Blad 4
4. Instelling projectorganisatie Arbeidsmarkttoeleiding
Bovenstaande laat zien dat vanwege meerdere redenen het
ITB-project in zijn huidige vorm niet kan blijven voortbe
staan. Tegelijkertijd is duidelijk geworden dat de gemeen
telijke rol op het terrein van arbeidsmarkttoeleiding van
belang blijft. De komende periode zal de ontwikkeling van
de gemeentelijke regierol centraal staan. Daarbij zal het
er niet alleen om gaan om inhoud te geven aan deze nieuwe
gemeentelijke rol maar ook om een nieuwe vorm te vinden
voor de relatie tussen uitkeringsverstrekking en arbeids
markttoeleiding
Op hoofdlijnen zullen de taken van arbeidsvoorziening be
staan uit:
advisering inzake de categorisering/indeling in fasen van
de uitkeringsgerechtigden;
opstellen van een bemiddelingsplan voor klanten ingedeeld
in fase 2 en 3;
uitvoeren van door de gemeente goedgekeurde
bemiddelingsplannen;
bemiddelen.
Op hoofdlijnen zullen de gemeentelijke taken bestaan uit:
besluitvorming inzake de categorisering/indeling in fasen
van de uitkeringsgerechtigden;
goedkeuring van de opgestelde trajectplannen voor klanten
ingedeeld in fase 2 en 3;
financiering van de goedgekeurde trajectplannen;
treffen van maatregelen op het terrein van zowel premies
als sancties;
bewaken van de geformuleerde taakstellingen op het ter
rein van de instroom, doorstroom en uitstroom.
In verband met deze taakverdeling is het van groot belang
dat er goede afspraken tussen gemeente en arbeidsvoorzie
ning worden gemaakt op het gebied van:
inhoud intakeprocedure nieuwe klanten;
inhoud en kwaliteit van de kwalificerende intake door
arbeidsvoorziening;
kwantificering van diverse door arbeidsvoorziening te
leveren prestaties t.a.v. intake-, trajectaanbod- en
bemiddelingstaakstelling;
te hanteren doorlooptermijnen;
(managementrapportages
Voorgesteld wordt om met ingang van 1 januari 1997, in eer
ste instantie voor een periode van een jaar, een gemeente
lijk projectorganisatie "Arbeidsmarkttoeleiding" in te
stellen. Deze projectorganisatie zal de taken die voort
vloeien uit de gemeentelijke regierol op het terrein van
arbeidsmarkttoeleiding gaan uitvoeren.
Blad 5
Op basis van de opgedane ervaringen met zowel de invulling
van de regierol als de nieuw ingevulde samenwerking met
arbeidsvoorziening, kan vervolgens bezien worden hoe deze
taken ingebed moeten worden in het reguliere takenpakket
van de gemeente. Dit laatste zowel wat betreft organisatie
als financiering.
In die zin is het project arbeidsmarkttoeleiding vooralsnog
te beschouwen als een experiment en kan het in een
ontwikkelingsperspectief worden geplaatst.
Doelstelling van het project
De oorspronkelijke doelstelling van het ITB-project (400
bemiddelingen van Leeuwarder uitkeringsgerechtigden per
jaar extra) zal ook het doel zijn in de nieuwe samen-
werkingssituatie met het RBA. Dat betekent dat voor het
jaar 1997 in totaal 600 bemiddelingen op basis van inkoop
tot stand zullen moeten komen. Om dit aantal bemiddelingen
te kunnen realiseren zullen van de kant van de gemeente in
totaal 1.000 uitkeringsgerechtigden, waarvoor een arbeids
plicht is vastgesteld, aangeleverd moeten worden. Op grond
van praktijkervaring kan worden gesteld dat globaal 30%
daarvan in fase 1 en 70% in fase 2/3 zal vallen. Voor de
fase 2/3-klanten zullen ook toeleidings- en scholings
trajecten moeten worden ingekocht.
Het is de taak van de projectorganisatie Arbeidsmarkttoe
leiding om ervoor te zorgen dat deze mensen worden toege-
leid naar arbeidsvoorziening en worden gevolgd gedurende
het proces van trajectontwikkeling en bemiddeling door het
RBA. Tevens geeft de projectorganisatie namens de gemeente
toestemming voor de uitvoering van door het RBA voorge
stelde traject- en bemiddelingsplannen en vervult zij de
rol van beheersinstituut voor de gemeentelijke inkoopmidde
len, voorzover deze via het project kunnen worden ingezet.
Tenslotte voert de projectorganisatie ook zoekacties uit in
het totale bestand van uitkeringsgerechtigden om geschikte
kandidaten te vinden voor door het RBA aangebrachte vacatu
res en vakante opleidingsplaatsen. Zo zal al met al het
project fungeren als intermediair en regel- en regiestation
tussen gemeente en RBA in de dagelijkse praktijk van de ar
beidsmarkttoeleiding
Organisatie
Dit vraagt om een klein, specifiek apparaat binnen de
gemeentelijke organisatie, van waaruit deze rol slagvaardig
kan worden vervuld. Uitgaande van de ervaringen die bij het
ITB-project zijn opgedaan en rekenend met een permanent
bestand van 1000 klanten die in beeld gehouden en gevolgd
moeten worden, wordt een apparaat van 6 fte toereikend ge
acht om deze taak te vervullen.