Blad 2 Met de bijstandsgerechtigde moeten concrete afspraken ge maakt worden over de stappen die gezet zullen worden om de afstand tot de arbeidsmarkt te overbruggen. De wet schrijft voor dat op dit terrein verplicht moet wor den samengewerkt met Arbeidsvoorziening. De afspraken die met de bijstandsgerechtigde worden gemaakt, worden desge wenst vastgelegd in een trajectplan. Via het heronderzoek wordt bewaakt of de gemaakte afspraken zijn nagekomen, of er verplichtingen zullen worden opgelegd en of er sancties moeten worden opgelegd. Nieuwe Arbeidsvoorzieningswet Naar alle waarschijnlijkheid zal met ingang van 1 januari 1997 de nieuwe Arbeidsvoorzieningswet worden ingevoerd. In deze wet wordt voor de arbeidsvoorzieningsorganisatie als doel omschreven "het bevorderen van de aansluiting tussen vraag naar en aanbod van arbeidskrachten op de arbeids markt, in het bijzonder door dienstverlening aan moeilijk plaatsbare werkzoekenden". Ook de nieuwe Arbeidsvoorzieningswet schrijft de samenwer king met de gemeente verplicht voor, waa r het gaat om het bevorderen van de inschakeling van uitkeringsgerechtigden in het arbeidsproces. Nieuw is de introductie van diensten en producten door arbeidsvoorziening die deels worden gefinancierd uit de rijksbijdrage en deels uit contractfinanciering. In dit verband zijn de inkoopgelden dienstverlening arbeidsvoor ziening voor de gemeente van belang. 3. Gewijzigd takenpakket Bovenstaande ontwikkelingen hebben tot gevolg dat de ge meente en arbeidsvoorziening nieuwe taken krijgen en dat bestaande taakverdelingen zullen moeten worden aangepast. Dit alles laat het huidige ITB-project niet onberoerd. De verschuivingen in taken en samenwerkingsvormen tussen beide partners worden hier het eerst gevoeld en blijken ook voor de (nabije) toekomst van het project de nodige consequen ties te hebben. Op dit moment worden alle taken op het terrein van arbeids- markttoeleiding uitgevoerd in het kader van het ITB-pro ject. Sommige taken worden onder gezamenlijke verant woordelijkheid door de gemeente en arbeidsvoorziening uit gevoerd (kwalificerende intake en aanbodsanalyse, opstellen van een trajectplan)andere taken worden door één organi satie uitgevoerd maar wel in het kader van het ITB-project (uitvoeren trajectplan, plaatsen/bemiddelen) Blad 3 Hoewel het samenwerkingsproject was aangegaan voor 2H jaar (t/m 1997), heeft Arbeidsvoorziening de gemeente laten weten dat zij het ITB-project in zijn huidige vorm na 1 januari 1997 niet wil voortzetten. Na een heroriëntatie op haar beleid is het RBA tot het inzicht gekomen dat de taken op het terrein van aanbodsversterking, traject ontwikkeling en bemiddeling behoren tot de kerntaak van arbeidsvoorziening. Om deze taken helder te kunnen onder scheiden van de taken van anderen, wil het RBA deze taken niet meer in het kader van het ITB-project uitvoeren. Hoewel de gekozen opstelling van het RBA aanvankelijk tot enige spanning heeft geleid in de relatie gemeente/RBA, is geleidelijk aan het inzicht gegroeid dat ook bij een andere verdeling van de uitvoeringsverantwoordelijkheid de samen- werkingskwaliteit niet hoeft te verminderen. Het is niet zozeer van belang wie de trajecten ontwikkelt en uitvoert, het is van belang dat ze worden uitgevoerd en dat ze tot uitstroom-resultaat leiden. De gezamenlijke betrokkenheid op het eindresultaat is maatgevend. De gemeente heeft be lang bij uitstroom, en wel op de meest efficiënte wijze. Het RBA kan in die behoefte voorzien en wil zich vastleggen op een taakstelling, maar wil wel het gehele proces van arbeidsmarkttoeleiding zelf in handen hebben. De gewijzigde opstelling van het RBA impliceert zeker niet een verschraling van de gemeentelijke rol bij de arbeids markttoeleiding. Integendeel, het biedt mogelijkheden om de gemeentelijke regierol bij de activering en toeleiding van cliënten naar de arbeidsmarkt, nader inhoud te geven. De gemeente heeft in de nieuwe setting de rol van: leverancier van klanten (uitkeringsgerechtigden) inkoper van trajecten voor die klanten; bewaker van kwaliteit en leveringscondities van de tra- j ecten; monitor van de instroom, doorstroom en uitstroom uit de trajecten vaststeller van het aantal gerealiseerde bemiddelingen. De samenwerkingsrelatie van nu verschuift naar een meer zakelijke inkooprelatie straks. Arbeidsvoorziening zal dui delijk omschreven en gekwantificeerde prestaties gaan leve ren en zal daarop worden afgerekend. De gemeente behoudt overzicht en regie over de activiteiten die tot een snelle uitstroom van de uitkeringsgerechtigden moeten leiden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 218