Blad 12 Alle binnengekomen verzoeken worden dus eerst beoordeeld aan de hand van wettelijke voorschriften en de gemeentelij ke beoordelingscriteria. De voorzieningen die deze toets niet doorstaan, komen op het overzicht. De voorzieningen die overblijven worden met behulp van de urgentiecriteria in volgorde van prioriteit geplaatst. Vervolgens wordt aan de hand hiervan bepaald welke voorzieningen het volgende jaar vergoed worden. Deze komen op het programma te staan. Op grond van de bijbehorende normbedragen of de bedragen die op basis van de offertelijn zijn vastgesteld, wordt vervolgens het bedrag bepaald dat de gemeenteraad voor dez voorzieningen op de begroting voor het volgende jaar op neemt. De voorzieningen die 'onder de streep' belanden, worden wegens ontoereikendheid van het budget op het over zicht geplaatst. Als er voldoende budget is, komen alle aanvragen op het programma. Zodoende worden op één moment het bedrag, het programma en het overzicht vastgesteld. De voorzieningen die het volgende jaar door de gemeente ver goed worden komen op het programma; alle afgewezen verzoe ken komen op het overzicht. 10 Prognosecriteria De beoordeling van prognoses is de laatste jaren een bron van discussie geweest. Door het centraal vaststellen van één prognosesystematiek is hierin enige verbetering opge treden. De centrale vaststelling heeft echter als nadeel dat geen rekening gehouden kan worden met de specifieke omstandigheden van scholen of richtingen. Het is uiteindelijk de bedoeling om in het kader van de verordening uit te gaan van één prognosesystematiek voor alle onderwijssectoren. Deze zou bij voorkeur ook moeten gelden voor de stichting van nieuwe scholen, waarvan de beoordeling bij de minister blijft berusten. Die nieuwe prognosesystematiek moet in overleg met het departement en de organisaties voor het bijzonder onderwijs worden vastge steld. Op het moment van de publicatie van de model-veror dening was dat overleg nog niet afgerond. Daarom is voorlo pig gekozen voor continuering van de bestaande prognosesys temen Vaststelling van één systematiek betekent overigens niet dat er geen maatwerk zou kunnen plaatsvinden. Binnen een zelfde systeem is het namelijk mogelijk de aannames te variëren naargelang de omstandigheden. Als bijvoorbeeld in een nieuwe wijk de belangstelling voor een bepaalde rich ting aantoonbaar anders is dan in de rest van de gemeente, kan het belangstellingspercentage waar in de prognose van uit wordt gegaan in dat geval ook anders zijn. Maatwerk bij toepassing van de prognosemethodiek ligt ook voor de hand wanneer de specifieke positie van enkele klei nere richtingen aan de orde is. Het betreft hier met name gereformeerd vrijgemaakte, reformatorische en vrije scho len, waarbij de kerkelijke gebondenheid of het uitermate Blad 13 grote voedingsgebied een wezenlijke rol spelen. Het maat werk kan hier getroffen worden door op onderdelen van de standaardsystematiek af te wijken of door deze systematiek op een bepaalde manier toe te passen. 11 Rechtsbescherming De WBO, de ISOVSO en de WVO verklaren wat de rechtsbescher ming betreft de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toe passing. Tegen de vaststelling van de verordening is geen bezwaar of beroep mogelijk; de Awb sluit dat op dit moment uit. Per 1 januari 1999 wordt dat mogelijk anders. Het is namelijk de bedoeling dat artikel 8:2 Awb, dat onder andere de algemeen verbindende voorschriften uitsluit van bezwaar en beroep, op die datum komt te vervallen. De Awb-bepalingen die gelden voor de procedure voor de tot standkoming van besluiten van de gemeente, hebben groten deels een vertaling in de modelverordening gekregen. In diverse bepalingen zijn termijnen voorgeschreven waarbinnen besluiten moet worden genomen, er wordt voldaan aan de hoorplicht door middel van het overleg dat voorafgaat aan de vaststelling van het programma en er zijn bepalingen opgenomen omtrent motivering en bekendmaking van besluiten. Over de rechtsbescherming die van toepassing is nadat de gemeente een besluit op grond van de verordening heeft ge nomen, wordt in de verordening zelf niets bepaald; hier gelden onverkort de bepalingen van de Awb. Dit betekent dat een besluit van de gemeente, genomen op grond van de verordening, openstaat voor bezwaar en daarna voor beroep. In het besluit geeft de gemeente aan dat binnen zes weken na bekendmaking bezwaar kan worden gemaakt, ofwel bij de raad, ofwel bij burgemeester en wethouders (afhankelijk van het orgaan dat het besluit genomen heeft)Tevens wordt aangegeven dat binnen zes weken na bekendmaking een voorlo pige voorziening bij de president van de arrondissements rechtbank kan worden gevraagd. Dit recht ontstaat tegelij kertijd met het recht om bezwaar te maken. Indien de heroverweging op grond van het bezwaarschrift heeft plaatsgevonden en deze leidt niet tot een gewijzigd besluit, dan moet in de mededeling daarvan aan degene die bezwaar heeft gemaakt worden aangegeven dat binnen zes we ken na ontvangst van die mededeling beroep kan worden aangetekend bij de administratieve kamer van de arrondisse mentsrechtbank. Van de uitspraak van de rechtbank kan in hoger beroep worden gekomen bij de Afdeling bestuursrecht spraak van de Raad van State. Een nieuwe vorm van rechtsbescherming betreft de introduc tie van een advies van de onderwijsraad. Zowel de gemeente als een schoolbestuur kan een dergelijk advies vragen. Het advies van de onderwijsraad kan gevraagd worden in het ka der van de vaststelling of wijziging van de verordening en in het kader van de vaststelling van het jaarlijkse huis vestingsprogramma. Indien een schoolbestuur van mening is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 264