Blad 4 4. Instelling projectorganisatie Arbeidsmarkttoeleiding Bovenstaande laat zien dat vanwege meerdere redenen het ITB-project in zijn huidige vorm niet kan blijven voortbe staan. Tegelijkertijd is duidelijk geworden dat de gemeen telijke rol op het terrein van arbeidsmarkttoeleiding van belang blijft. De komende periode zal de ontwikkeling van de gemeentelijke regierol centraal staan. Daarbij zal het er niet alleen om gaan om inhoud te geven aan deze nieuwe gemeentelijke rol maar ook om een nieuwe vorm te vinden voor de relatie tussen uitkeringsverstrekking en arbeids markttoeleiding Op hoofdlijnen zullen de taken van arbeidsvoorziening be staan uit: advisering inzake de categorisering/indeling in fasen van de uitkeringsgerechtigden; opstellen van een bemiddelingsplan voor klanten ingedeeld in fase 2 en 3; uitvoeren van door de gemeente goedgekeurde bemiddelingsplannen; bemiddelen. Op hoofdlijnen zullen de gemeentelijke taken bestaan uit: besluitvorming inzake de categorisering/indeling in fasen van de uitkeringsgerechtigden; goedkeuring van de opgestelde trajectplannen voor klanten ingedeeld in fase 2 en 3; financiering van de goedgekeurde trajectplannen; treffen van maatregelen op het terrein van zowel premies als sancties; bewaken van de geformuleerde taakstellingen op het ter rein van de instroom, doorstroom en uitstroom. In verband met deze taakverdeling is het van groot belang dat er goede afspraken tussen gemeente en arbeidsvoorzie ning worden gemaakt op het gebied van: inhoud intakeprocedure nieuwe klanten; inhoud en kwaliteit van de kwalificerende intake door arbeidsvoorziening; kwantificering van diverse door arbeidsvoorziening te leveren prestaties t.a.v. intake-, trajectaanbod- en bemiddelingstaakstelling; te hanteren doorlooptermijnen; (managementrapportages Voorgesteld wordt om met ingang van 1 januari 1997, in eer ste instantie voor een periode van een jaar, een gemeente lijk projectorganisatie "Arbeidsmarkttoeleiding" in te stellen. Deze projectorganisatie zal de taken die voort vloeien uit de gemeentelijke regierol op het terrein van arbeidsmarkttoeleiding gaan uitvoeren. Blad 5 Op basis van de opgedane ervaringen met zowel de invulling van de regierol als de nieuw ingevulde samenwerking met arbeidsvoorziening, kan vervolgens bezien worden hoe deze taken ingebed moeten worden in het reguliere takenpakket van de gemeente. Dit laatste zowel wat betreft organisatie als financiering. In die zin is het project arbeidsmarkttoeleiding vooralsnog te beschouwen als een experiment en kan het in een ontwikkelingsperspectief worden geplaatst. Doelstelling van het project De oorspronkelijke doelstelling van het ITB-project (400 bemiddelingen van Leeuwarder uitkeringsgerechtigden per jaar extra) zal ook het doel zijn in de nieuwe samen- werkingssituatie met het RBA. Dat betekent dat voor het jaar 1997 in totaal 600 bemiddelingen op basis van inkoop tot stand zullen moeten komen. Om dit aantal bemiddelingen te kunnen realiseren zullen van de kant van de gemeente in totaal 1.000 uitkeringsgerechtigden, waarvoor een arbeids plicht is vastgesteld, aangeleverd moeten worden. Op grond van praktijkervaring kan worden gesteld dat globaal 30% daarvan in fase 1 en 70% in fase 2/3 zal vallen. Voor de fase 2/3-klanten zullen ook toeleidings- en scholings trajecten moeten worden ingekocht. Het is de taak van de projectorganisatie Arbeidsmarkttoe leiding om ervoor te zorgen dat deze mensen worden toege- leid naar arbeidsvoorziening en worden gevolgd gedurende het proces van trajectontwikkeling en bemiddeling door het RBA. Tevens geeft de projectorganisatie namens de gemeente toestemming voor de uitvoering van door het RBA voorge stelde traject- en bemiddelingsplannen en vervult zij de rol van beheersinstituut voor de gemeentelijke inkoopmidde len, voorzover deze via het project kunnen worden ingezet. Tenslotte voert de projectorganisatie ook zoekacties uit in het totale bestand van uitkeringsgerechtigden om geschikte kandidaten te vinden voor door het RBA aangebrachte vacatu res en vakante opleidingsplaatsen. Zo zal al met al het project fungeren als intermediair en regel- en regiestation tussen gemeente en RBA in de dagelijkse praktijk van de ar beidsmarkttoeleiding Organisatie Dit vraagt om een klein, specifiek apparaat binnen de gemeentelijke organisatie, van waaruit deze rol slagvaardig kan worden vervuld. Uitgaande van de ervaringen die bij het ITB-project zijn opgedaan en rekenend met een permanent bestand van 1000 klanten die in beeld gehouden en gevolgd moeten worden, wordt een apparaat van 6 fte toereikend ge acht om deze taak te vervullen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 219