de verrui ming van de kwijtscheldingsnorm naar 100% alleen ten aan zien van de onroerende zaakbelasting leidt tot een tekort van f 350.000,-. In de raadsvergadering van 24 juni 1996 is besloten om een eventueel tekort te financieren uit de mid delen van het Grote Stedenbeleid. Omtrent de dekking van de incidentele uitvoeringskosten ad maximaal f 40.000,- stellen wij voor deze ten laste te brengen van het Minimafonds. 9. VOORLICHTING De verruiming van het kwijtscheldingsbeleid zal gepaard gaan met voorlichtingsactiviteiten. Via de gemeentelijke pagina "Aan de grote klok" in de Huis aan Huis zal aandacht worden besteed aan de verruiming van het kwijtscheldingsbe leid en zal nadrukkelijk worden gewezen op de betekenis van de verruimde kwijtscheldingsnorm.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 205