Blad 4
6.2. Financiële consequenties
621Onroerend zaakbelastingen
Uitgaande van het feit dat er ten aanzien van de potentiële
doelgroep sprake is van een gemiddelde aanslag voor de on
roerend zaakbelastingen van f 250,- betekent een verruiming
van de norm naar 100%, dat er in totaal een bedrag van f
750.000,- gemoeid is met deze vrijstelling. Dit verleende
bedrag aan kwijtschelding wordt achteraf doorberekend aan
Sociale Zaken. Voor 1995 was dit bedrag f 282.000,-. Socia
le Zaken heeft ten behoeve van de kwijtschelding een bedrag
van maximaal f 400.000,- beschikbaar. Gelet op het voor
gaande leidt de verruiming van de kwijtscheldingsnorm tot
een tekort van f 350.000,-.
6.2.2 Rioolrechten
Omtrent de rioolrechten kan worden gesteld dat dit een kos
tendekkende heffing is. Kortom, de verleende kwijtschelding
wordt omgeslagen over de betalende belastingplichtigen.
Vanwege het feit dat de rioolrechten voornamelijk een eige-
narenheffing is - gebruikers ontvangen namelijk pas een
aanslag indien het waterverbruik boven de 299 m3 ligt - is
het bedrag aan verleende kwijtschelding vrijwel nihil.
6.2.3. Hondenbelasting
Voor de hondenbelasting geldt hetzelfde verhaal als voor de
rioolrechten, ook hier is er sprake van een kostendekkende
heffing. Dienovereenkomstig zal aan de verruiming van de
normen geen financiële consequenties verbonden zijn.
7. UITVOERINGSASPECTEN
Gezien het feit dat artikel 255 van de Gemeentewet met de
invoering van de eerste verruimingsstap dusdanig is geredi
geerd, dat ten aanzien van de uitvoering wordt gesteld dat
middels ministeriële regeling plaatsvindt, is een nadere
wetswijziging niet noodzakelijk, zodat tot een snelle
invoering kan worden besloten.
Uit bovenstaande valt af te leiden dat er een toename zal
ontstaan met betrekking tot het aantal verzoeken. De afde
ling Belastingen is voornemens dit op te lossen via een
verregaande samenwerking met de afdeling Sociale Zaken.
In de praktijk heeft dit tot gevolg dat personen welke een
gemeentelijke uitkering genieten en welke niet in het bezit
zijn van vermogen (bijv. auto, spaarsaldi, eigen huis,
enz.) in 1997 geen aanslag zullen ontvangen. Eind 1997 zal
dan wederom middels een bestandsvergelijking worden ge
toetst of de situatie gewijzigd is. Het resultaat van deze
werkwijze is dat de administratieve handelingen voor burger
en ambtenaar beperkt blijven.
Blad 5
We gaan er dan ook vooralsnog van uit dat de werkzaamheden
binnen de huidige formatie kunnen worden uitgevoerd.
Als gevolg van het toepassen van twee kwijtscheldingsnormen
zal bij de behandeling van een gecombineerde aanvraag (Af
valstoffenheffing, onroerend zaakbelastingen) twee keer een
berekening worden uitgevoerd. De behandelingstijd zal ook
twee keer zolang duren. Hierdoor zal voor de afdeling Bela
stingen een verhoging van de werkdruk ontstaan. Deze verho
ging kan niet worden gerealiseerd binnen de huidige forma
tie. De werkzaamheden zullen dan ook verdubbeld worden; de
extra kosten zijn begroot op maximaal
f 40.000,-. Daarbij gaan wij ervan uit dat deze kosten in
cidenteel zijn, aangezien u voornemens bent op termijn de
verruimde kwijtscheldingsnormen ook voor de Afvalstoffen
heffing van toepassing te verklaren.
8. FINANCIËLE DEKKING
Gelet op het voorgaande kan worden gesteld dat de verrui
ming van de kwijtscheldingsnorm naar 100% alleen ten aan
zien van de onroerende zaakbelasting leidt tot een tekort
van f 350.000,-. In de raadsvergadering van 24 juni 1996 is
besloten om een eventueel tekort te financieren uit de mid
delen van het Grote Stedenbeleid.
Omtrent de dekking van de incidentele uitvoeringskosten ad
maximaal f 40.000,- stellen wij voor deze ten laste te
brengen van het Minimafonds.
9. VOORLICHTING
De verruiming van het kwijtscheldingsbeleid zal gepaard
gaan met voorlichtingsactiviteiten. Via de gemeentelijke
pagina "Aan de grote klok" in de Huis aan Huis zal aandacht
worden besteed aan de verruiming van het kwijtscheldingsbe
leid en zal nadrukkelijk worden gewezen op de betekenis van
de verruimde kwijtscheldingsnorm.