Blad 2
Met de bijstandsgerechtigde moeten concrete afspraken ge
maakt worden over de stappen die gezet zullen worden om de
afstand tot de arbeidsmarkt te overbruggen.
De wet schrijft voor dat op dit terrein verplicht moet wor
den samengewerkt met Arbeidsvoorziening. De afspraken die
met de bijstandsgerechtigde worden gemaakt, worden desge
wenst vastgelegd in een trajectplan. Via het heronderzoek
wordt bewaakt of de gemaakte afspraken zijn nagekomen, of
er verplichtingen zullen worden opgelegd en of er sancties
moeten worden opgelegd.
Nieuwe Arbeidsvoorzieningswet
Naar alle waarschijnlijkheid zal met ingang van 1 januari
1997 de nieuwe Arbeidsvoorzieningswet worden ingevoerd. In
deze wet wordt voor de arbeidsvoorzieningsorganisatie als
doel omschreven "het bevorderen van de aansluiting tussen
vraag naar en aanbod van arbeidskrachten op de arbeids
markt, in het bijzonder door dienstverlening aan moeilijk
plaatsbare werkzoekenden".
Ook de nieuwe Arbeidsvoorzieningswet schrijft de samenwer
king met de gemeente verplicht voor, waa r het gaat om het
bevorderen van de inschakeling van uitkeringsgerechtigden
in het arbeidsproces.
Nieuw is de introductie van diensten en producten door
arbeidsvoorziening die deels worden gefinancierd uit de
rijksbijdrage en deels uit contractfinanciering. In dit
verband zijn de inkoopgelden dienstverlening arbeidsvoor
ziening voor de gemeente van belang.
3. Gewijzigd takenpakket
Bovenstaande ontwikkelingen hebben tot gevolg dat de ge
meente en arbeidsvoorziening nieuwe taken krijgen en dat
bestaande taakverdelingen zullen moeten worden aangepast.
Dit alles laat het huidige ITB-project niet onberoerd. De
verschuivingen in taken en samenwerkingsvormen tussen beide
partners worden hier het eerst gevoeld en blijken ook voor
de (nabije) toekomst van het project de nodige consequen
ties te hebben.
Op dit moment worden alle taken op het terrein van arbeids-
markttoeleiding uitgevoerd in het kader van het ITB-pro
ject. Sommige taken worden onder gezamenlijke verant
woordelijkheid door de gemeente en arbeidsvoorziening uit
gevoerd (kwalificerende intake en aanbodsanalyse, opstellen
van een trajectplan)andere taken worden door één organi
satie uitgevoerd maar wel in het kader van het ITB-project
(uitvoeren trajectplan, plaatsen/bemiddelen)
Blad 3
Hoewel het samenwerkingsproject was aangegaan voor 2H jaar
(t/m 1997), heeft Arbeidsvoorziening de gemeente laten
weten dat zij het ITB-project in zijn huidige vorm na
1 januari 1997 niet wil voortzetten. Na een heroriëntatie
op haar beleid is het RBA tot het inzicht gekomen dat de
taken op het terrein van aanbodsversterking, traject
ontwikkeling en bemiddeling behoren tot de kerntaak van
arbeidsvoorziening. Om deze taken helder te kunnen onder
scheiden van de taken van anderen, wil het RBA deze taken
niet meer in het kader van het ITB-project uitvoeren.
Hoewel de gekozen opstelling van het RBA aanvankelijk tot
enige spanning heeft geleid in de relatie gemeente/RBA, is
geleidelijk aan het inzicht gegroeid dat ook bij een andere
verdeling van de uitvoeringsverantwoordelijkheid de samen-
werkingskwaliteit niet hoeft te verminderen. Het is niet
zozeer van belang wie de trajecten ontwikkelt en uitvoert,
het is van belang dat ze worden uitgevoerd en dat ze tot
uitstroom-resultaat leiden. De gezamenlijke betrokkenheid
op het eindresultaat is maatgevend. De gemeente heeft be
lang bij uitstroom, en wel op de meest efficiënte wijze.
Het RBA kan in die behoefte voorzien en wil zich vastleggen
op een taakstelling, maar wil wel het gehele proces van
arbeidsmarkttoeleiding zelf in handen hebben.
De gewijzigde opstelling van het RBA impliceert zeker niet
een verschraling van de gemeentelijke rol bij de arbeids
markttoeleiding. Integendeel, het biedt mogelijkheden om de
gemeentelijke regierol bij de activering en toeleiding van
cliënten naar de arbeidsmarkt, nader inhoud te geven.
De gemeente heeft in de nieuwe setting de rol van:
leverancier van klanten (uitkeringsgerechtigden)
inkoper van trajecten voor die klanten;
bewaker van kwaliteit en leveringscondities van de tra-
j ecten;
monitor van de instroom, doorstroom en uitstroom uit de
trajecten
vaststeller van het aantal gerealiseerde bemiddelingen.
De samenwerkingsrelatie van nu verschuift naar een meer
zakelijke inkooprelatie straks. Arbeidsvoorziening zal dui
delijk omschreven en gekwantificeerde prestaties gaan leve
ren en zal daarop worden afgerekend. De gemeente behoudt
overzicht en regie over de activiteiten die tot een snelle
uitstroom van de uitkeringsgerechtigden moeten leiden.